arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۸۴۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۷ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

شدت بی اندازه مصرف انرژی در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با بیان اینکه تصور نکنیم اگر تحریم‌ها برداشته شود در اقتصاد ما معجزه اتفاق می‌افتد چرا که اقتصاد ما مشکلاتی دارد که ساختاری هستند گفت: برنامه افزایش ظرفیت تولید ۷۴۰ هزار بشکه نفت خام در روز عملیاتی شده است و این میزان تا سال 97 وارد مدار تولید می‌شود.

به گزارش فارس، منصور معظمی در همایش راهکارهای افزایش نقش بخش خصوصی در بازار انرژی اظهار داشت: شدت مصرف انرژی در ایران ۲.۲ برابر عربستان، ۹ برابر ژاپن و ۳.۵ برابر متوسط جهانی است.

وی افزود: سال گذشته ۱۲۵ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز اضافه شد و ۸ درصد بیش از مصوبه مجلس نفت صادر کردیم.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت تصریح کرد: ما علاقه‌مند به تحریم نیستیم اما اگر تحریم شدیم بنا نیست دچار وادادگی شویم کما اینکه جنگ را در شرایط سخت‌تر از این اداره کردیم؛ آنها تحریم کردند که ما را از پا دربیاورند اما این اتفاق نیفتاد.

* افزایش ۷۴۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت ایران تا سال ۹۷

معظمی با بیان اینکه امسال ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به ۶۶ میلیون تن خواهد رسید، افزود: برنامه افزایش ظرفیت تولید ۷۴۰ هزار بشکه نفت خام در روز عملیاتی شده است و این میزان تا سال ۹۷ وارد مدار تولید می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربری وزیر نفت با بیان اینکه مجلس در سال ۹۳ مجوز طلایی بند «ق» را به وزارت نفت داد، گفت: ما در سال گذشته ۸۰ میلیارد دلار پروژه تعریف و به تصویب شورای اقتصاد رساندیم و امسال آن را اجرا می‌کنیم.

وی تکمیل شبکه گازرسانی را یکی از این پروژه‌ها دانست و گفت:‌تا سال ۹۷ پوشش گازرسانی کشور به ۹۸ درصد خواهد رسید به گونه‌ای که یک میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار از طریق خط لوله و ۵۰۰ هزار خانوار از طریق CNG و LNG از گاز بهره‌مند خواهند شد.

معظمی ادامه داد: برای انجام این پروژه ۱۲ هزار میلیارد تومان کار تعریف شده است که ۳ هزار میلیارد تومان از منابع مورد نیاز را تأمین و به شرکت ملی گاز داده‌ایم.

وی در ادامه اظهار داشت: در سال‌های اخیر اتفاقی افتاده که مدیران جرأت تصمیم‌گیری ندارند و ترجیح می‌دهند در حاشیه امن باقی بمانند و این در شرایط تحریم اصلاً زیبنده نیست.

* صادرات ۲۰ میلیون پوند مازوت و گازوئیل در سال ۹۴

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربری وزیرنفت گفت: امسال طبق بخشنامه وزیر نفت باید ۲۰ میلیون تن مازوت و گازوئیل از کشور صادر شود به گونه‌ای که روزانه ۴۰ میلیون لیتر مازوت و ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل صادر خواهد شد که کار سختی محسوب می‌شود و در عین حال یک فرصت استثنایی برای بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: واقعیت متفاوت از چیزی است که از طریق رسانه‌ها می‌بینید چرا که آمریکایی‌ها بیش از آن که ما تصور می‌کنیم نیازمند مذاکره و تفاهم با ایران هستند.

معظمی اظهار داشت: من امیدوارم مذاکرات به نتیجه برسد اما اگر به نتیجه نرسد هم ما کار خودمان را می‌کنیم.

وی تصریح کرد: تصور نکنیم اگر تحریم‌ها برداشته نشود در اقتصاد ما معجزه می‌افتد چرا که اقتصاد ما دچار مشکلات ساختاری است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربری وزیر نفت با بیان اینکه در سال گذشته صادرات غیرنفتی به ۵۰ میلیارد دلار رسید، گفت: افزایش صادرات به میزان یک سنت هم عبادت است.
نظرات بینندگان