arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۴۰۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۷ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۳

وزير تعاون خبر داد: توزيع سبد حمايتي غذايي در هفته جاري و پايان اسفند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: سبد حمايتي غذايي در هفته جاري و همچنين در پايان اسفند توزيع مي‌شود.

علي ربيعي پس از پايان جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: داشتن سياست رفاهي منسجم و هدفدار و نه سياست جبراني و صدقه‌اي مورد توجه ماست و رفاه را به عنوان منزلت انساني مي‌دانيم.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به اقدامات اين وزارتخانه در جهت مبارزه با فقر غذايي و بيمه، گفت: خوشبختانه هشت ميليون نفر را از بيمه‌ گذرانده‌ايم و 100 هزار نفر ديگر در حال بررسي هستند.

وي با بيان اينکه هر ايراني که در بيمارستان به دنيا آمد بايد صاحب دفترچه باشد، گفت: شرط لازم را براي موفقيت هماهنگي درون سيستمي دانسته‌ايم که در حال حاضر اين هماهنگي روز به روز بيشتر مي‌شود.

ربيعي با مورد توجه قرار دادن موضوع حمايت غذايي، گفت: دو مرحله از اين بسته حمايتي را ارائه کرده‌ايم و دو مرحله پيشرو داريم. اگرچه برخي نمايندگان و رسانه‌ها از من اين پرسش را داشتند که چرا اين توزيع انجام نشده است و من بايد بگويم اين موضوع بي‌سر و صدا و کم‌تنش و بي‌تنش انجام شد و ما حتي در راستاي حفظ منزلت و کرامت انساني برنامه‌اي داريم که طي آن اين توزيع سبد کالا در منازل انجام شود ولي به هر حال امروز شرايطش فراهم نيست و افراد مي‌توانند در طول مدت زماني چهار ماه به فروشگاه‌ها مراجعه کنند و به دفعات خريد داشته باشند.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در ادامه با بيان اينکه فقط آنها که تحت پوشش کميته امداد هستند، نظام شناسايي ما نيستند بلکه مادران دچار سوء تغذيه و يا افراد ديگر در اين راستا را مورد شناسايي قرار داديم، گفت: طبق مطالعاتي که انجام داديم به اين نتيجه رسيديم که بايد پروتئين به اين سبد اضافه شود. مرغ را به اين سبد اضافه کرديم ضمن اينکه با اين وجود از توليد داخلي نيز حمايت خواهد شد.

وي گفت: سقف کمک را به بيش از 200 هزار نفر افزايش مي‌دهيم. براي خانواده‌هاي دو نفره 60 تومان و هر کودک 10 هزار تومان در نظر گرفته شده که البته اين رقم در حال افزايش پيدا کردن است.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: اين سبد حمايتي غذايي در هفته جاري و همچنين در پايان اسفند توزيع مي‌شود.

ربيعي با بيان اينکه سند حمايتي از فقر و بي‌سوادي را نيز تنظيم کرده‌ايم، اظهار کرد: ما با کم‌سوادي و بي‌سوادي 9 ميليون نفر مواجه هستيم و بايد در تقويت سواد و مهارت زندگي اجتماعي تلاش کنيم. در اين راستا برخي مدارس با يک دانش‌آموز اداره مي‌شوند و اگرچه کم‌کاري‌هايي نيز وجود دارد اما ما خيلي چيزها براي باليدن داريم چنانچه هم‌اکنون شاهد هستيم براي يک نفر يک مدرسه در کشو وجود دارد.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي همچنين گفت: در شوراي عالي رفاه اين موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت که همه اقشار با درآمد کم بتوانند بيمه اجتماعي را دريافت کنند و حتي بيمه تکميلي براي اين افراد نيز لحاظ خواهد شد و به طور کلي بايد بگويم که دولت دامنه بيمه اي خود را افزايش خواهد داد.

وي اظهار کرد: در بخش مسکن با افتخار اعلام مي‌کنم که بنياد جانبازان و مسکن و ستاد اجرايي فرمان امام به کمک ما آمدند و تشکر مي‌کنم از مقام معظم رهبري که بنا به دستور ايشان اين نهادها وارد عمل شدند و ما با آنها تفاهمنامه امضا کرديم و طي آن خانواده داراي دو معلول بالاتر فاقد مسکن نخواهند بود.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي همچنين به ارائه توضيحاتي درباره مسکن مهر پرداخت و با تاکيد بر اينکه مشکلات به وجود آمده از سمت دولت نيست، گفت: مطالعات درستي انجام نشده و پيمانکاران مدت زمان را طولاني کرده بودند و اين منجر به افزايش قيمت شده بود و در اين راستا خود تعاوني‌ها داراي مشکلات داخلي هستند چنانچه تعاوني فرهنگيان اختلافات شديد دروني دارد که مربوط به دولت نيست.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري که درباره ضعيف بودن اتاق تعاون نسبت به اتاق بازرگاني پرسيد، گفت: قدمت اتاق تعاون به اندازه اتاق بازرگاني نيست البته يکي از استراتژي‌هاي من شعار تصميم‌گيري، حمايت و عدم مداخله بوده است. خوشبختانه انتخابات اخير اتاق تعاون برگزار شده و از همه گرايش‌ها در آن راي آوردند.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه هنوز ذهنيت مناسب نسبت به تعاون وجود ندارد، گفت: دولت نگاه زايد و تزييني به اتاق تعاون ندارد و من تا چند وقت آينده سند توسعه تعاون را به هيات وزيران خواهم برد.

ربيعي همچنين درباره موضوع افزايش دستمزدهاي کارگران نيز گفت: کارفرمايان و کارآفرينان نيز وضع خوشي ندارند و بايد آنها را تقويت کنيم.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه امسال از ريزش 230 هزار نيرو جلوگيري کرديم، گفت: بايد طوري عمل کنيم که به قول معروف نه سيخ بسوزد و نه کباب. هم بايد نظام توليد را حمايت کنيم و هم زندگي کارگري را در نظر داشته باشيم. ما مي‌دانيم بخصوص براي کارگرهايي که در شهرهاي بزرگ و در حاشيه‌ها زندگي مي‌کنند سخت است.

موضوع احياي انجمن صنفي روزنامه‌نگاران از ديگر سوالات خبرنگاران بود و ربيعي در اين باره توضيح داد: من خودم رييس اولين مجمع انجمن بودم و روزي که وزير شدم آقايان جنتي و علوي را دعوت کردم و گفتم بايد اين تشکل را احيا کنيم.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در ادامه گفت: من نمي‌خواهم انجمن صنفي درست شود که دو روز ديگر تعطيل شود و اگر من در اين باره وفادارتر از ديگران نباشم، دلسوزتر هستم و مي‌خواهم انجمن پايدار باشد.

وي با بيان اينکه همه ايراني‌هاي روزنامه‌نگار حق دارند انجمن خود را داشته باشند، گفت: من آرام آرام اين مسير را دنبال مي‌کنم و بايد با مباني حقوقي اين کار انجام بگيرد. ضمن اينکه اين اطمينان را به دوستان مي‌دهم که اين کار دنبال مي‌شود و نتيجه خواهيم گرفت.

موضوع تحقيق و تفحص از سازمان تامين اجتماعي از ديگر سوالات خبرنگاران بود و وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در اين باره گفت: اجازه بدهيد تامين اجتماعي به آرامش خاطر و رسالت اجتماعي خود دست پيدا کند. من احساس کردم که آنها مي‌خواهند به نوعي من وارد اين موضوع شوم اما تشخيص دادم که به عنوان وزير نبايد مداخله کنم.

ربيعي گفت: قوه قضاييه با عدالت کار را دنبال مي‌کند و من به مصلحت تامين اجتماعي نمي‌دانم که عرصه تامين اجتماعي را عرصه سياسي چالش‌برانگيز کنيم.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي همچنين تاکيد کرد که از يک ريال حق کارگران نخواهم گذشت.

وي همچنين خطاب به رسانه‌ها گفت: شما کمک کنيد که تامين اجتماعي به محيط امن خود باز گردد و البته نقدهايتان را داشته باشيد تا ما خودمان را اصلاح کنيم.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي همچنين به موضوع هدفمندي يارانه‌ها اشاره کرد و گفت: اين موضوع يک پروژه اقتصادي نيست بلکه يک جراحي بزرگ اجتماعي قلمداد مي‌شود. مسيري ريخته شده که غلط بود و به اشتباه اسمش را هدفمندي گذاشته بودند چرا که غيرهدفمند دنبال مي‌شد.

وي با بيان اينکه من در اين مسير از اقتصاددانان برجسته و تيم‌هاي اجرايي و تجارب هدفمندي بهره گرفتم، اظهار کرد: ما روي شناسايي پايين‌ها استوار مي‌شويم و از اين به بعد نگاه ما معطوف به اقشار پايين است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان