arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۶ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴

گلايه‌هاي وزير بهداشت از پدرخوانده‌هايي که لباس پزشکي به تن دارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 وزير بهداشت گفت: عدالت در سلامت وجود ندارد، مشکلات در حوزه بهداشت و درمان خيلي زياد است و در اين ميان بعضي پدرخوانده‌ها در لباس پزشکي هستند که کج‌سليقه‌اند و معتقدند هزينه کردن در حوزه سلامت، هزينه کردن در چاه ويل است.

سيدحسن هاشمي ظهر امروز در مراسم تجليل از اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي بقيةالله، گفت:‌بايد خدا را شکر کرد که در يک مقطع تاريخي متولد شده‌ايم و شما اساتيد اتفاقاتي که در کشور رخ داد را شاهد بوده‌ايد. نسلي دست‌پرورده امام بوده و در يکي از موثرترين نهادهاي انقلاب امروز مشغول به ارائه خدمت هستيد که جز شريف‌ترين خدماتي است که در زندگي نصيب افراد مي‌شود و آن شغل معلمي و انبيا است.

وي ادامه داد: اميدوارم دست‌پرورده‌هاي شما در مسير انقلاب به مردم خدمت کنند چرا که جهت‌گيري اصلي انقلاب فقرا و نيازمندان بوده‌اند و بايد در حوزه بهداشت و درمان امتداد يابد.

وزير بهداشت گفت: بايد بپذيريم مردم مشکلات زيادي در اين حوزه دارند بخشي از آن دست‌پرورده مسئولان است و بخشي به دليل بداخلاقي‌هايست که در جامعه پزشکي واقعيت دارد و پزشکان متعهد و مردم از آن رنج مي‌برند بايد تلاش شود برنامه‌هاي مجلس و دولت در مسيري باشد که از اين طبقه مردم که کم نيستند فقير، بيکار و در حاشيه شهرها زندگي مي‌کنند مشکلات رفع شود.

هاشمي افزود: حدود 10 ميليون نفر در حاشيه شهرها زندگي مي‌کنند و از نظر خدمات وضعمان خوب است اما عدالتي برقرار نبوده در کنار تهران 40 شهر ايجاد شده اما تخت بيمارستاني و مراکز درماني کافي نيست. در پرند با 700 هزار نفر جمعيت يک تخت هم نيست در شهرقدس با 450 هزار نفر هيچ خبري نيست در ملارد با 300 هزار نفر وضعيت همين است و از قرچک مجبورند بيماران به بيمارستان امام تهران بيايند. در پيشواي ورامين با حدود 100 هزار افغاني يک تخت بيمارستان نيست.

وي ادامه داد:‌ در شهرهاي مرزي کشور نيز بي‌عدالتي بيشتر نمود پيدا مي‌کند خيلي از شهرها بيمارستان ندارند متخصص حضور ندارد تجهيزات و امکانات نيست بنابراين بايد دولت را تشويق کرد تا در اين مسير قرار گيرد و نبايد فکر کنيم اعتباري به اين حوزه داده شده توقعي در مردم ايجاد شده و ديگر مشکلات بهداشت و درمان حل شده است.

وزير بهداشت با اشاره به تحقيق انجام شده از سوي نهادهاي اجتماعي در رابطه به وضعيت مردم که تقديم رهبر انقلاب شد، گفت: در اين بررسي انجام شده مهمترين عامل اميدواري مردم حوزه بهداشت و درمان شده است و پس از آن امنيت قرار گرفته است. در اين بررسي معلمان، اساتيد و پزشکان جزء رتبه‌هاي برتري هستند که مردم به آنها اطمينان دارند اما در مقابل تا توانسته‌ايم وکيل و وزير را تخريب کرده‌ايم و مردم فکر مي‌کنند اين افراد اهل سوء استفاده و پارتي‌بازي هستند و از مدير چنين تصوري ساخته شده است.

وي افزود:‌تصويري که از پزشک هم ساخته شده همينطور است بايد کاري کنيم که سياستمداران ما بحث سلامت را که در رضايتمندي مردم موثر است را بيشتر اهميت دهند. قرار بود 10 درصد هدفمندي يارانه‌ها و يک درصد از ماليات بر ارزش افزوده به سلامت بيايد اين ماليات نبايد جاي ديگري صرف شود چون حرام است با اين وجود به فرض اينکه حدود 4 هزار ميليارد تومان هم شود با همين مقدار رضايتمندي را در مردم ايجاد کرده است.

وي با تاکيد بر اينکه بايد سرمايه‌گذاري در حوزه سلامت بيشتر انجام شود گفت: اگر بنا باشد آنچه در برنامه پنجم و ششم توسعه آمده که پرداخت از جيب مردم به 20 درصد کاهش يابد راه طولاني در پيش داريم و اگر مي‌خواهيم دسترسي عادلانه ايجاد کنيم بايد پزشک و متخصص و مراکز درماني بيشتري ايجاد کنيم.

وزير بهداشت گفت: در اين ميان بعضي پدرخوانده‌ها وجود دارند که در لباس پزشکي بوده و کج‌سليقه‌اند و معتقدند هزينه کردن در حوزه سلامت چاه ويل است و هر چه در آن هزينه شود درست نمي‌شود.

وي افزود: بايد منابع پايدار ايجاد شود و در رابطه با طرح تحول سلامت که به سالروز اجراي آن نزديک مي‌شويم هدفگيري اصلي، مردم بوده که در اين زمينه کاهش پرداخت‌ها را محقق کرده‌ايم و سالم سازي رفتارهاي جامعه پزشکي و مراکز دولتي را در برنامه داشته‌ايم در خيلي جاها موفق بوده‌ايم حدود 10 ميليون نفر بيمه شدند، 2 هزار خانه بهداشت تا پايان خرداد به اتمام مي‌رسد.

هاشمي تصريح کرد: بحث نظارت بر تعرفه‌ها و رعايت آن مهمترين اصل در طرح تحول سلامت بوده شرايط بدي در مراکز دولتي داشتيم خلاف انجام مي‌شد اما نمي‌خواستيم ببينيم و چشممان را بسته بوديم سياستمداران هم دلشان خوش بود که 12 درصد تعرفه را اضافه مي‌کردند و در واقع تعرفه‌ها سرکوب مي‌شد و انتظار داشتند پزشکان سالم عمل کنند و بيمه‌ها هم 12 تا 15 ماه عقب بودند.

وزير بهداشت گفت: کتاب ارزش‌گذاري نسبي خدمات سلامت تدوين شد البته به دليل محبوبيت‌طلبي کاذب که خروجي‌ها به دنبالش بودند با اين کتاب همراهي نکردند و گفتند تعرفه‌ها بايد 6 يا 8 برابر شود و حرف‌هاي غير منطقي زدند و نتوانستند شرايط دولت و مردم را درک کنند در شرايطي که دولت در حوزه بهداشت و درمان 5 هزار و 500 ميليارد تومان بدهي داشت.

وي گفت: بايد کمک کنيم به سازمان نظام پزشکي چرا که حافظ سلامت مردم و صنف پزشکي در اين ميان گاهي دوستان خودمان که از مسير خارج شده و خود را ارزان فروخته‌اند در بحث تعرفه‌ها قدم‌هاي نادرستي برمي‌دارند که اين تاسف‌بار است.

هاشمي گفت: دانشگاه علوم پزشکي بقيةالله جزء رويش‌هاي انقلاب است و خوب پيش رفته و فارغ‌التحصيلان آن مي‌توانند بسيار کمک کننده باشند به نظر بنده نيروهاي مسلح فرصتي است براي بهداشت و درمان و بايد براي گروه‌هاي سلامت فضاي بيشتري ايجاد شود.
منبع: فارس
نظرات بینندگان