arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۹۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۵ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۳

علیخانی: از سخنان توکلی تعجب کردم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روز سه شنبه احمد توكلي نماينده چند دوره مجلس در نطق خود به موضوعاتي اشاره داشت كه به گفته برخي، بيان اين موارد از او بعيد بود. چرا كه گفته شده وي اصولگرايي است كه معمولا انصاف را رعايت مي‌كند. نطق سه شنبه او شايد از سر دلسوزي عنوان شود اما در زماني كه قوه قضاييه با صدور احكامي مانند 5 سال حبس براي محمدرضارحيمي همچنان استقلال خود را نمايان ساخت و رويكرد اصولگرايان حامي دولت گذشته مورد نقد جدي قرار گرفت، سخنان احمد توكلي معنادار است. در اين راستا روزگذشته قدرت ا... عليخاني كه از نمايندگان ادوار مجلس است با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخت كه در ادامه مي‌خوانيد:
 
 نطق روز سه شنبه آقاي احمد توكلي درباره پرونده استات اويل را كه با نام بردن از مهدي هاشمي همراه شد، ملاحظه كرديد؟
بله؛ به‌طور كامل گوش كردم و با شناختي كه از آقاي توكلي داشتم بسيار متاسف شدم. چرا كه بنده چند دوره با ايشان در مجلس بودم و آن توكلي، تفاوت زيادي با اين چهره‌اي داشت كه روز سه شنبه از خود نشان داد.
 شناخت قبلي كه اشاره كرديد چه شناختي بود كه روز سه شنبه شما را متعجب كرد؟
براي پاسخ به اين سوال يك خاطره تعريف مي‌كنم. در مجلس هشتم بنده و تعداد ديگري از نمايندگان در ذيل تبريك به فردي، امضاهايي كرده بوديم كه در آن موقع، آقاي توكلي به من مراجعه كرد وگفت «آقاي عليخاني از شما بعيد است و تعجب مي‌كنم چون امضاي شما نبايد در كنار برخي افراد ديگر كه تبريك را امضا كرده بودند قرار مي‌گرفت و شما با آنان فرق داريد». در آن مقطع احساس كردم كه نقد آقاي توكلي منشأ دلسوزي دارد و سخن ايشان را پذيرفتم. اكنون هم ايشان مطمئن باشد كه به وي همان نگاه را دارم و از سر دلسوزي، خطاي روز سه‌شنبه آقاي توكلي را به ايشان گوشزد مي‌كنم.
 فكر نمي‌كنيد از اين انتقاد شما برداشت جناحي و سياسي شود؟
اينطور نيست. چون بنده هنوز در مجلس رفت و آمد دارم و هنوز بسياري از همكاران سابق را با وجود اينكه در خط فكري متفاوت هستيم، مورد احترام قرار مي‌دهم. مي‌دانم بعضي از آنها هم سخن از سر صدق را مي‌پذيرند.
 پس معتقد هستيد اظهارات آقاي توكلي از مرز انصاف عبور كرده است؟
بله. تصور مي‌كنم آقاي توكلي به تحليل من، ناخودآگاه در جرياني قرار گرفته است كه گفتار و كردار آن جريان منصفانه نبوده و نيست بلكه تسويه حساب‌هاي شخصي و گروهي است كه بر موارد ديگر غلبه دارد. مطالب نطق ايشان نشان داد آقاي توكلي در جرگه جرياني وارد شده كه به‌دنبال جريان‌سازي است، بنابراين در مسيري اشتباه بوده كه نشاني از دلسوزي ندارد و باعث تعجب بسياري از مردم و دوستان شده است.
 آقاي توكلي به دلسوزي شما آگاه هستند؟
روزي راديو مجلس را گوش مي‌كردم كه نماينده محترمي در مجلس اتهامات سنگين مالي را به آقاي توكلي نسبت داد كه سبب تعجب بنده و شايد بسياري ديگر شد. چون با شناختي كه از ايشان داشتم، غير از آنچه بود كه آن نماينده محترم بيان مي‌كرد. تاسف خوردم و گفتم آيا واقعا آقاي توكلي مرتكب چنين مسائلي كه باورش براي من و همينطور بسياري از مردم سخت بود، شده است كه آن نماينده ادعا مي‌كند؟ ولي آقاي توكلي در همان جلسه قانونا اجازه دفاع داشتند و از خود نيز دفاع كردند. ولي امروز به كسي نسبت‌هاي ناروا داده است كه امكان دفاع از خود را ندارد و اين به مثابه تحت‌الشعاع قرار دادن ديگران تلقي مي‌شود و اخلاقا و شرعا درست نيست.
 برداشتم اين است كه با ذكر اين خاطره درصدد رساندن پيامي به آقاي توكلي هستيد، درست است؟
بله، اظهارات يك نماينده درباره آقاي توكلي باعث تعجب بسيار من و بسياري از مردم شد. حرف بنده با آقاي توكلي اين است كه دوست عزيز شما              كه خوب يادتان هست سرنوشت آقاي احمدي‌نژاد و ترويج فرهنگ اتهام زني بدون سند و مدرك به چه فرجامي انجاميد. اكنون آيا فكر نمي‌كنيد عده‌اي كه هنوز عبرت نگرفته‌اند تلاش مي‌كنند شما را هم به اين سمت و سو سوق دهند؟ انسان همانطور كه با ديگران برخورد مي‌كند، با خودش هم رفتار مي‌شود. به ويژه آنكه موضوعاتي را مطرح كنند كه با آبرو وحيثيت افراد بدون اثبات و راي دادگاه بازي شود.
 آقاي توكلي چند وقتي است كه عنوان مي‌كند مبارزه با فساد را در دستوركار قرار داده است شايد به تصور خود آنچه روز سه‌شنبه گفت در اين پرونده جا دارد. اينطور نيست؟
واقعا نمي‌دانم قصد ايشان چه بوده و هست. اما تصور من اين بود كه دوران اينگونه سخنان و اظهارات گذشته است. فردي كه 8سال با حمايت بخش عمده‌اي از اصولگرايان علم مبارزه با فساد را در دست گرفته بود و در مناظره تلويزيوني سال 88 همه را به فساد متهم كرد، واتفاقا در هر دو دوره انتخابات (دوره دوم سال 84 و در سال 88) مورد حمايت آقاي توكلي بود، امروز دولتش متهم به فساد قرن شده است. اما نتيجه 8 سال تهمت زني و آن همه هياهو، پرونده‌اي شده كه امروز در مسير رسيدگي دادگاه قرار دارد و سرنوشت آن به زودي مشخص خواهد شد.
 شايد برخي درصدد هستند كه با مطرح كردن موضوعات ديگر به كمرنگ كردن تخلفات دولت قبل بپردازند.
نه تنها برداشت سياسيون، بلكه فكر مي‌كنم برداشت مردم هم همين باشد. در همين مورد من سوالي دارم. چرا حالا كه هر روز گوشه‌اي از فساد دولت قبل برملا مي‌شود و غير از مسائل آقاي رحيمي، موضوعات بزرگ‌تري هم مطرح است، ايشان اين موضوع را اينگونه طرح مي‌كند؟ معاون اول دولت يازدهم در لرستان تعبير درستي از فسادهاي دولت قبل عنوان كرد و نمونه‌هايي مانند خروج 22 ميليارد دلار در چند نوبت از كشور را مطرح كرد. چرا آقاي توكلي از موارد اين چنيني گذشته و مي‌گذرد ولي بدون اعلام نظر دادگاه چنين نسبتي به ديگران مي‌دهد؟ اظهارات ايشان در رسانه‌هاي بيگانه هم پررنگ شد. حالا اين سوال را هم دارم كه آيا ايشان و دوستانشان مي‌خواهند با اين شيوه بر يك تصميم غيرسياسي تاثير بگذارند؟ چرا نمي‌گذارند روند بررسي طبيعي طي شود.
 نماينده ديگري هم در قم در سخناني گفته است صد در صد براي مهدي هاشمي حكم سنگيني صادر مي‌شود. هدف آنها چيست؟
بله. ظاهرا ايشان به جاي قاضي نشسته است و بديهيات اخلاقي را از ياد برده‌اند ! كسي بايد بپرسد مگر شما بايد تعيين تكليف كنيد يا اصلا مجاز هستيد در شرايط رسيدگي به پرونده، مطلبي را به جامعه القا نماييد؟ اينها نشان‌دهنده يك فضاسازي هدايت شده است و البته مردم نسبت به اينگونه مسائل آگاهند. اينها مي‌خواهند نوعي فرار به جلو انجام دهند يا با اينگونه سخنان، درصدد تاثير‌گذاري هستند. اين دسته از افراد بسيار آشكار از كنار موضوعاتي كه فسادهاي بزرگ بوده، گذشتند چون مربوط به دولت قبل بوده و حاضر نيستند در اين باره اظهارنظر كنند. چرا كه در دوره‌اي كه بايد با نظارت صحيح مانع از بروز اين فسادها مي‌شدند، نه تنها نظارتي نكردند بلكه مانع از نظارت ديگران هم شدند. متاسفانه برخي از اين افراد در مجلس به فضايي به ويژه از سال 88 دامن زدند كه اگر بررسي كنيد مي‌بينيد كه بخش عمده‌اي از فسادهاي مالي و تخلفات تحت‌الشعاع فضاي حمايتي آنها سال‌ها پنهان ماند و حالا كسي كه با پاي خودش آمده تا پرونده و اتهامات وارده بررسي شود پيش از اعلام راي مورد هجمه كساني قرار مي‌گيرد كه خود رادرقامت قاضي مي‌بينند! حال آنكه تاكنون در برابر خيل فسادهاي اقتصادي ساكت بودند.
 خودتان چه فكري مي‌كنيد و چه تصوري داريد؟
براي من هنوز جاي سوال است كه مبناي سخنان آقاي توكلي در روز سه شنبه چه بود؟ آيا ناشي از مخالفت ديرينه شان با آيت ا... هاشمي بوده يا تلاش براي اثر‌گذاري بر راي دادگاه؟ با اين حال امروزه برخي از اين آقايان در نظر دارند اذهان جامعه را از اينكه هر روز يك فساد از دولت‌هاي نهم و دهم رو مي‌شود – و ديگر نمي‌توان آن را فساد يك فرد يا مدير خاص دانست، منحرف كنند و بگويند اگر اينها بوده، ديگران يا رقيب هم پرونده دارند. آنها درصدد پوشاندن تخلفات و فسادهايي هستند كه در زمان دولت مورد حمايت شان رخ داده است اما غافل هستند كه مردم كشور ما بسيار روشن و آگاهند. بر اين اساس اظهارات آقاي توكلي و امثال ايشان تا پيش از اعلام راي قطعي دادگاه، تشويش است و من اميدوارم آقاي توكلي بار ديگر استقلال خودشان را ثابت كنند تا اذهان عمومي به اين سمت و سو نرود كه در اين اظهارات شائبه‌هاي ديگري وجود دارد.

نظرات بینندگان