arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۷۱۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴

اشغال‌ عراق‌ توسط‌ آمریکا‌ عامل‌ اصلی‌ ظهور‌ داعش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرستاده سابق سازمان ملل در سوریه تاکید کرد که فعالیت داعش نتیجه مستقیم اشغال عراق توسط آمریکا است.

به گزارش تسنیم، اخضر ابراهیمی فرستاده سابق سازمان ملل در سوریه در مصاحبه با راشاتودی و ریانوستی، تصریح کرد که ظهور گروه تروریستی داعش که در خاورمیانه و شمال آفریقا فعالیت می کند، نتیجه اشغال عراق به رهبری آمریکا در سال 2003 میلادی است.

وی در ادامه افزود: فعالیت داعش نتیجه مستقیم اشغال عراق است، آنها نباید عراق را اشغال می کردند. و زمانی که شبه نظامیان داعش اتفاقات سوریه را دیدند، به آنجا نیز رفتند.

اخضر ابراهیمی گفت: حملات هوایی که هم اکنون علیه مواضع داعش در عراق و سوریه و به رهبری آمریکا انجام می شود، مانع از گسترش داعش در منطقه نشده است.

نماینده سابق سازمان ملل در سوریه اظهار داشت: با تروریسم باید مقابله شود. تلاش برای مقابله با تروریسم با حملات هوایی انجام شده است ولی حملات هوایی مشکل را حل نمی کند. این روش ها موجب حل و فصل شدن اوضاع سیاسی ایجاد شده توسط داعش نخواهد شد.

اخضر ابراهیمی در ادامه بر لزوم راهکار سیاسی با دوری از هرگونه خشونت برای پایان دادن به بحران عراق و سوریه تاکید کرد و گفت: عملیات نظامی به نتایج مورد انتظار دست نیافته است.

وی همچنین از نقش روسیه برای دستیابی به صلح و آرامش و پایان دادن به درگیری ها در سوریه استقبال کرد و گفت: هیچ اختلافی بین ما و روسیه وجود ندارد. ما نقش مهم روسیه را به رسمیت می شناسیم و از این نقش کاملا حمایت می کنیم. تلاش های قبلی روسیه برای کنار هم قراردادن برخی طرف ها در سوریه، در مسیر درستی انجام شده است.

ابراهیمی تصریح کرد: درگیری در سوریه تنها باید از طریق آتش بس کامل و احیای گفتگوهای سیاسی با مشارکت طرف های مسئول حل و فصل شود. ما به یک راهکار نیاز داریم که شامل متوقف شدن هرگونه فعالیت نظامی باشد. بی شک ما از تلاش روسیه برای پایان دادن به بحران سوریه حمایت می کنیم.

داعش از سال 2012 میلادی تاکنون علیه دولت بشار اسد در سوریه می جنگد. این گروه از ژوئن 2014 میلادی حملات خود را به عراق نیز گسترش داد و بخش های زیادی از شمال و غرب این کشور را تصرف کرده است.

داعش در مناطق تحت تصرف خود خلافت اسلامی اعلام کرده است. در ماه اوت آمریکا حملات هوایی علیه داعش در عراق را آغاز کرد. واشنگتن در ماه سپتامبر دامنه حملات خود علیه داعش را به سوریه نیز گسترش داده است.
نظرات بینندگان