arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۶۷۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
تحليل گر پاکستاني:

عربستان نگران افزايش اثرگذاري ايران در منطقه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

يک تحليل گر ارشد سياسي و منطقه اي پاکستان معتقد است عربستان اين روزها نگران افزايش تاثيرگذاري ايران در معادلات منطقه اي است و قصد دارد با تغيير مهره هاي حکومت خود، کاري کند تا مانع از تاثيرگذاري هاي روز افزون ايران در منطقه و در نتيجه، کاهش نفوذ خود شود.

ژنرال طلعت مسعود، مقام عالي بازنشسته ارتش پاکستان گفت: عربستان علاوه بر اينکه با نگراني، شاهد افزايش تاثيرگذاري ايران در منطقه است، از سوي ديگر هم بخوبي مي داند که واشنگتن ديگر مثل گذشته ميل چنداني به حمايت از رياض ندارد. به همين دليل، رياض با تغيير مهره هاي بازي خود، سعي مي کند اتحاد بيشتري با ديگر کشورهاي عرب منطقه ايجاد کند تا بتواند قدرت کافي براي رقابت با ايران کسب کند.

وي تلاش عربستان را براي تشکيل ائتلاف عربي براي تحت تاثير قراردادن تحولات يمن را يکي از برنامه هاي رياض با قدرت نمايي و عرض اندام در برابر ايران دانست.

ژنرال طلعت مسعود يکي ديگر از دلايل تغييرات اخير در حکومت رياض را بي اعتمادي ملک سلمان به مهره هاي گماشته شده در پست هاي حساس و کليدي از سوي پادشاهان قبلي عربستان دانست.

وي گفت: تغييراتي که اخيرا ملک سلمان پادشاه جديد عربستان در ساختار حکومت خود انجام داده، با هدف منصوب کردن افراد قابل اعتماد و موافق و همفکر با خود در پست هاي کليدي حکومت صورت گرفته است و ملک سلمان قصد دارد با اين کار، پايه هاي حکومت خود را تقويت کند.

اين تحليل گر ارشد مسايل سياسي و منطقه اي با بيان اينکه حکومت سعودي يک حکومت غيردمکراتيک است، گفت: در چنين حکومتي، پادشاه مي تواند به آساني عزل و نصب ها را انجام دهد.

سلمان بن عبدالعزيز پادشاه رژيم سعودي روز سه شنبه - 8 ارديبهشت - گذشته با صدور احکامي دستور برکناري «مقرن بن عبدالعزيز» و «سعود الفيصل» را از مناصب کليدي شان صادر کرد.

مقرن بن عبدالعزيز، وليعهد و معاون نخست وزير بود و «سعود الفيصل» در پست وزير امور خارجه عربستان مشغول به کار بود.

پادشاه عربستان همچنين در حکمي ديگر با ارتقاي جايگاه فرزندش، «محمد بن سلمان» که عامل اصلي کشتار مردم يمن است را به عنوان نايب وليعهد، معاون نخست وزير، وزير دفاع و رييس شوراي امور اقتصادي و توسعه برگزيد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان