arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۳ - ۰۶ تير ۱۳۹۴

بازگشت قيمت زعفران به ۷ ميليون تومان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 نايب رئيس شوراي ملي زعفران از افزايش مجدد قيمت اين محصول در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قيمت هرکيلوگرم زعفران حداقل ۶ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر ۷ ميليون تومان است.

غلامرضا ميري اظهارداشت: قيمت اين محصول که چندي پيش بين ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان کاهش يافته بود، از روز يکشنبه هفته گذشته روندي صعودي در پيش گرفته است.

وي، افزايش ۲۹ درصدي صادرات زعفران در فروردين‌ماه سال‌جاري نسبت به فروردين سال قبل را مورد اشاره قرار داد و گفت: صادرات طلاي سرخ در ارديبهشت‌ماه امسال نسبت به ارديبهشت ۹۳، ۴۱ درصد رشد داشته است.

ميري با بيان اينکه تاکنون گمرک آماري از ميزان صادرات زعفران در خردادماه ارائه نکرده است، افزود: پيش‌بيني مي‌شود با توجه به شرايط پيش آمده صادرات اين محصول در خردادماه با کاهش همراه باشد.

اين مقام مسئول با اشاره به اينکه نوسانات قيمتي، بازار صادرات زعفران ايران را از بين مي‌برد، اظهارداشت: اين موضوع باعث مي‌شود که ما خريداران محصولمان را از دست بدهيم و صادرکنندگان ايراني از بازار خارج شوند که در نتيجه اين امر توليد ضربه مي‌خورد.

ميري اضافه کرد: در صورتي که بازار زعفران ثبات داشته باشد نه تنها مي‌توان ميزان صادرات آن را افزايش داد بلکه در کنار آن، امکان ورود ايران به بازارهايي فراهم مي‌شود که تاکنون نتوانسته به آن بازارها ورود کند.

نايب رئيس شوراي ملي زعفران با اشاره به افزايش قيمت و محدوديت‌هايي که در دولت قبل براي صادرات زعفران ايجاد شد، گفت: قبل از وضع اين محدوديت‌ها، صادرات طلاي سرخ در سال ۲۲۰ تن بود اما در حال حاضر سقف صادرات ما به مرز ۱۶۰ تن رسيده است.

ميري به اين پرسش که چه اقداماتي براي تثبيت قيمت زعفران در بازار و حل مشکلات موجود بايد انجام شود؟ با اشاره به حضور پررنگ دلالان در بازار زعفران، پاسخ داد: اين موضوع بايد سامان‌دهي شود، ضمن اينکه دولت بايد از توليدکنندگان و صادرکنندگان زعفران حمايت کند تا توليدکننده مجبور نباشد به خاطر نياز به پول محصولش را به دلالان بفروشد، همچنين صادرکننده نيز آنقدر توانمند باشد که بتواند زعفران را خريداري کرده و مقداري براي خود ذخيره کند تا شرايطي که امروز پيش آمده، ايجاد نشود.
منبع: مهر
نظرات بینندگان