arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۳ - ۰۶ تير ۱۳۹۴

واردات خانمان‌سوز ميوه‌هاي آلوده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 به رغم ممنوعيت واردات انواع ميوه‌، اين محصولات ممنوعه، آزادانه در بازار عرضه مي‌شوند که به گفته رييس سازمان حفظ نباتات هيچ نظارت بهداشتي و قرنطينه‌اي بر آن‌ها نيست و نه تنها براي سلامت مردم خطرناک هستند بلکه براي توليد داخلي ارمغاني جز آفات خانمان‌سوز ندارند.

سال‌هاست به دليل افزايش قابل توجه توليد انواع ميوه از قبيل مرکبات، سيب، محصولات جاليزي و ... ديگر نيازي به واردات ميوه نداريم و وزارت جهاد کشاورزي به همين دليل واردات انواع ميوه به غير از موز را ممنوع اعلام کرده و همواره سعي در افزايش صادرات آن‌ها براي کاهش مازاد عرضه و کنترل بازار داخلي داشته است.

اما گويا برخي چشم ديدن اين حجم وسيع توليدات داخلي را ندارند که بي‌توجه به آن دست به واردات انبوهي مي‌زنند که جز پر کردن جيب‌شان حاصلي براي کشور و منافع ملي ندارد و تنها ميراثي که مي‌ماند، وارد شدن آفاتي خانمان‌سوز به باغات چندين ساله و ارزشمند کشور و بيماري‌هايي براي مردم.

به گفته محمدعلي باغستاني ميبدي، رييس سازمان حفظ نباتات ميوه‌هاي بدون شناسنامه‌اي که از مبادي غيررسمي به کشور وارد مي‌شوند مي‌توانند هرگونه مخاطراتي از جمله آفت و سموم بيش از حد مجاز داشته باشند و سلامت جامعه را به خطر بيندازند.

البته باغستاني اعلام کرده که وزير جهاد کشاورزي طي نامه‌اي به استانداران مناطق مرزي کشور، خواستار جلوگيري از واردات هرگونه ميوه و محصول کشاورزي شده و با توجه به جلسات متعددي که با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته‌ايم اميدواريم ديگر شاهد واردات غيرقانوني ميوه به کشور نباشيم.

اما نکته اينجاست که مگر سال‌ها از اعلام ممنوعيت واردات هر گونه ميوه به کشور در بوق و کرناي رسانه‌هاي داخلي و ابلاغيه گمرک نمي‌گذرد، پس چرا بايد واردکنندگان بتوانند به راحتي از خلأهاي قانوني استفاده کنند و به اسم واردات پيله‌وري، مزرهاي قانوني کشور را دور بزنند و ميوه‌هاي وارداتي ممنوعه و آلوده را آزادانه در بازار ميوه عرضه کنند؟

به گفته رييس سازمان حفظ نباتات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت جدي بايد پيگير اين مساله باشد و از ورود هرگونه محموله مرتبط با محصولات کشاورزي به کشور جلوگيري کند، چراکه اگر اين محصولات از طريقي غير از گمرک به کشور وارد شوند، قرنطينه‌اي در آنجا نيست و سلامت آن ميوه نيز مورد ابهام است.

در اين ميان وي به مردم توصيه کرده که در خريد محصولات مورد نياز خود از ميوه‌هاي توليد داخل استفاده کنند، چراکه ميوه‌هاي بدون شناسنامه‌اي که از مبادي غيررسمي به کشور وارد مي‌شوند مي‌توانند هرگونه مخاطراتي از جمله آفت و سموم بيش از حد مجاز داشته باشند که در اين صورت مصرف اينگونه محصولات مي‌تواند سلامت جامعه را به خطر بيندازد.

باغستاني تاکيد کرد که واردات هر محصول کشاورزي بايد از محور قانوني خود و بر اساس ضوابط بهداشتي و قرنطينه‌اي انجام شود و بايد مواظب باشيم واردات ميوه غير از مبادي رسمي گمرک صورت نگيرد.

بايد ديد که کدام ساختار يا ماده قانوني مشکل دارد که به برخي سودجويان اجازه مي‌دهد به نام واردات پيله‌وري که بايد تامين‌کننده نياز مرزنشينان باشد، بازار داخلي کشور را پر کنند و محموله‌هاي ميوه‌اي که نبايد از مناطق مرزي خارج شود سر از پايتخت کشور در مي‌آورد؟! و اينکه آيا اين جديت دولت و وزارت جهادکشاورزي در اعلام مخالفت با واردات ميوه و جلسات متعدد تا چه حد مي‌تواند در کاهش و جلوگيري از اين واردات ممنوعه موثر باشد؟
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان