arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۳

مدير اسبق سيا: تاييد پايبندي ايران به توافق هسته‌اي فراتر از توانايي نهادهاي اطلاعاتي آمريکاست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  مدير اسبق سيا تاکيد کرد که تاييد پايبندي ايران به توافقنامه هسته‌اي که توسعه سلاح هاي اتمي را متوقف مي‌کند، فراتر از توانايي‌هاي نهادهاي اطلاعاتي آمريکا است.

به گزارش اسپاتنيک، ژنرال مايکل هايدن مدير اسبق سيا و آژانس امنيت ملي آمريکا روز گذشته در يک کنفرانس تصريح کرد که تاييد اين مساله که ايران به توافقنامه هسته اي -که بر اساس آن توسعه سلاح هاي اتمي را متوقف مي کند-، پايبند بوده فراتر از قابليت هاي نهادهاي اطلاعاتي آمريکا است و اين مساله بستگي به نقش فعال آژانس بين المللي انرژي اتمي دارد.

هايدن گفت: در زمينه تاييد توافقنامه هسته اي ايران، اين مساله به نهادهاي اطلاعاتي آمريکا بستگي ندارد که اين کار را انجام دهند. تاييد و بررسي وضعيت تاسيسات اتمي ايران، فراتر از دسترسي نهادهاي اطلاعاتي آمريکا است.

وي در ادامه افزود: نهادهاي اطلاعاتي آمريکا در توانايي هاي خود براي ارزيابي دقيق از برنامه هسته اي ايران، با محدوديت هايي روبرو هستند که آژانس بين المللي انرژي اتمي اين محدوديت ها را ندارد. شما نياز به يک رژيم بازرسي تهاجمي از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي داريد. شرط ديگر که تنها از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي قابل اجرا است، توانايي براي بازرسي از همه تاسيسات اتمي ايران است.

هايدن گفت: يک رژيم تاييد معتبر در صورت دستيابي به توافق هسته اي با ايران، بايد مبتني بر توانايي آژانس براي بازرسي از هر مکاني در ايران باشد که بازرسان آژانس به سرعت اجازه داشته باشند حتي از تاسيسات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، بازرسي کنند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان