arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۹۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۸ - ۲۹ دی ۱۳۹۳

طرح حذف کامل نفت از بودجه سال آینده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: حذف کامل درآمد‌های نفتی از بودجه سال آینده کل کشور مورد پیگیری بیش از 150 نماینده مجلس است.

محمد اسماعیل نیا اظهار داشت: این مسئله هم اکنون با جدیت در حال پیگیری است و طرح مربوط به آن از سوی 150 نماینده به امضاء رسیده است.

وی با بیان اینکه کلیه اقتصاد دانان و کارشناسان برجسته این حوزه در مجلس از امضاء کنندگان این طرح هستند گفت: در این زمینه همه کارشناسان اقتصادی مجلس فعال شده‌اند تا به دولت در خنثی کردن توطئه نفتی کمک کنند.

اسماعیل نیا ادامه داد: در قالب این پیشنهاد کلیه درآمدهای حاصل از فروش نفت به صورت مستقیم و بدون کم و کسری به صندوق توسعه ملی واریز می‌گردد.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: بر این اعتقادیم که باید فضای اقتصاد مقاومتی در بودجه کشور تقویت شود ضمن اینکه بودجه امسال دارای نقاط قوت فراوانی می‌باشد.
وی تاکید کرد: باید آهنگ اقتصاد مقاومتی در لایحه پیشنهادی بودجه بلند‌تر شود و در عمل اقتصاد مقاومتی تحقق یابد.

اسماعیل نیا بیان کرد: هم اکنون 650 هزار میلیارد تومان سرمایه سرگردان در کشور داریم که اگر این رقم به چرخه اقتصاد کشور وارد شود شاهد تحول در اقتصاد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در زمان پیروزی انقلاب اسلامی میزان سرمایه سرگردان در کشور 2500 میلیارد دلار بوده است، افزود: این میزان در مدت سالهای گذشته بیش از 270 برابر افزایش داشته است.
وی گفت: علاوه بر این بیش از 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور داریم که با اصلاح یک سری فرآیندها در این حوزه و افزایش حجم صادرات رقم قابل توجهی این حوزه ارز آوری خواهد داشت.

گفتنی است لایحه بودجه سال آینده کل کشور بالغ برهشت میلیون و 379 هزار و 801 میلیارد ریال می‌باشد و هم اکنون بهای جهانی نفت به حدود 44 دلار کاهش یافته است.

بستن بودجه با نفت 72 دلاری به واقعیت نزدیک نیست

خبر دیگر اینکه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه  گفت: بستن بودجه بر پایه نفت با قیمت 72 دلار به واقعیت‌های اقتصادی کشور نزدیک نیست.

غلامرضا تاجگردون با اشاره به اقدام دولت و بستن بودجه سال آینده بر قیمت 72 دلار افزود: کاهش شدید قیمت نفت در مدت زمان سه ماه به نصف قیمت پیشین آن هشداری جدی برای کاهش وابستگی بودجه به نفت است.

وی گفت: این قیمت تعیین شده بالاست و کار مجلس برای نزدیک کردن آن به واقعیت‌های اقتصادی کشور دشوار است.

تاجگردون تصریح کرد: دولت می‌توانست با کاهش برخی هزینه‌های اضافی در طرح‌های عمرانی و هزینه‌های مصرفی رقم پایین تری برای بودجه پیشنهاد دهد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: متعادل کردن یارانه‌ها، افزایش یارانه‌های نقدی طبقات پایین جامعه و هدفمند کردن یارانه‌ها به معنای واقعی از راهکارهایی است که می‌توان با کمک آن بودجه را واقعی‌تر کرد.

وی گفت: تلاش برای خروج از رکود، نگرانی از افزایش تورم، کم رونق شدن تولید و سرمایه گذاری تصمیم گیری درباره لایحه بودجه را دشوار‌تر کرده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
0
7
طرحی که مجلس بده قابل اعتماد و قابل اطمینان نخواهد بود چون همه چیز در مجلس تحت تاثیر احساسات است تا تفکر و تعقل،چنین طرحی نیاز به کار کارشناسی بیشتر اهل فن دارد.
نظرات بینندگان