arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۸۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۴
القدس العربي:

آمريکا در توافق هسته اي با ايران از پنج شرط خود عقب نشيني کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«القدس العربي» چاپ لندن نوشت آمريکا در توافق هسته اي با ايران از پنج شرط خود عقب نشيني کرد.

رائد صالحة در سرمقاله روزنامه «القدس العربي» چاپ لندن نوشت آمريکا در توافق هسته اي با ايران، پنج امتياز به اين کشور داد.

ادامه غني سازي اورانيوم، شمار دستگاههاي سانترفيوژ فعال، موشکهاي بالستيک، تاسيسات هسته اي مخفي و زمان توافق هسته اي، پنج امتيازي هستند که به نوشته القدس العربي، آمريکا به ايران داده است.

 اين در حالي است که آمريکا هيجده ماه پيش، يعني در آغاز مذاکرات هسته اي با ايران، اين پنج مورد را شرط رسيدن به توافق با ايران اعلام کرده بود.

القدس العربي نوشت در اين ميان، اجازه دادن به ايران براي غني سازي اورانيوم و توليد پلوتونيوم براي کاربرد غير نظامي داخلي، مهمترين عقب نشيني آمريکا در مذاکرات هسته اي با ايران است.

 با اين حال دولت باراک اوباما چنين عقب نشيني را اينگونه توجيه مي کند که ايران با بازرسي نامحدود و بيسابقه از تاسياست هسته اي خود موافقت کرده است.

مذاکره کنندگان آمريکايي همچنين بر ادامه فعاليت فقط پنج هزار دستگاه سانتريفيوژ اصرار داشتند اما در نهايت با فعاليت شش هزار و صد و چهار دستگاه موافقت کردند.

آمريکا همچنين شرط ديگري در مذاکرات هسته اي قرار داده بود يعني اينکه زمان توافق بيست سال باشد هر چند ايران اعلام کرده است که فقط تا ده سال خود را به بند تعداد دستگاههاي سانتريفيوژ و فقط تا پانزده سال به محدوديت سطح غني سازي پايين اورانيوم در توافق هسته اي متعهد مي داند.
نظرات بینندگان