arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۸۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

تحليل بانک مرکزي از تحولات ارزهاي عمده طي هفته گذشته

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

متوسط ارزش دلار نسبت به متوسط ارزش آن در هفته ماقبل در برابر ين، يورو، فرانک و پوند به ترتيب ۱.۹۶، ۱.۷۸، ۱.۱۱ و ۱.۳۳ درصد تقويت شد.

به نرخ‌هاي پايان وقت بازار نيويورک در هفته گذشته هر يورو در محدوده 1.0993-1.0874 دلار و هر پوند در محدوده 1.5471-1.5290 دلار در نوسان بود. همچنين هر دلار نيز در دامنه 124.14-121.56 ين متغير بود.

نتايج بررسي بانک مرکزي از تحولات ارزهاي عمده در هفته منتهي به 31 مه 2015 و دهم خرداد سال 94 نشان ميدهد که در اين مدت، عوامل تقويت دلار در مقابل اسعار عبارتند از؛

ارقام قوي سفارشات کالاهاي سرمايه‌اي غيردفاعي در آمريکا، اعتماد مصرف کننده قوي در آمريکا، افزايش فروش خانه‌هاي تک خانوار در آمريکا، ارقام قوي خانه‌هاي آماده براي محضر در آمريکا و کاهش تعداد متقاضيان هفتگي بيمه بيکاري در آمريکا.

* مشروح تحولات اسعار در هفته گذشته را در ادامه بخوانيد؛

دوشنبه، بازارهاي ارز آمريکا و اروپا تعطيل بودند. سه‌شنبه، دلار در ادامه روند صعودي روزهاي گذشته، بيش از يک درصد در مقابل ساير اسعار عمده تقويت شد. تقويت دلار که از ارقام قوي سفارشات کالاهاي سرمايه‌اي غيردفاعي، اعتماد مصرف کننده و نيز فروش خانه‌هاي تک خانوار آمريکا نشأت مي‌گرفت، گمانه‌زني‌ها پيرامون افزايش نرخ بهره سياستي فدرال رزرو در سال جاري ميلادي را افزايش داد. دلار در اين روز به بيشترين سطح 8 سال گذشته در مقابل ين دست يافت و يورو را که تحت تأثير بحران مالي در يونان است، تحت فشار نزولي قرار داد.

چهارشنبه، دلار باز هم در مقابل برخي اسعار عمده از جمله ين، پوند و فرانک سوئيس تقويت شد، ارقام اقتصادي آمريکا نشان مي‌داد که اقتصاد از رشد کند فصل نخست سال فاصله گرفته و همين نشانه‌ها، احتمال افزايش نرخ بهره در سال جاري ميلادي را افزايش مي‌داد. در اين روز، يورو نيز از سطوح نازل روزهاي گذشته در مقابل دلار فاصله گرفت. گزارش‌هاي نشان مي‌داد که يونان و وام دهندگانش به پيشرفت‌هايي در زمينه توافق براي تأمين نقدينگي لازم در اين کشور و جلوگيري از ورشکستگي آن دست يافته‌اند.

پنج‌شنبه، دلار بالاترين سطح 12.5 سال گذشته در مقابل ين را به ثبت رساند. درحالي که گمانه‌زني‌ها از افزايش نرخ بهره در پايان سال جاري ميلادي خبر داشت، ژاپن تغييري در سياست‌هاي فوق انبساطي خود ايجاد ننمود. ارقام قوي خانه‌هاي آماده براي محضر و تعداد متقاضيان هفتگي بيمه بيکاري در آمريکا، نيز از جهت‌گيري دلار در اين روز حمايت کرد. در ادامه اين روز، سخنان وزير دارايي ژاپن مبني بر احتمال مداخله بانک مرکزي ژاپن براي جلوگيري از تضعيف ين، از تقويت دلار در مقابل ين تا حدودي کاست. برخلاف ين، دلار در مقابل يورو تضعيف شد. اندک اميدواري‌ها پيرامون حصول يک راه‌حل براي جلوگيري از ورشکستگي يونان، به رغم عدم پيشرفت قابل توجه در مذاکرات مربوطه، توانست يورو را در مقابل دلار تقويت نمايد.

‌جمعه، دلار روند حرکتي واضحي نداشت. واکنش بازار به ارقام ضعيف رشد اقتصادي آمريکا در فصل نخست سال آنچنان نبود که به تضعيف دلار منجر شود. از سوي ديگر، ارقام فروش خانه و ساير ارقام اقتصادي آمريکا نشان مي‌داد که اقتصاد از روزهاي بد فصل ابتدايي 2015 فاصله گرفته است.

تحليل بانک مرکزي از تحولات ارزهاي عمده طي هفته گذشته

تحليل بانک مرکزي از تحولات ارزهاي عمده طي هفته گذشته
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان