arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۲۶۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۳

سرمایه‌گذاری28هزارمیلیاردی چادرملو درطرح‌ توسعه‌ای

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سید محمود سیدی مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای شرکت چادرملو اظهار داشت: از جمله طرح‌هایی که این شرکت در دست اجرا دارد نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاوات است که یک ماه پیش 2 واحد گازی این نیروگاه هر کدام با ظرفیت 166 مگاوات با حضور رئیس محترم مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

وی افزود: این طرح در آبان ماه سال 91 شروع و واحدهای گازی آن در سال 93 افتتاح شده و واحد بخار آن در سال 94 به بهره‌برداری می‌رسد.

سیدی تصریح کرد: کل سرمایه‌گذاری در این بخش 265 میلیون یورو معادل 12 هزار و 444 میلیارد ریال است که از این مبلغ 10 هزار و 917 میلیارد ریال پرداخت شده و پیشرفت در بخش ریالی این طرح 85 درصد و در بخش فیزیکی تا پایان آبان ماه 75 درصد است.

وی ادامه داد: از دیگر طرح‌های توسعه‌ای چادرملو احداث کارخانه فولاد با ظرفیت یک میلیون تن و قابلیت ارتقاء این ظرفیت تا 1.3 میلیون تن در سال است که این طرح از مهر ماه سال 89 شروع شده و در آبان ماه سال 94 آماده تولید آزمایشی خواهد بود.

به گفته سیدی، برای بخش خارجی ماشین‌آلات این کارخانه 168 میلیون یورو تأمین و پرداخت شده و کل مبلغ سرمایه‌گذاری در این بخش 7 هزار و 960 میلیارد ریال است که تا این تاریخ 7 هزار و 428 میلیارد آن پرداخت شده است.

وی افزود: درصد پیشرفت در بخش ریالی این طرح 93 درصد و در بخش فیزیکی 91 درصد می‌باشد.

سیدی تصریح کرد: جهت تأمین آب مطمئن برای مصرف کارخانه فولاد، طرح احداث شبکه فاضلاب شهر اردکان (بر مبنای قرارداد منعقده با آبفا و بعنوان اولین نمونه از این قرارداد) را اجرا کردیم که بر اساس این طرح 300 کیلومتر لوله‌کشی در داخل شهر از بهمن 92 شروع شده و پیش‌بینی می‌شود این طرح در نیمه دوم سال 94 به اتمام برسد.

وی ادامه داد: در بخش تأسیسات این شبکه فاضلاب 7 میلیون یورو ماشین‌آلات خریداری شده و پیش‌بینی می‌شود کل طرح هزار و 500 میلیارد ریال هزینه داشته باشد که از این مبلغ 305 میلیارد ریال آن تاکنون پرداخت شده و پیشرفت در بخش ریالی 20 درصد و در بخش فیزیکی 30 درصد است.

به گفته سیدی، افزایش ظرفیت کارخانه گندله‌سازی فعلی از 3.4 به 4 میلیون تن (با سرمایه گذاری 843 میلیارد ریال) و نیز کارخانه احیا یا تولید آهن اسفنجی با ظرفیت 1.550 میلیون تن در سال از دیگر طرح‌های توسعه‌ای شرکت چادرملو بوده و طرح‌های مذکور در دست اجرا می‌باشد.

هزینه سرمایه گذاری در طرح احداث کارخانه احیاء (آهن اسفنجی) با ارزبری بمیزان 68 میلیون یورو و با سرمایه گذاری کل ارزی و ریالی، معادل 5 هزار و 560 میلیارد ریال می‌باشد که طرح مذکور تا پایان آبان امسال، 47 درصد پیشرفت ریالی و 37 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیش بینی شده است که طرح  افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی در سال 1394 و طرح کارخانه احیاء (آهن اسفنجی) در سال 1395 به بهره‌برداری برسد.

وی تصریح کرد: هزینه سرمایه‌گذاری در کل طرح‌های در دست اجرا 28 هزار و 307 میلیارد ریال است که این شرکت تاکنون 20 هزار و 944 میلیارد ریال یعنی معادل 74 درصد طرح‌های خود را تأمین اعتبار کرده است.

سیدی عنوان نمود: سرمایه گذاریهای انجام شده توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (بطور مستقیم و یا مشارکت در سرمایه شرکتهای سرمایه پذیر) در مناطق کمتر توسعه یافته (محروم) قرار داشته و به ثمر نشستن طرحهای مذکور باعث رونق و ایجاد اشتغال در مناطق محروم خواهد شد.

وی تأکید کرد: این طرح‌های توسعه‌ای مسلما در سودآوری شرکت  و با توجه به استفاده کامل از ارزش‌های افزوده ایجاد شده، اثر مطلوبی دارد.

اشتغال‌زایی 29 هزار نفر در شرکت چادرملو

سیدی گفت: در حال حاضر به طور مستقیم 4 هزار و 900 نفر در شرکت صنعتی و معدنی چادرملو به طور مستقیم مشغول به کار هستند و اشتغال‌زایی غیرمستقیم نیز نزدیک به 24 هزار و 500 نفر است که در مجموع جمع اشتغال مستقیم و غیرمستقیم شرکت چادرملو 29 هزار و 400 نفر می‌باشد.

وی افزود: برای طرح‌های آتی که در دست اجرا داریم 2 هزار و 180 شغل به طور مستقیم و 10 هزار و 900 شغل به طور غیرمستقیم ایجاد می‌شود که در مجموع با به ثمر رسیدن طرح‌های در دست اجرا 13هزار و هشتاد شغل ایجاد می‌شود.

تولید 10.5 میلیون تن کنستانتره سنگ آهن

مدیر امور مالی و اقتصادی شرکت چادرملو با اشاره به میزان تولید این شرکت گفت: سالانه 10.5 میلیون تن کنستانتره سنگ آهن تولید می‌کنیم که 7 میلیون تن از این مقدار را به شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان می‌فروشیم و 3.5 میلیون تن دیگر را به کارخانه گندله‌سازی انتقال و پس از تبدیل به گندله ، محصول تولید شده را به شرکتهای فولادی عرضه می گردد.

وی افزود: پیش‌بینی شده امسال طبق بودجه یک میلیون تن سنگ آهن دانه‌بندی تولید کنیم و این را از طریق مزایده‌های عمومی برای مزایده قرار دهیم که یک نوبت از آن در مرداد ماه برگزار شد و برای 500 هزار تن باقیمانده به جهت اینکه سنگ آهن دانه‌بندی شده جهت ارسال به بازارهای خارج از کشور و عمدتا چین ارسال می‌شود با توجه به اینکه قیمت جهانی سنگ‌آهن پایین آمده برای فروش 500 هزار تن بعدی دست نگه داشته تا ببینیم قیمت‌ها در بازار چگونه می‌شود.

سیدی تصریح کرد: هم‌اکنون در بخش استخراج باطله توانسته‌ایم 70 درصد برنامه سال 93 را طی عملکرد 9 ماهه پوشش بدهیم و این امر در بخش استخراج سنگ‌آهن 78 درصد، در گندله 71 درصد، سنگ آهن دانه‌بندی 92 درصد و در تولید کنستانتره سنگ آهن توانسته‌ایم 77 درصد برنامه سال 93 در 9 ماهه سال جاری را، به توفیق الهی پوشش دهیم.
نظرات بینندگان