arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۰۱۶۷
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۹ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۴

سخنگوي وزارت خارجه آمريکا از پاسخ‌گويي «طفره» رفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در نشست خبري خود در پاسخ به بسياري از سوالات خبرنگاران به گفتن جملاتي مانند "نمي‌توانم جزئياتي ارائه کنم"، "در جايگاهي نيستم تاييد کنم"، "درباره مسائل اطلاعاتي اظهار نظر نمي‌کنم" و ... بسنده کرد.

جف راتکه، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد آيا اطلاعات جديدي درباره مذاکرات اتمي با ايران داريد،گفت:کارشناسان همچنان در حال مذاکره هستند.شرمن معاون وزير خارجه تا پايان هفته گذشته در آنجا بود و در پايان هفته بازگشت.پيش بيني مي کنيم که وي به زودي به آنجا برود اما ما جزئيات بيشتر دراين باره را بعدا اعلام خواهيم کرد.

جزئيات بيشتر درباره مذاکرات را بعدا اعلام خواهيم کرد
وي در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسيد آيا شرمن اين هفته راهي خواهد شد،گفت:بله احتمالا اما من جزئيات بيشتر در اين رابطه را همزمان با نزديک شدن زمان رفتنش در اختيار شما قرار خواهم داد.

درباره جان کري اطلاعات جديدي ندارم
وي درباره آخرين وضعيت جان کري گفت:من اطلاعات جديدي در اين رابطه در اختيار ندارم.همانطور که ديديد وي در پايان هفته با نشريه بوستون گلوب مصاحبه کرد و اظهارات وي در دنباله اظهاراتي بود که وي جمعه گذشته و در زمان ترک کردن بيمارستان بيان داشت.من اطلاعات بيشتري در اين رابطه در اختيار ندارم.

در جايگاهي نيستم که گزارش‌ها درباره کنفرانس ژنو را تاييد کنم
راتکه در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد: نمايندگان حوثي ها نتوانسته اند ديروز وارد ژنو شوند و در مذاکرات حضور يابند و در جيبوتي مانده اند آيا شما نظري درباره اين موضوع داريد،گفت: بان کي مون دبير کل سازمان ملل امروز براي مقامات حاضر سخنراني کرد و مقامات ديگر براي حضور در اين اجلاس در راه رسيدن به آنجا هستند و من شما را براي کسب اطلاعات بيشتر به سازمان ملل رجوع مي دهم و من در جايگاهي نيستم که اين گزارشها را تاييد کنم.

نمي‌توانم اظهارنظري درباره عمليات‌هاي نظامي در سوريه داشته باشم
اين سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد،نيروهاي کرد سوري شهر تل ابيض در نزديکي شهر رقه پايتخت داعش و همچنين نزديکي مرز با ترکيه به اشغال خود درآوردند،اين موضوع سبب مي شود که خط تدارکاتي داعش قطع شود،نظر شما در اين رابطه چيست،گفت:من نمي توانم اظهار نظري در رابطه با عمليات هاي نظامي داشته باشم.ما اين گزارش را ديده ايم اما براي کسب جزئيات بيشتر درباره تحولات ميداني در سوريه شما را به همکارانم در وزارت دفاع رجوع مي دهم.

اظهارنظري درباره سفر داخلي نخست وزير سوريه نداريم
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد گزارش هايي وجود دارد که نخست وزير سوريه از برخي مناطق که تحت کنترل نيروهاي کرد و همچنين مناطقي که تحت کنترل نيروهاي رژيم هستند،بازديد کرده است،آيا نگران بازديد وي از مناطق کردنشين نيستيد، گفت: نگراني هاي ما درباره رژيم سوريه به مراتب بيشتر از اين است زيرا آنها در اين چند سال مسئوول خشونت و خونريزي کنوني در سوريه هستند. ما نگران اين موضوع هم هستيم اما هيچ اظهار نظري درباره اين سفر داخلي نداريم.

در جايگاهي نيستم که گزارش‌ها درباره وضعيت غيرنظاميان در شمال سوريه را تاييد کنم
وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري که پرسيد بر اساس برخي گزارشها نيروهاي کرد سوري غيرنظاميان عرب را از برخي مناطق بيرون رانده اند،نظر شما چيست،گفت:ما مطمئنا از اين گزارشها آگاهيم اما نمي توانيم آنها را تاييد کنيم.گزارشهاي نگران کننده اي درباره وضعيت غيرنظاميان در شمال سوريه منتشر مي شود و ما به دنبال کسب اطلاعات بيشتر هستيم اما من در جايگاهي نيستم که اين گزارشها را تاييد کنم.

موضع آمريکا در برابر جبهه النصره تغيير نکرده است
راتکه در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد:گزارش هايي از منطقه منتشر مي شود که بر اساس آنها کشورهاي غربي ممکن است موضوع آشتي با گروه جبهه النصره را بررسي کنند،آيا وزارت خارجه آمريکا قصد ندارد که حذف نام اين گروه از فهرست گروههاي تروريستي را بررسي کند،گفت:من به تازگي درباره اين موضوع و در روز جمعه گذشته صحبت کردم.ما به شدت حملات گروه جبهه النصره به روستاي دروزي نشين در ادلب را محکوم مي کنيم.موضع ما در برابر جبهه النصره تغيير نيافته است. اين گروه نماينده القاعده در سوريه است.اين گروه در فهرست گروههاي تروريستي قرار دارد. ما با اين گروه همکاري نخواهيم کرد. موضع ما در قبال جبهه النصره به طور شفاف است و ما اين موضوع را به تمامي هم پيمانان خود هم منتقل کرده ايم.

نمي توانم گمانه زني درباره مواضع ديگر کشورها درباره جبهه النصره داشته باشم
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد همانطور که مي دانيد عربستان سعودي،ترکيه و قطر از جبهه النصره حمايت مي کنند و اين کشورها هم پيمان آمريکا هستند،آيا اين موضوع را تاييد ميکنيد،گفت:من نمي دانم که شما به طور ويژه به چه چيزي اشاره داريد اما موضع ما درباره جبهه النصره شفاف است و اين موضع هم براي هم پيمانان ما هم شفاف است.من نمي توانم گمانه زني درباره مواضع ديگر کشورها داشته باشم اما از نظر ما جبهه النصره نماينده گروه القاعده در سوريه است. آنها گروهي تروريستي هستند و ما با آنها تعامل نمي کنيم.

نمي‌توانم جزئيات بيشتر درباره چگونگي هدف قرار دادن بالمختار ارائه کنم
سخنگوي وزارت خارجه آمريکا درباره کشته شدن يکي ازسرکردگان گروه القاعده در ليبي گفت: من تاييد مي کنم که هدف حمله هوايي شنبه شب در ليبي مختار بالمختار بود و او سابقه زيادي در فعاليت هاي تروريستي به عنوان عضوي از القاعده مغرب اسلامي داشت. من نمي توانم جزئيات بيشتري درباره چگونگي اين عمليات ارائه دهم.
وي افزود: ما درباره اوضاع ليبي و فعاليت هاي داعش در اين کشور به شدت نگرانيم.اين موضوع سبب شده است که ما از تلاشهاي هدايت شده سازمان ملل در مغرب و برلين حمايت کنيم. ما از اقدامات برناردينو لئون نماينده سازمان ملل در امور ليبي تشکر ميکنيم.معتقديم که در ده روز اخير پيشرفت هايي صورت گرفته است.نماينده هاي گروههاي مختلف ليبي از برلين به کشورشان بازگشته اند و به دنبال توافق سياسي هستند.اميدواريم که اين مذاکرات به زودي از طرف سازمان ملل برگزار شود و ما به شدت از اين مذاکرات حمايت مي کنيم و معتقديم که ليبي به راه حل سياسي نيازمند است.

آمريکا به شدت مخالف تشکيل کميته تحقيق غزه بود
راتکه در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد: بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل درباره انتشار گزارش سازمان ملل درباره جنگ سال گذشته در غزه خواندن آنرا تلف کردن وقت توصيف کرده است، نظر شما چيست،گفت:ما اين گزارش را نديده ايم. آمريکا به شدت مخالف تشکيل کميته تحقيق غزه بود.متاسفانه ما شاهد سابقه اي طولاني اعمال متعصبانه بر ضد اسرائيل در ساز و کار سازمان ملل از جمله در شوراي حقوق بشر سازمان ملل هستيم. ما مخالف تشکيل اين کميته تحقيق هستيم. مقامات
اسرائيلي هم تحقيقاتي صورت داده اند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد نظر شما درباره اينکه چرا عمر البشير رئيس جمهور سودان که متهم به نسل کشي در دارفور است در جريان سفرش به آفريقاي جنوبي بازداشت نشد،چيست،گفت:ما ديروز مراتب نگراني خود را در اين رابطه اعلام کرديم.همانطور که همه مي دانيد دادگاه بين المللي جنايات جنگي به نسل کشي و جنايت بر ضد بشريت متهم شده است و حکم بازداشت وي هنوز اجرا نشده است.ما بار ديگر تکرار ميکنم که ما مراتب نگراني خود را درباره سفر وي به آفريقاي جنوبي و حضورش در نشست اتحاديه آفريقا اعلام کرديم. شوراي امنيت سازمان ملل از تمامي کشورهاي جهان و سازمان هاي بين المللي خواسته است تا با دادگاه بين المللي جنايات جنگي سازمان ملل همکاري لازم را براي تعقيب وي داشته باشند.

نمي‌توانم جزئيات بيشتري درباره موضوع عمرالبشير ارائه کنم
وي افزود:ما از اينکه وي توانست در اجلاس سران اتحاديه آفريقا حضور پيدا کند و هيچ اقدامي درباره وي صورت نگرفت،به شدت دلسرد شديم.سفير ما در آفريقاي جنوبي و نماينده ويژه ما که براي حضور در نشست اتحاديه آفريقا حضور يافته بودند مراتب نگراني ما و مواضع را به مقامات آفريقاي جنوبي درباره اين موضوع منتقل کردند.من نمي توانم جزئيات بيشتري در اين رابطه اعلام کنيم و تنها مي توانم بگويم که ما مراتب نگراني خود را اعلام کرده ايم.ما از تلاشهاي دادگاه بين المللي جنايات جنگي براي سپردن افراد مجرم به دست عدالت به خاطر اقدامات مجرمانه آنها بر ضد بشريت و نسل کشي به شدت حمايت ميکنيم.

راتکه در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد همانطور که مي دانيد البشير در زمان مراسم توديع بوهاري رئيس جمهور نيجريه و همزمان با حضور جان کري وزير خارجه آمريکا در اين مراسم حضور يافته بود چرا وي در آنجا بازداشت نشد،گفت:من نمي توانم پاسخ خاصي به اين سوال بدهم.

درباره مسائل اطلاعاتي هيچ اظهار نظري نمي‌کنم
راتکه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد يک نشريه انگليسي مدعي شده است که روسيه و چين، اسناد محرمانه آژانس امنيت ملي آمريکا را که ادوارد اسنودن در اختيار داشته است رمزگشايي و بررسي کرده اند،گفت:همانطور که بارها گفته ام من درباره مسائل اطلاعاتي هيچ اظهار نظري نمي کنم.من نمي توانم درباره برخي اطلاعات غلط انداز که در يک مقاله منتشر شده است،اظهار نظري داشته باشم.

اين سخنگو درباره روابط آمريکا و ونزوئلا گفت: شانون از مقامات وزارت خارجه در سفرش به هائيتي با وزير خارجه ونزوئلا ديدار کرد.همانطور که مي دانيد شانون دو بار تا کنون به کاراکاس سفر کرده است و مذاکراتي با مادورو رئيس جمهور ونزوئلا داشته است.وي در ديدار اخيرش با وزير خارجه ونزوئلا درباره حيطه هاي مختلف روابطمان صحبت کرده است.اين ديدار ديداري مثبت و سازنده بود.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان