arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۳

ادامه درگیری‌ها حل بحران اوکراین را کاهش داده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل به آغاز دوباره درگیری ها و نقض توافقنامه مینسک در شرق اوکراین اشاره کرد و گفت: ادامه این درگیری ها احتمال یافتن هرگونه راه حلی برای بحران اوکراین را تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش ایرنا، «جفری فلتمن» معاون سیاسی بان کی مون در گزارش آخرین دیدار خود از اوکراین به اعضای شورای امنیت سازمان ملل، درگیری های اخیر در مناطق شرقی این کشور را شدیدترین وخشونت آمیزترین نوع خود از زمان امضای توافقنامه مینسک در پنجم سپتامبر(14شهریور) سال 2014 توصیف کرد.

وی افزود: درگیری های اخیر، همه دستاوردهای ناشی از تلاش های سیاسی در ماه های گذشته و نشانه های امیدبخشی مانند مبادله زندانیان که موجب افزایش امید به حل نهایی این بحران شده بود را تحت تاثیر قرار داده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت که اگر طرفین درگیر به این گونه خشونت ها ادامه دهند، به عمیق تر شدن بن بست های سیاسی کمک خواهند کرد و به تدریج امید به یافتن هرگونه راه حلی برای این بحران دوساله را از میان خواهند برد.

 مقام روسی: آمریکا کارگردان حوادث خونین اوکراین است

در همین حال، روستیسلاو ایشنکو ریاست مرکز مطالعات سیاسی «تجزیه و تحلیل منظم و پیش بینی های روسیه» اعلام کرد: آمریکا کارگردان واقعی و پشت صحنه حوادث خونین اوکراین است.

ایشنکو روز پنجشنبه در یک برنامه سیاسی شبکه تلویزیونی روسیه1 خاطرنشان کرد: پترو پوروشنکو (رییس جمهور) یا آلکساندر تورچینوف (دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین) مدیران واقعی اوکراین نیستند بلکه آمریکا این کشور را اداره می کند.

کارشناس اوکراینی گفت: آمریکا بجای سران اوکراین در مورد مسایل و سرنوشت این کشور تصمیم گیری می کند.

مشاور معاون نخست وزیر اسبق اوکراین با اشاره به تحویل تسلیحات آمریکایی به نیروهای اوکراینی خاطرنشان کرد: آمریکا فرماندهی نیروهای اوکراینی و گردان های داوطلب را برعهده دارد و به همین دلیل تاکنون آتش بس بارها در شرق اوکراین نقض شده است.

ایشنکو همچنین به شرکت صدها مزدور آمریکایی در اقدامات نظامی اکثرا به عنوان مربی و مشاوران نیروهای اوکراینی اشاره کرد.

وی یادآوری کرد: آمریکا از مساله اوکراین برای فشار بین المللی بر روسیه استفاده می کند و به هیچ وجه قصد ندارد این ابزار فشار بر مسکو را از دست بدهد.

ایشنکو گفت: جنگ داخلی را در اوکراین را با ابتکار آمریکا عملیات ضدتروریستی نامیده اند تا واشنگتن محدودیتی برای تحویل تسلیحات به کی یف نداشته باشد.

کارشناس اوکراینی گفت: آمریکا می خواهد که روسیه به عنوان یکی از دو طرف مناقشه شناخته شود و به همین دلیل در مذاکرات کی یف و شبه نظامیان کارشکنی می کند.

وی با بیان این که آمریکا طرح پوتین برای حل و فصل بحران اوکراین را بی ارزش خواند، اظهار داشت: هر وقت که راه حلی برای بحران اوکراین پیدا می شود آمریکا تمام تلاش های خود را برای جلوگیری از اجرای آن بکار می گیرد و این رفتار واشنگتن مقاصد واقعی کاخ سفید در مورد مناقشه اوکراین را برای منزوی سازی روسیه در سطح بین المللی و تضعیف این کشور نشان می دهد.
نظرات بینندگان