arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۰۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۷ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴

مبادلات ايران و عراق به 17 ميليارد دلار رسيد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 يک مقام رسمي دولت عراق امروز پنجشنبه از سطح مبادلات تجاري ايران و عراق به ميزان 17 ميليارد دلار در سال خبر داد . درعين حال محافل اقتصادي در بغداد معتقدند هرگونه تفاهم ميان ايران و آمريکا و غرب بر سر برنامه هسته اي، مبادلات دو کشور را به اوج خواهد رساند.

'محمد السامرايي' نماينده وزارت تجارت عراق با اعلام 17 ميليارد دلار در سال ارزش مبادلات تجاري ايران و عراق ، به الغدنيوز گفت: حجم مبادلات ايران و عراق تا پايان سال 2015 از اين رقم نيز عبور خواهد کرد.

به دنبال بسته شدن مرزهاي شمالي و غربي عراق در جريان هجوم گروه تروريستي داعش در خرداد ماه 1393 و سقوط موصل و بخش هاي بزرگي از شمال و غرب اين کشور، مرزهاي شرقي و جنوب شرق و مرکزي در مرکز توجه عراقي ها قرار گرفت.

مرزهاي عراق با ايران، به اذعان مقامات عراقي، امن ترين مرزهاي اين کشور با جهان خارج است و استفاده از اين مرزها به بغداد اين امکان را داد که بتواند بحران اقتصادي ناشي از جنگ عليه تروريسم را مديريت کند.

السامرايي همچنين به راه اندازي خط لوله انتقال گاز ايران به عراق در سالجاري و خريد گاز از ايران، اشاره کرد و گفت: تجارت گاز نيز امکان افزايش مبادلات ميان دو کشور را فراهم خواهد کرد.

وي افزود: عراق هم اکنون از دو دروازه ورودي در بصره در جنوب و ديالي در مرکز ، انواع محصولات غذايي، زراعي و تجهيزات الکتريکي و صنعتي را از ايران وارد مي کند.

دکتر 'محمد مظهر صالح ' کارشناس برجسته اقتصادي عراق در خصوص افزايش مبادلات ايران و عراق به 17 ميليارد دلار در سال ، به رسانه هاي عراقي گفته که با هرگونه تفاهم ميان ايران و آمريکا و غرب بر سر برنامه هسته اي ايران، تجارت دو کشور ايران و عراق افزايش چشمگيري خواهد يافت.

وي گفت: درصورت برداشته شدن مجازات ها و تحريم هاي غرب عليه ايران، يک ثبات تجاري ميان ايران و عراق و سراسر منطقه ايجاد مي شود.

به اعتقاد وي ؛ هر تفاهمي درخصوص مساله هسته اي ايران، به ثبات منطقه مي انجامد و مبادلات و ارتباطات ميان ايران و عراق و کشورهاي منطقه را گسترش خواهد داد.

ايران و عراق در همه زمينه هاي اقتصادي و فرهنگي از جمله گردشگري و صنعت ارتباطات گسترده اي دارند، بطوري که تنها در بخش گردشگري، سالانه بيش از سه ميليون نفر از اتباع دو کشور ميان ايران و عراق در رفت و آمد هستند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان