arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۱۳۳
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۹ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۳
مروری بر اخبار کار و تعاون در هفته‌ای که گذشت

از پیشنهاد افزایش 57 درصدی دستمزد تا اعلام هزینه سبد یک خانوار کارگری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هفته‌ای که گذشت با اخبار مهم و تاثیرگذاری در حوزه کار و تعاون همراه بود که اعلام هزینه سبد یک خانوار کارگری در ماه ، جلسه بی نتیجه دستمزد شورای عالی کار و ابلاغ اختصاص 30 درصدی درآمد ناشی از واگذاری‌ها به تعاونی‌ها از مهمترین آ‌نها بود.

به گزارش ایسنا، این هفته جلسه دستمزد شورای عالی کار، علیرغم حضور وزیران اقتصادی و تمام شرکای اجتماعی، به دلیل اختلاف میان نمایندگان گروه کارگری و کارفرمایی سر میزان افزایش دستمزد کارگران، بدون نتیجه پایان یافت.

نمایندگان گروه کارفرمایی بر تعیین دستمزد کارگران بر مبنای نرخ تورم تاکید و پافشاری داشته و همچنان خواهان ملاک عمل قرار دادن نرخ تورم هستند در حالی که نمایندگان گروه کارگری با افزایش 14 و 15 درصدی دستمزد مخالف بوده و تاکید دارند که حداقل مزد کارگران در سال آینده به یک میلیون تومان نزدیک شود.

به گفته برخی فعالان کارگری،‌ نمایندگان کارگران در شورای عالی کار درصددند تا حداقل دستمزد کارگران در سال آینده به مرز یک میلیون تومان نزدیک شود و بر همین اساس پیشنهاد افزایش 57 درصدی دستمزد سال 94 را روی میز شورای عالی کار قرار داده‌اند.

اعلام تازه‌ترین رقم هزینه سبد یک خانوار کارگری در ماه از جمله اخبار در صدر این هفته بود.

این رقم که با جمع آوری اطلاعات وضعیت معیشت خانوارهای کارگری کلیه استانهای کشور به دست آمده، میانگین هزینه ماهیانه سبد یک خانوار کارگری را دو میلیون و 353 هزار تومان نشان می‌دهد که سهم خوراکی‌ها و سهم مسکن به ترتیب بیشترین میزان هزینه‌ را به خود اختصاص داده است.

رقم هزینه سبد خانوارهای کارگری در استان تهران 2 میلیون و 850 هزار تومان و در سایر استانها از یک میلیون و 560 هزار تومان تا سه میلیون و 100 هزار تومان متغیر است.

این هفته همچنین 2525 کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار استان تهران در هتل المپیک گرد هم آمدند و ضمن بررسی شرایط مخاطره آمیز محیط‌های کار، راهکارهای حفاظت و صیانت از نیروی کار را مطرح کردند و به تبادل تجربیات و نظرات خود در خصوص کاهش حوادث ناشی از کار، توسعه فرهنگ ایمنی کار و علل تکرار و شدت حوادث در کارگاهها پرداختند.

به گفته مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از 85 درصد حوادث ناشی از کار به عوامل انسانی برمی‌گردد، بیش از 48 درصد حوادث کار را حوادث ساختمانی به خود اختصاص می‌دهد و بیش از 60 درصد حوادث منجر به فوت به بخش ساختمان تعلق دارد.

برگزاری نمایشگاه کسب و کارهای خانگی استانهای محروم از دیگر اخبار هفته جاری بود.

این نمایشگاه با هدف حمایت وعرضه محصولات کسب و کارهای خرد و خانگی فعالان استانهای محروم و کمتر توسعه یافته در قالب بازاریابی و بازارسازی با مشارکت شهرداری منطقه یک تهران برگزار شد و فعالان و کارآفرینان استانهای ایلام، لرستان، کردستان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری و خراسان شمالی و جنوبی تولیدات و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند.

اختصاص تسهیلات ارزان و کم‌بهره به متقاضیان مشاغل خرد و خانگی از طریق صندوق کارآفرینی امید و ساماندهی مشاغل خرد و خانگی در قالب شرکتهای تعاونی از برنامه‌های وزارت کار در سال جاری بوده است.

از دیگر خبرهایی که این هفته انتشار یافت، ابلاغ 30 درصدی درآمدهای ناشی از واگذاری‌های دولتی به تعاونی‌ها بود که موجب دلگرمی تعاونگران و فعالان بخش تعاون شد.این خبر را رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرد.
نظرات بینندگان