arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۹۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۱ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۳

نوزدهم بهمن 1357- اعلام همبستگی همافران با امام خمینی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

36 سال پیش در چنین روزی، پرسنل نیروی هوایی با انجام دادن رژه و خواندن سرود در مقابل امام خمینی، با جنبش اسلامی مردم ایران و رهبری این نهضت اعلام همبستگی کردند.

ملت بزرگ ایران در بهمن ماه 1357 هجری خورشیدی، خالق یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر شدند. آنان به رهبری امام خمینی در برابر ظلم و جور حکومت پهلوی ایستادگی کردند و کشتی انقلاب را به سلامت به سر منزل مقصود رساندند. گروه اطلاع رسانی به مناسبت سی و ششمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به منظور پاسداشت یاد و خاطره ی آن دوران، گزیده ای از رویدادهای سرنوشت ساز دوازدهم تا بیست و دوم بهمن 1357 هجری خورشیدی را بازنشر داده است:

- بزرگ ترین راهپیمایی در سراسر کشور برگزار شد و میلیون ها تن به دولت موقت آری گفتند.

- امام خمینی در محل اقامتشان با بیش از 500 تن از نمایندگان پزشکان، دندان پزشکان، مهندسان و معلمان کشور دیدار کردند. در این نشست، شرکت کنندگان همبستگی خود را با نهضت اسلامی ملت ایران اعلام و نسبت به دولت موقت اظهار وفاداری کردند.

- بنا بر گزارش ستاد برنامه ریزی امام خمینی، سفارت دولت عراق در تهران اعلام کرد: دولت جمهوری عراق از دولت منتخب از طرف ملت و امام خمینی پشتیبانی کرده و از شخص دیگری حمایت نمی کند.

- پرسنل نیروی هوایی با انجام دادن رژه و خواندن سرود در مقابل امام خمینی، با حرکت اسلامی مردم ایران و رهبری این نهضت اعلام همبستگی کردند. این مهم ترین واقعه این روز بود که حاکی از سقوط رژیم شاهنشاهی بود.

- ستاد بزرگ ارتشیاران، عکس رژه افسران نیروی هوایی در مقابل امام خمینی را تکذیب کرد.

- کارکنان 11 وزارتخانه اعلام کردند که فقط با دولت منصوب امام همکاری می کنند.

- طرفداران رژیم پهلوی، مکان های مختلفی را در شهر خوی به آتش کشیدند.

- شماری از هواداران رژیم در تهران که به طرفداری از قانون اساسی تجمع کرده بودند، با انقلابیون به زد و خورد پرداختند.

- امام خمینی در سخنان کوتاهی که از شبکه تلویزیونی کارکنان اعتصابی رادیو و تلویزیون به طور مستقیم پخش شد، ضمن آرزوی موفقیت برای کارکنان رسانه های جمعی فرمود: دستگاه هایی در این قسمت بوده و هست که بایستی در خدمت مردم می بودند ولی رژیم غاصب از آنها در راه هدف های نامشروع استفاده کرده است.

- درگیری ها در شهر گرگان، پنج کشته و 11 تن مجروح به جای گذاشت.

- بیش از 50 هزار تن از مردم سنندج با راهپیمایی در این شهر حمایت خود را از امام خمینی و دولت موقت اعلام کردند.

- خانواده افسران بازداشتی نیروی هوایی، همچنان با ادامه تحصن تهدید به اعتصاب غذا کردند.

- شریف امامی که از طرف دادستانی ممنوع الخروج شده بود، از کشور فرار کرد.

- شاپور بختیار اعلام کرد:«در برابر آیت الله و بازرگان مقاومت می کنم. اگر انتخابات در شرایط آزاد و آرام برگزار شود، نتیجه رفراندوم مخالفان را می پذیرم.

- امام خمینی در دیدار گروهی از قاضیان و وکیلان دادگستری در مدرسه علوی با اشاره به وضع نابسامان قوه قضاییه در گذشته فرمود: در آینده تمامی فاسدان و کسانی که از بیت المال مردم سوءاستفاده کرده، در دادگستری محاکمه خواهند شد و در صدر این اشخاص شاه قرار دارد. ما از کشوری که شاه در آنجا به سر می برد، خواهیم خواست او را تحویل دهد تا محاکمه و مجازات شود. اما اگر آنها از استرداد وی خودداری کردند در دادگستری او را غیابی محاکمه و پس از محکومیت اموال او را ضبط خواهیم کرد.

- صدها تن از مردم شیراز با راهپیمایی در مسجد جامع این شهر و صحن مطهر شاه چراغ(ع) با پیشگامی روحانیون به طرف مسجد وکیل حرکت و در این مسجد، قطعنامه ی حمایت از دولت موقت صادر کردند.

- روزنامه «جسارت» چاپ کراچی نوشت که سید حسین فاضل اظهار داشته است: بر مردم پاکستان فرض لازم است که از آیت الله خمینی رهبر جنبش اسلامی حمایت به عمل آورند.

 آرشیو خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)
نظرات بینندگان