arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۹۵۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۹ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۳

ايران و آمريکا چه چيزهايي ردوبدل مي‌کنند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اقتصاد نيوز: انگور خشک، فرش، کتاب، بروشور، جزوه و مطبوعات، زعفران، فراورده‌ها و وسايل تهيه سوپ، آبگوشت و آش از جمله اقلام صادراتي ايران به آمريکا و خمير چوب،مکمل‌هاي دارويي، اسپرم گاو، قايق‌هاي تفريحي و آب مقطر از جمله کالاهاي وارداتي ايران از آمريکا است.

در چند سال اخير با رشد تحريم‌ها عليه ايران از جانب کشور امريکا مراودات تجاري بين دو کشور به حداقل خود رسيده‌ است.

اين در حالي است که در چند سال اخير به دليل تمايل بازرگانان دو کشور به برقراري روابط تجاري اقدامات متعددي در اين زمينه انجام شده و مبادلاتي صورت گرفته است. بر اين اساس تاکنون بارها از سوي بازرگانان ايراني و امريکايي موضوع تاسيس اتاق بازرگاني مشترک دو کشور مطرح شده که البته به نظر مي‌رسد تاکنون راه به جايي نبرده است.

به گفته برخي فعالان اقتصادي ايران مشکلات و موانع مربوط به حمل‌ونقل کالا، روابط بانکي و از همه مهم تر روابط سياسي نامطلوب بين دو کشور سد تجارت بين دو کشور شده است.

به گزارش اقتصادنيوز، با نگاهي به آمارهاي مربوط به صادرات و واردات کالا بين اين دو کشور در حد فاصل بين سال‌هاي 88 تا 93 در مي‌يابيم که علي‌رغم تمام مشکلات موجود آب باريکه روابط تجاري هنوز به طور کامل مسدود نشده و اندک روابطي همچنان جاري است. هرچند که حجم واردات از امريکا به ايران بيش از صادرات کالا از ايران به امريکا بوده است.

عمده کالاهايي که از ايران به امريکا صادر شده است عبارتند از: انگور خشک، فرش، کتاب، بروشور، جزوه و مطبوعات، زعفران، صنايع دستي، خرما، تابلوي نقاشي، ماشين‌آلات نانوايي، دستگاه‌هاي برقي تشخيص بيماري، لباس زنانه و مردانه، زرشک، آلو، ترشي، سبزي‌جات و ميوه ها، رب وجه فرنگي، لوستر، پنير تازه، فراورده‌ها و وسايل تهيه سوپ،آبگوشت و آش، ظروف آلمينيومي، برنج و غيره .

همچنين کاهايي نظير خمير چوب،مکمل‌هاي دارويي، تخم سبزيجات براي کاشت، کره بسته بندي شده، لوازم جراحي قلب، آنژيوگرافي، بالن قلب، فراوده‌هاي زيبايي و آرايشي،خون انسان و حيوان،مايع مخصوص شست و شوي لنز‌هاي چشمي،دريچه قلب،دستگاه تست قند خون،اسپرم گاو، اعضاي مصنوعي بدن،قايق‌هاي تفريحي و ورزشي،آب مقطر،ظريف چدني، کوره‌هاي صنعتي،روغن موتور و موارد ديگر نيز از جمله کالاهاي وارداتي ايران از آمريکا بوده است.
نظرات بینندگان