arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۷ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۳

اعتراضات تند «عليرضا اميني» به حذف «دلتا ايکس» از جشنواره فيلم فجر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عليرضا اميني کارگردان «دلتا ايکس»، نسبت به نبود اين فيلم در جشنواره فيلم فجر معترض است.

«دلتا ايکس» تازه ترين اثر سينمايي اميني براي حضور در سي و سومين جشنواره فيلم فجر نتوانست نظر هيات انتخاب را کسب کند.اميني سال گذشته با فيلم «بلوک 9 خروجي 2» از متقاضيان حضور در جشنواره فيلم فجر بود و در انبوه فيملهاي حاضر در جشنواره سال قبل، فيلمش اجازه حضور نيافت. او در اين مورد اعتراض کرد، اعتراضي که کمتر شنيده شد.

عليرضا اميني گفت: اول مي‌گويم که من به همه‌ي فيلمسازاني که در جشنواره هستند احترام مي گذارم و مشتاقانه منتظر اکران فيلم‌هايشان هستم تا زحمات يکساله شان را ببينم چون مقوله صنف و زحمتي که يک فيلمساز مي‌کشد با مقوله جشنواره فرق ميکند.

وي صحبتهايش را اينگونه ادامه داد: سال گذشته در مورد فيلم «بلوک 9 خروجي 2» گفتند که مشکل کيفيت فيلم است و ما هر چه سروصدا کرديم که اصلا بحث سر مقوله کيفيت، سياه نمايي وتلخي نيست کسي حرف من را باور نکرد و تا امسال هم کسي حرف من را باور نکرد. اما امسال خيلي از فيلمسازان به اين حرف رسيدند که با مسئوليني طرف هستند که پاي امضاي خود و پاي پروانه ساخت و نمايش خودشان نمي مانند.

اميني با انتقاد از رويکرد مسئولان جديد سينمايي در حمايت از آثار فيلمسازان افزود: حداقل مسئولان سينمايي در دولت قبل با هر سياستي که داشتند، پاي امضاي خودشان مي ايستادند. اما اينهايي که مديران جديد سينماي کشور شدند اصلا پاي حرف و امضاي خود نيستند.

وي ادامه داد: از دلسوزي فرهنگي و بيان دغدغه‌هاي اجتماعي دم مي زنند در صورتي که همه اين‌ها، ادعايي بيش نيست. دلسوز فرهنگ اين مملکت، فيلمسازي است که با بودجه شخصي نه با وام و حمايت فارابي از دغدغه هاي جوانها و اجتماع فيلم مي‌سازد. منِ فيلمسازي که دغدغه دارم فيلمم اول از همه، در جشنواره ايران اکران شود دلسوز هستم نه آن مسئولي که فقط مي‌خواهد پول هايش را بگيرد و بعد دلار کند، بفرستد براي بچه هايش در آمريکا. اتفاقا اين دوگانگي از همينجا شروع مي شود که تظاهر به وطن پرستي مي کنند ولي پولهايشان را براي آقازاده هاشان در آمريکا مي فرستند.

اميني ادامه داد: واقعا به من برمي‌خورد که امثال من فيلمساز که با خون دل فيلم مي سازيم سياه نما، تلخ‌گرا و متهم به اين که عليه نظام و کشور فيلم مي سازيم و امثال کساني که فکر پول و قدرت هستند دلسوزان نظام مي شوند.

کارگردان «بلوک 9 خروجي 2» ادامه داد: من يک سال طول کشيد تا مجوز فيلم «بلوک 9 خروجي 2» را گرفتم و وقتي آن را ساختم حداقل خواسته‌ام اين بود که پاي پروانه ساختي که خودشان امضا کردند بايستند تا بتوانم فيلمم را اکران کنند.

اميني در پاسخ به اين سوال که ممکن است نمايش فيلمش، حساسيت‌هايي را بوجود آورد؟ گفت: «بلوک 9 خروجي 2» را در وزارت ارشاد نمايش دادند همانجا از اهالي رسانه وسينما نظرخواهي کردند. نتيجه اين نظرسنجي اصلا هيچ حساسيتي را راجع به فيلم نداشت. اين فيلم نه سياسي است و نه حساسيتهاي مذهبي را ايجاد مي‌کند. فيلمي که در مورد مشکل بچه هاي طلاق ساخته شده و بيان يک دغدغه اجتماعي است چه مشکلي مي تواند عليه نظام و کشور ايجاد کند.

وي با اشاره عدم حضور «بلوک 9 خروجي 2» در جشنواره فيلم فجر سال گذشته گفت: اين‌ها به خاطر حساسيت‌هاي سليقه اي، «بلوک 9 خروجي 2» را به جشنواره راه ندادند.

اميني در مورد اعتراضش براي عدم حضور فيلم جديدش «دلتا ايکس» در جشنواره امسال توضيح داد: من اصلا دوست نداشتم هيچ اعتراضي‌کنم و تا الان هم بخاطر اينکه نگويند مي خواهد فشار بياورد تا فيلمش به جشنواره بياورد، مصاحبه نکردم. اما وقتي صدر آقاي صدرعاملي در برنامه هفت مستقيم مي‌گويد که اميني با ايده سر فيلم مي رود. واقعا برايم سوال است که چه کسي با ايده پروانه ساخت گرفته که من با ايده بروم سر صحنه. ما «دلتا ايکس» را سه بار بازنويسي کرديم و با نظر آقاي اسعديان اين فيلم‌نامه را ساختيم. اين اظهار نظرهاست که من را اذيت ميکند.

کارگردان «دلتاايکس» با اشاره به صحبتهاي صدرعاملي در برنامه هفت ادامه داد: وقتي ايشان در برنامه هفت مي‌گويد که ديگر در اين موقعيت قرار نمي گيرم، حتما يک مشکلي وجود دارد. حتما دچار عذاب وجدان شده است که اين حرف را مي زند. وقتي فيلمي به خاطر ضوابطي خاص کنار گذاشته مي‌شود، اعضاي هيات انتخاب هم دچار عذاب وجدان مي‌شوند.

اين کارگردان جوان سينما در آخر گفت: من «بلوک 9 خروجي 2» را در اين يک سال به هيچ جشنواره اي نفرستادم و اصلا دلم نمي‌خواست قبل از کشورم در جاي ديگري اکران کنم. اما وقتي برخورد اينها را مي بنيم که اصلا برايشان مهم نيست و نتيجه دو سال زحمتت از بين مي برند مي‌گويم جشنواره در دنيا که قحط نيست، فيملهايم را مي دهم جاي ديگر تا بلکه فيلم و زحمت عوامل فيلم من ديده شود. طبيعي است هر فيلمسازي دوست دارد فيلمش ديده شود.
نظرات بینندگان