arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۸۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۳ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

نتايج تغيير نرخ سوخت بر اقتصاد کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران به تشريح نتايج تک نرخي شدن سوخت پرداخت و گفت: تک نرخي شدن حامل‌هاي انرژي قائدتا محملي است که دولت را در اجراي طرح‌هاي عمراني کمک مي کند.

رضا پديدار درباره آزادسازي قيمت حامل‌هاي انرژي گفت: دولت به دليل اينکه نمايندگي مردم را دارد نمي‌تواند خارج از اراده مردم کاري انجام دهد، اراده مردم در مجلس شکل مي گيرد و مجلس به دولت اين تکليف را کرده بود که قيمت حامل‌هاي انرژي آزاد شود.

وي ادامه داد: موضوع مطرح در اين زمينه، زمان اجراي اين قانون است. با توجه به اينکه امروز دولت با محدوديت منابع مالي روبرو است و به موجب قانون بايد بخشي از منابع اعتباري‌اش را به اجراي طرح هاي عمراني و جاري اختصاص دهد، تک نرخي شدن حامل‌هاي انرژي قائدتا محملي است که دولت را در اجراي طرح‌ها کمک مي کند.

اين عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران اظهار کرد: لازمه اينکه بخواهيم به ضريب رشد و توسعه اقتصادي دست پيدا کنيم اين است که طرح ها و پروژه هاي عمراني فعال باشند. متاسفانه از ابتداي سال تاکنون هيچ کدام از منابع اعتباري براي طرح هاي عمراني که به عنوان زير بناي توسعه مورد توجه قرار گرفته، تزريق نشده است.

وي با بيان اينکه تصميم دولت براي آزاد سازي قيمت‌ها درسطح کلان درست بوده است، عنوان کرد: تک نرخي شدن قيمت بنزين مي توانست به صورت پلکاني انجام شود. روش پلکاني به اين ترتيب است که ضريبي از خواست قانون يا خواست خودمان راعملي کنيم، يعني اينکه اگر مجلس به دولت تکليف کرده که بايد به سمت آزادسازي نرخ سوخت برويم و قيمت فرآورده ما بايد 90 درصد قيمت فوب خليج فارس باشد، قطعا بايد به اين نقطه رسيد اما به جاي اينکه در يک مقطع بخواهيم جهش داشته باشيم مي توان اين جهش را با گام‌هاي کوچک تر برداشت.

اين کارشناس اقتصادي عنوان کرد: با تغيير پلکاني نرخ حامل‌هاي انرژي مردم خودرا با تغيير قيمت‌ها تنظيم مي کنند و قيمت تمام شده کالا و خدمات و تاثير مستقيم و غيرمستقيم آن بر فرآيند اقتصادي، يک روش اجرايي موزون به وجود مي آورد.

وي با بيان اينکه رسانه‌ها بايد کمک کنند که ساختار اقتصادي کشور روان سازي شود، گفت: بايد شرايطي فراهم شود که فعالان اقتصادي و به ويژه جوان‌هاي دانشگاهي در روند اقتصادي قرار گيرند. براي اين کار بايد خود را با سياست‌هاي اصولي که در اسناد بالا دستي و توسط مراجع رسمي کشور مورد تاييد قرار گرفته است، همگام کنند.

پديدار با اشاره به ضرورت تعريف رفتار اقتصادي اظهار کرد: رفتار اقتصادي داراي سه ضلع مردم، دولت و توليد ملي است. وقتي اين سه ضلع را در نظر بگيريم مي‌بينيم که همه بايد در اين فرآيند مشارکت کنيم. اين سه ضلع يک جريان درون سيستمي و برون سيستمي دارد که بايد رفتاربرون و درون با هم تنظيم شوند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان