arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۸۸۵
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۴

مسکو براي تحويل اس-300 به ايران شرط گذاشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزير خارجه روسيه با اشاره به شکايت تهران از مسکو، گفت سامانه‌هاي اس-300 زماني که اين مسئله حل شود، به ايران تحويل داده خواهند شد.

«سرگئي ريابکوف» معاون وزير خارجه روسيه روز چهارشنبه گفت زمان تحويل سامانه دفاعي اس-300 به ايران، به حل مسئله شکايت تهران از مسکو بستگي دارد.

وي که با شبکه خبري «روسيا 24» صحبت مي‌کرد، گفت: «در حال کار مجدد براي روي قرارداد هستيم. اين قرارداد سال 2007 بسته شده است. از آن زمان، تحولات زيادي رخ داده و مسئله بسيار پيچيده و سياسي شده است.»

آقاي ريابکوف افزود: «نمي‌توان قرارداد سال 2007 را از منظر انطباق با واقعيات کنوني، تغيير داد. روند مذاکرات در جريان است.»

ديپلمات ارشد روسيه با اشاره به شکايت ايران از مسکو به واسطه خودداري از تحويل سامانه‌ها، گفت: «آن مسئله بايد به نحوي حل شود. اگر از من بپرسيد که مرحله اجرايي توافق چه زمان خواهد بود، مي‌توانم به شما بگويم به محض آنکه اين موضوعات حل شد.»

ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه روز 24 فروردين با صدور حکمي، ممنوعيت خودخوانده تحويل اين سامانه دفاعي به ايران را لغو کرد.

سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه نيز با بيان اينکه مسکو نمي‌خواست بيش از اين بابت اين قرارداد اعتبار خود را زير سوال برده و متحمل هزينه شود، گفت تحويل اين سامانه به ايران، براي هيچ‌کس در منطقه و جهان تهديد نيست.

اس-300 سامانه موشکي سطح‌به‌هواي دوربرد و خودکششي با قابليت استفاده در تمامي ارتفاع‌هاست که در ابتدا براي رهگيري هواپيماها و موشک‌هاي کروز ساخته شده و بعدها توانايي رهگيري موشک‌هاي باليستيک نيز به آن افزوده شد.

روسيه به موجب قراردادي که در سال 2007 با ايران امضا کرد بايد دست‌کم پنج سامانه دفاع هوايي اس ـ 300 را به ايران تحويل مي‌داد. مسکو در سال 2010 با اين بهانه که فروش اين سامانه به ايران خلاف قطعنامه چهارم شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران است از تحويل آن به تهران امتناع کرده بود.

وزارت دفاع ايران به دنبال فسخ قرارداد تحويل 5 سامانه موشکي «اس-300» به اين کشور از سوي دولت روسيه به ارزش حدود 800 ميليون دلار، از طرف روسي به دادگاه بين المللي ژنو شکايت کرده و خواستار دريافت غرامتي معادل 4 ميليارد دلار شده بود.
منبع: فارس
نظرات بینندگان