arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۰۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۴

گفتگوهاي صلح يمن چه نتیجه ای داشت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برگزاری فرانسه در گزارشی از ژنو به قلم آبهیک چاندا (Abhik CHANDA) و اصیل طبره (Acil TABBARA) نوشت:در شرایطی که گفتگوهای صلح یمن که با حمایت سازمان ملل در ژنو برگزار می شود هیچ نشانه ای از پیشرفت در مسیر برقراری آتش بسی کلی از خود نشان نمی دهد ، طرف های درگیر در یمن روز پنجشنبه آماده بحث درباره احتمال برقراری آتش بس های محلی بودند.

به گزارش انتخاب ؛ بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه در آغاز مذاکرات ژنو، درخواست کرد یک آتش بس بشر دوستانه برای مدت دو هفته برگزار شود. ولی در شرایطی که این هدف دور از دسترس به نظر می رسد، به گفته یک منبع نزدیک به مذاکرات، نشست صبح روز پنجشنبه به بررسی احتمال برقراری آتش بس در چند شهر کوچک خواهد پرداخت. ولی به سبب مواضع کاملا متضاد دو طرف، دسترسی به این هدف نیز بسیار دشوار به نظر می رسد.

حسن زید از اعضای هیئت حوثی ها (انصارالله) در واپسین ساعات روز چهارشنبه گفت:«ما درباره آتش بس بحث کردیم ولی طرف دیگر شرایط غیرقابل قبولی مطرح می کند.»

وی افزود دولت (مستعفی و فراری یمن) درخواست عقب نشینی انصارالله را از عدن و تعز که شاهد درگیری های گسترده ای است مطرح می کند. این مذاکرات که وارد چهارمین روز شده است به سبب پافشاری دولت (مستعفی و فراری یمن) بر مسئله عقب نشینی حوثی ها از منطقه گسترده ای که تحت کنترل آنها قرار دارد از جمله صنعا پایتخت، به بن بست رسیده است.

دولت (مستعفی و فراری عبد ربه منصور هادی) همچنین به تعداد اعضای حاضر در هیئت حوثی ها در این مذاکرات نیز اعتراض کرده و گفته است تعداد اعضای هیئت کنونی دو برابر رقم ده نفری است که پیشتر درباره آن توافق شده بود.

حوثی ها و هم پیمانان آنها و نظامیان وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهور برکنار شده یمن از برقراری آتش بس حمایت می کنند ولی حاضر نیستند از مناطق تحت کنترل خود عقب نشینی کنند.

گفتگوهای ژنو قرار بود روز پنجشنبه پایان یابد ولی بنا به اعلام دو طرف، دست‌کم برای یک روز دیگر تمدید شده است.

اسماعیل ولد شیخ احمد دیپلمات موریتانیایی که نماینده ویژه سازمان ملل در یمن است با اشاره به اینکه از ماه مارس بیش از 2600 نفر در یمن کشته شده اند و بیش از 21 میلیون نفر به کمک های بشر دوستانه نیاز دارند از دو طرف خواسته است از خود انعطاف نشان دهند.

ولی مواضع دو طرف مناقشه به اندازه ای از هم فاصله دارد که آنها حتی حاضر نیستند در یک اتاق با هم مذاکره کنند و به همین سبب سازمان ملل به صورت جداگانه با آنها مذاکره می کند. حضور عبدالوهاب الحمیقانی (به ضم ح و فتح میم) رهبر حزب تندرو الراشد در جمع هیئت نمایندگی دولت (مستعفی و فراری) و شرکت وی در افتتاحیه گفتگوها و عکس گرفتن با بان کی مون، انتقادهایی را در پی داشت. وی در فهرست سیاه آمریکا قرار دارد و به حمایت از القاعده متهم است. الحمیقانی این اتهام را رد می کند.
نظرات بینندگان