arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۰۱۲۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۰ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۴

افزايش مرگ و مير با آرام‌بخش‌هايي با طعم خواب عميق

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اين روزها يکي از عادت‌هاي بد يک‌سري از افراد خوردن قرص‌هاي آرام‌بخش بدون تجويز پزشک شده است.
در پرس‌وجويي که به‌ صورت اتفاقي با تعدادي از افراد انجام شد متوجه شديم که تقريباً اکثر افراد به‌ صورت خودسرانه قرص‌هاي‌ آرام‌بخش مصرف مي‌کنند.

مصرف آرام‌بخش‌ها و افزايش آمار مرگ‌‌ومير
بر اساس بررسي‌هاي انجام شده شايع‌ترين مسموميت‌هايي که بيماران بر اثر آن به بيمارستان‌ها مراجعه مي‌کنند مسموميت با قرص‌هاي آرام‌بخش وخواب‌آور است‌.

شاهين شادنيا رئيس بخش ICU بيمارستان لقمان حکيم بيان کرد: شايع‌ترين علت مراجعين به بيمارستان لقمان حکيم مصرف خود سرانه‌ي قرص‌هاي آرام‌بخش و خواب‌آور است که مي‌توان گفت وقتي دارويي در دسترس باشد شانس بروز مسموميت افزايش پيدا مي‌کند.

وي افزود: اما اينکه چرا اين داروها به‌ صورت زياد در دسترس قرار مي‌گيرد به دو علت بستگي دارد يکي اينکه همکاران پزشک در بسياري از بيماري‌ها اين دارو را تجويز مي‌کنند و دومين علت مراجعه افراد به داروخانه ها و خريد آن بدون نسخه است.

شادنيا خاطرنشان کرد: با مصرف تعداد زياد اين داروها بيمار دچار يک خواب‌آلودگي در حد کما مي‌شود و فعاليت قبلي ممکن است کند شود و فشار خون کاهش پيدا مي‌کند و هم‌چنين تنفس بيمار دستخوش تغييرات مي‌شود و حتي ايست تنفسي اتفاق مي‌افتد و در بسياري از موارد حتي قبل از رسيدن بيمار به بيمارستان يا با وجود انتقال فرد به بيمارستان با توجه به شدت مسموميت منجر به مرگ مي‌شود.

دارو‌خانه‌هاي مختلف مقصر اصلي بروز اين مشکلات
با وجود آمار مسموميت و مرگ‌ومير بر اثر استفاده از اين دسته از قرص‌ها مي‌توان گفت: اين قرص‌ها براي عده‌اي از افراد حکم نقل و نبات را دارد.

مهدي سجادي دبير انجمن داروسازان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: يکي از گروه‌ دارو‌هايي که روي سيستم مرکزي اعصاب تأثير گذار است دارو‌هاي آرام‌بخش و خواب‌آور است که مستقيماً در سيستم اعصاب مرکزي تأثير مي‌گذارند.

وي افزود: اين دسته از داروها در ليست داروهاي اوتيسي نيست و حتماً بايد با تجويز پزشک دارو به بيمار تحويل داده شود اما شاهد مواردي بوده‌ايم که افراد به داروخانه ها مراجعه مي‌کنند و دارو را بدون نسخه دريافت مي‌کنند و ما قطعاً تأکيد مي‌کنيم که تحويل دارو بدون مشاوره با پزشک و نسخه ممنوع است.

برخورد هميشگي با فروش بدون نسخه
ما براي گرفتن جوابيه‌ي اين گزارش به مسئولين سازمان غذا و دارو مراجعه کرديم اما با يک جواب هميشگي رو به رو شديم.

دکتر پرويزي رئيس اداره‌ي داروخانه‌ها در پاسخ به سؤال مبني بر نحوه‌ي برخورد با داروخانه‌هاي متخلف گفت: در صورت محرز بودن تخلف صورت گرفته از طريق کميسيون قانوني ماده‌ي 20‌ برخورد لازم صورت خواهد گرفت که قطعاً به تعليق مسئول فني داروخانه‌ها منجر مي‌شود.

حالا تا اين روند طولاني شود بهتر است افراد خودشان به فکر سلامتي خود باشند و بدون نسخه‌ي پزشک آرام‌بخش مصرف نکنند.
نظرات بینندگان