arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۳ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۳

از استرس تا صبح نخوابیدم!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در مراسم استقبال از فیلم «مرگ ماهی» به کارگردانی روح الله حجازی، کیوان کثیریان روی صحنه آمد و گفت: من قرار  نبود اینجا باشم اما بگذارید دو کلمه در این جشنواره حرف بزنم. برخی نوشتند من ۲۰۰ میلیون تومان از جشنواره پول گرفتم، آقای رضاداد حداقل این پول را به من بدهید. دوستان قرارداد را هم چاپ کنید تا رضاداد مجبور شود پول بدهد!

در ادامه روح الله حجازی کارگردان فیلم گفت شب گذشته مانند شب هایی که قرار است فیلمم  کلید بخورد خوابم نمی برد. استرس داشتم. شنیدم توقع ها از فیلم بالا رفته است. ابراهیم حاتمی کیا اینجا است می داند من شب کلید زدن ز«ندگی خصوصی اقا و خانم میم» از استرس نخوابیدم و صبح تبخال زدم. خواهش می‌کنم توقع هایتان را پایین بیاورید. این یک فیلم کاملا معمولی است که آن را به دو عزیزی که نیستند اما یادشان زنده است تقدیم می‌کنم؛ زنده یادان علی حاتمی و رسول ملاقلی پور. اگر این فیلم را ببینید درک می کنید چرا چنین کاری کردم.

محمود کلاری فیلمبردار این فیلم گفت: از دوستانی که ۱۰ صبح برای نمایش فیلم آمده اند ممنونم.

پانته آ بهرام گفت درست که باید توقع ها را پایین بیاورید اما ما این فیلم را با لذت و عشق کار کردیم و امیدوارم این انرژی به شما منتقل شود.

ریما رامین فر بازیگر گفت: خوشحالم که شما را ۱۰ صبح اینجا میبینم.

همچنین بابک حمیدیان بیان کرد: روی ماه همه تان را می بوسم.

علی مصفا ادامه داد: امیدوارم از فیلم خوشتان بیاید.

بهرنگ علوی نیز گفت: خوشامد می گویم به همه عزیزانی که ۱۰ صبح اینجا هستند. آخرین باری که این ساعت فیلم دیدم زمان مدرسه بود که به جای مدرسه سینما می رفتیم. خوشحالم بعد از دو سال دوباره شما را می بینم. سال پیش برای من کارت صادر نشد، اما امسال به من کارت دادند. امیدوارم «مرگ ماهی» یکی از فیلم های مورد علاقه تان باشد.

حجازی در پایان گفت: چهره های درجه یک سینما را اینجا می‌بینم. نیمی از کارگردانان خوب این جا هستند که باعث افتخار من است.

وی فیلم پربازیگر «مرگ ماهی» که با مضمون مرگ ساخته را به پدر و مادرش تقدیم کرد و در ابتدای تیتراژ پایانی فیلم، این موضوع را یادآوری کرد.

در نشست مطبوعاتی چه گذشت؟

نشست فیلم مرگ ماهی با حضور عوامل این فیلم از جمله سید روح‌الله حجازی کارگردان، محمود کلاری فیلمبردار و ریما رامین‌فر، بابک حمیدیان، طناز طباطبائی، پانته‌آ آبهرام و علی مصفا بازیگران فیلم برگزار شد.

روح‌الله حجازی در ابتدای این نشست گفت: این اکران را به علی حاتمی و رسول ملاقلی‌پور تقدیم کردم. کارگردان‌های بزرگی که دو فیلم با مضمون مادر ساخته‌اند.

وی افزود: من در ادامه فیلم‌های قبلی‌ام دوست داشتم تجربه‌های دیگری داشته باشم در این فیلم به خاطر این که هم خود نویسنده و تهیه‌کننده بوده‌ام حوزه اختیاراتم بیشتر بود. خیلی دوست داشتم اگر فیلم‌های قبلی توفیقی کسب کرده‌اند همان مسیر را ادامه دهم و در عین حال تلاش کنم به مناسبات میان آدم‌ها عمیق‌تر بپردازم.

محمود کلاری فیلمبردار این فیلم در این نشست گفت: حدود سی سال است که در سینما حضور دارم و چیزهای بسیاری در این سال‌ها آموخته‌آم و به راحتی می‌توانم از طریق فیلمنامه و شخص سازنده فیلم را انتخاب کنم. اولین جلسه‌ای که با حجازی ملاقات کردم او فیلم را برای من تعریف کرد. همان موقع فکر کردم که به عنوان یک فیلمبردار می‌تواند یک دستاورد برایم باشد.

وی افزود: در یک دهه اخیر فیلم‌هایی کار کرده‌ام که بیشتر جنبه‌های واقع‌گرا و مستند داستانی داشته‌اند اما این فیلم تشکیل شده از نماهای ثابتی بود که مرا به یاد دوران عکاسی‌ام می‌انداخت.

وی با  اشاره به همکاری‌اش با حجازی در این فیلم گفت: در حین انجام کار حجازی هرگز استرس و تشویش را منتقل نمی‌کرد او آرام و ساکت و متمرکز است و طراح صحنه هم که البته حقیقتا به کار ایشان وابستگی پیدا کرده است او درک عمیق و ظریفی از مفهوم زیبایی‌شناختی دارد و خوشبختانه در طول کار توانستیم در یک طول موج قرار بگیریم.

پانته‌آ آبهرام یکی از بازیگران این فیلم در ادامه این نشست گفت: آنقدر خوشحالم از دیدن موفقیت فیلم که اصلا نمی‌دانم چطور باید درباره آن سخن بگویم وقتی یک گروه همه چیزش خوب است و به راحتی می‌توانی به همه عوامل اعتماد کنید قطعا کار سختی پیش‌رو نخواهید داشت و خیالت به عنوان یک بازیگر راحت است فقط کافی است فیلمنامه را خوانده باشید و کمی هم استعداد بازیگری داشته باشی.

طناز طباطبائی نیز در این نشست گفت: روز اولی که آقای حجازی به من این پیشنهاد را داد رفتم و با او صحبت کردم او به من گفت چیزهایی در فیلمنامه نوشته نشده و قرار است در حین  اجرا اتفاق بیفتد و این اتفاق ویژه این فیلم برای من بود.

وی افزود: عمده نقش‌هایی که من تا کنون بازی کرده‌ام نقش‌هایی برون‌گرا بودند اما نقشم در فیلم «مرگ ماهی»‌به دلیل درون‌‌گرا بودن شخصیت برایم بسیار جذاب بود.

علی مصفا دیگر بازیگر این فیلم نیز گفت: برای من جذابیت این فیلم جراتی بود که روح‌الله حجازی به عنوان کارگردان فیلم داشت و البته خصلت تجربه‌گرایانه‌ای هم در فیلمنامه دیده می‌شد که این هم برایم جذاب بود. همچنین برایم جای خوشحالی داشت که باری دیگر جلوی دوربین محمود کلاری قرار گرفته‌ام.

بابک حمیدیان نیز در ادامه نشست فیلم مرگ ماهی گفت: ردپای کوچکی در این فیلم دارم امیدواریم همان طور که در مقدمه فیلم این طور نوشته شده که: آرزو دارم روزی این فیلم را بسازم. امیدوارم حجازی به این آرزویش در این فیلم رسیده باشد در این فیلم خانواده بازیگری در رکاب قصه بودند و خوشحالم که در این گروه بودم.

ریما رامین‌فر نیز در این نشست گفت: اگر هر کارگردانی مجموعه عوامل پرجمعیتی داشته باشد احتمالا سراغ من هم می‌آید. آقای حجازی در ابتدای شروع فیلم از من دعوت کردند و  گفتند که شخصیتی به نام رعنا در فیلم است که از ابتدای نوشتن به شما فکر می‌کردم.

وی افزود: من به خاطر حساسیتی که روی فیلمنامه دارم بارها و بارها با کارگردان سر فیلمنامه فیلم جدل کردیم اما از یک جایی به بعد احساس کردم که باید به گروه اعتماد کنم اولین بار که فیلمنامه را خواندم یک حس گنگ و در عین حال مطبوعی داشتم. امروز هم بعد از تماشای فیلم همین حس را داشتم.

حجازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این فیلم در راستای فیلم‌های قبلیتان بوده یا خیر گفت: طبیعتا داستان وصیت و نگه داشتن ارث و میراث برای من بهانه‌ای بوده که باز تعریفی داشته باشم از مناسبات میان آدم‌ها اگر امروز حال خوبی را در فیلم حس می‌کنید به خاطر اعضای درجه یک عوامل این فیلم است.

طناز طباطبائی نیز در این خصوص گفت: همه حرف‌هایی که فیلم می‌زد را خود آقای حجازی زندگی می‌کردند و این را در پشت صحنه فیلم می‌شد دید.

ریما رامین‌فر در ادامه صحبت‌های طباطبائی نیز گفت: کار کردن با آقای کلاری و آقای مصفا نشان داد که هیچ بزرگی بی‌دلیل بزرگ نیست.

نظرات بینندگان