arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۰۲۱۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۴

افزايش قيمت طلا در بازار جهاني

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طلا در بازار جهاني در آستانه نشست بانک مرکزي آمريکا و افزايش تقاضاي سرمايه گذاري براي اين فلز ارزشمند، با افزايش روبرو شد.

هر اونس طلا براي تحويل فوري در معاملات سه‌شنبه بازار سنگاپور 1187 دلار در مقايسه با 1186 دلار در روز دوشنبه معامله شد.

در بازار نيويورک هر اونس طلا براي تحويل در اوت تغيير چنداني نداشت و 1185 دلار بود.

در بازار بورس طلاي شانگهاي شمش طلا با خلوص 99.99 درصد، 0.2 درصد افزايش يافت و به 237.10 يوان در هر گرم (1187 دلار در هر اونس) رسيد.

طلا روز دوشنبه پس از آماري که نشان داد توليد کارخانه اي آمريکا در ماه مه به طور غيرمنتظره کاهش يافته است و انتظارات براي افزايش نرخهاي بهره در اين کشور تعديل شد، 0.4 درصد افزايش يافت.

اين فلز زرد از ابتداي سال جاري ميلادي تاکنون به دليل بهبود آمار اقتصادي که انتظار بازار را براي افزايش نرخهاي بهره آمريکا بالا برده، حدود 9 درصد کاهش قيمت داشته است. نرخهاي بهره بالاتر تقاضا براي دارايي‌هاي بدون بازده مانند طلا را کاهش مي‌دهد و در عوض از ارزش دلار پشتيباني مي‌کند.

بر اساس گزارش بانک بارکليز، در حاليکه بانک مرکزي آمريکا ممکن است نرخهاي بهره را در نشست دو روزه خود که از روز جاري آغاز مي‌شود، افزايش ندهد اما احتمال بالايي وجود دارد که به افزايش در سپتامبر اشاره کند.

سرمايه گذاران منتظر اعلام نتايج اين نشست هستند تا زمان تقريبي افزايش نرخهاي بهره را برآورد کنند.

با اينهمه صندوقهاي سرمايه گذاري طلا همچنان شاهد خروج سرمايه هستند. ذخاير صندوق "اس پي دي آر گولد تراست" که بزرگترين صندوق سرمايه گذاري طلاي قابل معامله در بورس در جهان است، روز گذشته 0.3 درصد کاهش يافت و به 701.9 تن رسيد که کمترين ميزان از سال 2008 بود. استمرار خروج سرمايه از اين صندوقها هر گونه افزايش قيمت طلا را محدود مي‌کند.

طبق گزارش گروه بانکي استراليا و نيوزيلند، اگر صعود دلار استمرار پيدا کند، طلا ممکن است در کوتاه مدت به 1100 دلار در هر اونس کاهش پيدا کند. شرکت خدمات مالي مورگان استنلي هم در گزارش خود پيش بيني کرد طلا تحت تاثير دورنماي افزايش نرخهاي بهره در آمريکا که از ارزش دلار پشتيباني کرده، تا پايان سال همچنان تحت فشار قرار خواهد داشت.

در بازار فلزات ارزشمند ديگر، هر اونس پلاتين براي تحويل فوري پس از کاهش 1.6 درصدي در روز دوشنبه، 1090 دلار معامله شد. هر اونس نقره 16.0735 دلار بود و هر اونس پالاديم با 0.3 درصد افزايش، به 736 دلار رسيد.
نظرات بینندگان