arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۸ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۳

واکنش «امير جعفري» به اظهارات مدير خانه هنرمندان ايران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امير جعفري بازيگر نمايش «پاييز» که از سوي مجيد سرسنگي مدير خانه هنرمندان ايران توقيف شده، نسبت به اظهارات اين مدير واکنش نشان داد.

در حالي که شش شب تا پايان اجراي نمايش «پاييز» به کارگرداني نادر برهاني‌مرند باقي مانده بود، سرسنگي شخصا دستور توقف اجراي اين نمايش را داد و در گفت‌‌و‌گويي غيرمستقيم امير جعفري بازيگر اين نمايش را سرپيچي از گفته‌هاي کارگردان،‌ وارد کردن بداهه‌هايي به کار که موجب مستهجن شدن نمايش شده، متهم کرد. اين اظهارات سرسنگي پاسخ جعفري را به همراه داشت.

اين بازيگر باسابقه و مطرح تئاتر تعجب خود را از اظهارات سرسنگي مطرح کرد و گفت:‌«براي من عجيب است که يک استاد دانشگاه تئاتر، کسي که دکتراي تئاتر دارد فرق کارکتر را با شخصيت يک بازيگر متوجه نمي‌شود. صحبت‌هاي اين استاد دانشگاه چنين القا مي‌کند که گويي من به عنوان امير جعفري شخصيتي لمپن و لوده دارم، در صورتيکه اين نقش من در نمايش است نه شخصيت خودم. چطور است که اين استاد دانشگاه درک نمي‌کند آن نقش من است نه خودم.»
جعفري ادامه داد: «بعيد مي‌دانم هيچ فردي که من را بشناسد تصور کند که من شخصيتي لوده و لمپن دارم.»

او در مورد ماجرايي که براي «پاييز» رخ داده، گفت: «از چند روز پيش صحبتي در مورد اصلاح نمايش مطرح شد. گفتند 25 مورد اصلاحيه لازم است که بخش‌هايي از آن مربوط به من بود. اتفاقا در آن زمان اصلا صحبت از آقاي سرسنگي و نظر ايشان مطرح نبود، اصلا من نمي‌دانم ايشان نمايش را ديده‌اند که چنين نظر مي‌دهند يا نه.»

او ادامه داد: «وقتي صحبت از 25 مورد اصلاحيه مطرح شد، همه ما روي صحنه آن را رعايت کرديم. به گونه‌اي که وقتي اجرا تمام شد آقاي برهاني به همه ما براي اينکه موارد مطرح شده را رعايت کرده بوديم خسته نباشيد گفت. من در حالي اين تغييرات را در شخصيت اعمال کردم و اصلاحات را رعايت کردم که معتقد بودم اين تغييرات به شخصيت لطمه مي‌زند. اصلا به خود آقاي برهاني هم گفتم با اين تغييرات شخصيت شکل خود را از دست مي‌دهد. من نقش يک لمپن را بازي مي‌کنم و ديگري نقش يک بسيجي را، خب اگر قرار باشد من هم مثل او حرف بزنم و رفتار کنم که تفاوت اين شخصيت‌ها اصلا نمايان نمي‌شود. اما خب من تئاتري هستم و مي‌دانم جايگاه کارگردان چيست و گفته او را رعايت کردم.»

جعفري با اشاره به اينکه اين نمايش 13 سال پيش نيز اجرا شده بود، گفت: «اين نمايش 13 سال پيش هم اجرا شده بود و جايزه جشنواره دفاع مقدس را به دست آورده بود. چطور شده که در اين مدت نظرات عوض شده است؟ چه اتفاقي افتاده است؟ نکند بچه‌هاي تماشاخانه ايرانشهر هم جزو دلواپسان هستند؟»

او در مورد آشنايي‌اش با سرسنگي گفت: «من آقاي سرسنگي را يکبار ديدم و آن هم در مراسم ختم استاد سمندريان. اصلا من هيچ مديري را ملاقات نمي‌کنم باورتان مي‌شود يا نه، الان وارد صداوسيما شوم اصلا نمي‌دانم مديريت کجاست؟ من نمي‌دانم دفتر مديريت ايرانشهر کجاست؟ اين به دور از انصاف است که يک مدير صرفا به دليل حفظ جايگاه خود به ديگري توهين کند. واقعا اين براي من سئوال است چطور کسي که تئاتر تدريس مي‌کند و دکتراي ادبيات نمايشي دارد تفاوت نقش من را با خود من درک نمي‌کند.»

او در مورد اين بخش از سخنان سرسنگي که به مشکل‌آفريني جعفري در نمايش‌هاي ديگر هم اشاره داشت، گفت: «سئوال من اين است که اصلا آقاي سرسنگي چند نمايش از من ديده‌اند. اگر من در کارهاي ديگر مشکل‌سازي کرده بودم که حتما الان ممنوع‌الکار بودم. نمايش «ترن» مشکل داشت يا نمايش «شکلک» و يا تئاتر آقاي مهرجويي «درس»؟ کدام يک از اين کارها مشکل داشتند که من براي آن‌ها مشکل‌سازي کرده باشم؟»

جعفري سخنان خود را چنين پايان داد: «من بازيگر تئاتر هستم و مي‌دانم بايد مطابق خواسته کارگردان پيش بروم. آقاي سرسنگي در صحبت‌هاي خود به من توهين کرده‌اند که اين بايد پاسخ داده شود. توهين مستقيم به يک بازيگر براي حفظ ميز قطعا اتفاق بدي است. من سال‌هاست کار تئاتر مي‌کنم، ممکن است بعد از اين آقاي سرسنگي نخواهند من در ايرانشهر روي صحنه بروم. نمي‌روم. مشکلي نيست، ما هنرمنديم و مي‌مانيم، اين مديران‌اند که يک روز هستند و روز ديگر نه.»

بعد از ظهر سه‌شنبه 19 اسفند ماه مجيد سرسنگي در گفت‌وگويي با خبرگزاري ايسنا‌، درباره دلايل توقيف نمايش «پائيز» چنين گفت: «حتي اگر يک شب ديگر از اجراي اين نمايش باقي مانده بود، باز هم آن را توقيف مي‌کردم. آقاي برهاني مرند متني خوب را پيشنهاد داد و من هم پذيرفتم اما متاسفانه در طول کار، يکي از بازيگران نمايش مطالبي را اضافه کرد که در متن نبود و تماما از آن رکاکت و استهجان مي‌باريد.»

سرسنگي در پاسخ به اين پرسش که چرا به جاي تذکر دادن نمايش را توقيف کرده است‌،توضيح داد: «چندين بار تذکر دادم و حتي خود اقاي برهاني مرند حاضر و ناظر است، اما متاسفانه اين آقاي بازيگر حتي به حرف کارگردان هم گوش نداد. اين سالن يک هويت فرهنگي دارد مردم انتظار ندارند روي صحنه اينجا سياه بازي‌هاي «گلريزي» ببينند، بعد از چندين بار تذکر بار ديگر نمايش را ديدم و با اينکه آقاي برهاني مرند قول داده بود اصلاحات انجام شود متاسفانه آقاي بازيگر دست از شيطنت برنداشت.»

سرسنگي اضافه کرد: «تا زماني که کار اصلاح نشود و بازيگر متوجه نشود صحنه تئاتر جاي چنين سخناني نيست، اين نمايش توقيف خواهد بود. بنابراين بايد اصلاح و بار ديگر بازبيني شود تا در صورت برطرف شدن مشکلات اجرايش را از سر بگيرد.اصلاح اين نمايش زمان بر نخواهد بود چون فقط کافي است آنچه را بازيگر اضافه کرده حذف کند.»

او در پاسخ به اين پرسش که آيا فشارهاي بيروني باعث توقيف اين نمايش شده است‌، تاکيد کرد: «هيچ فشار بيروني نبود، بلکه تصميم شخصي من بود و تمام مسئوليتش هم متوجه من است، زيرا به عنوان مدير در قبال تماشاگران مسئول هستم و در اين مدت تماشاگراني که با خانواده آمده بودند نسبت به آنچه در اين نمايش گفته مي‌شد، اعتراض داشتند.»

سرسنگي در پايان صحبتش گفت: «کار درستي انجام دادم چون آدم تئاتري فقط کسي نيست که تحصيلات تئاتر داشته باشد يا در اين رشته کار کند بلکه بايد نسبت به سرنوشت تئاتر دلسوز باشد و کاري نکند تئاتر مورد بي‌مهري قرار بگيرد، در حالي که اين آقاي بازيگر براي بسياري از نمايش‌ها مشکل درست کرده است.»

منبع : خبرآنلاين
نظرات بینندگان