arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۱ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۳

سوگند قديمي ترين وزيرخارجه جهان دربرابر پادشاه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 سعود الفيصل وزير خارجه عربستان سعودي در چهلمين سال تصدي پست وزارت خارجه ، بار ديگر در برابر يکي از پادشاهان اين کشور سوگند ياد کرد.

در حالي که به دنبال مرگ ملک عبدالله پادشاه پيشين عربستان و به قدرت رسيدن سلمان بن عبدالعزير ، شايعات گسترده ا ي مبني بر برکناري سعود الفيصل منتشر شده بود ، پادشاه جديد عربستان ترجيح داد همچنان وزير خارجه کهنسال اين کشور را حفظ کند.

سعود الفيصل 75 ساله از سال 1975 وزير امور خارجه عربستان است و تنها وزير امور خارجه در جهان به شمار مي آيد که به مدت 40 سال در صدر دستگاه ديپلماسي فعاليت مي کند.

سعود دچار بيماري هاي مختلف است و هنگام به تخت نشستن ملک سلمان ، در آمريکا تحت عمل جراحي از ناحيه ستون فقرات قرار گرفت.

ملک سلمان روز 23 ژانويه 2015 به جاي ملک عبدالله بن عبدالعزيز به تخت نشست و چهارمين پادشاهي است که سعود الفيصل را به عنوان وزير خارجه عربستان در سمت خود ابقاء مي کند.

پادشاه جديد عربستان روز 29 ژانويه 34 فرمان صادر کرد که يکي از آنها تغيير ترکيب دولت بود و به اين ترتيب 6 وزير را که ملک عبدالله 5 هفته قبل از مرگش منصوب کرده بود ، عزل کرد ولي سعود الفيصل را در سمت خود ابقاء کرد.

" اسامه نقلي "مسئول اداره اطلاع رساني وزارت امور خارجه عربستان اعلام کرد : من از 10 سال پيش گاه خبر استعفاء و گاه خبر درگذشت سعود الفيصل را تکذيب مي کنم.

منابع خبري در عربستان روز 2 مارس اعلام کرده بودند که ملک سلمان استعفاي سعود الفيصل را پذيرفته است.

سعود الفيصل که در سال 1975 توسط ملک خالد پادشاه وقت عربستان به عنوان وزير خارجه معرفي شد در دوران فهد بن عبدالعزيز و ملک عبدالله هم در سمت خود ابقاء شد و اکنون شيخ سلمان چهارمين پادشاهي است که براي سپردن سکان سياست خارجي به سعود اعتماد مي کند.

منبع : العالم
نظرات بینندگان