arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۱۶۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۷ - ۰۷ تير ۱۳۹۴

موج جدید تروریستی داعش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اخبار موج جدید تروریستی داعش در کویت، تونس، عراق و فرانسه در صدر گزارش‌های رسانه‌ها قرار دارد. در کویت حمله انتحاری در مسجد بزرگ امام صادق(ع)، در تونس کشتار توریست‌های خارجی در یکی از هتل‌ها و در فرانسه انفجار در کارخانه گاز در شهر «لیون» موضوع روز خبری و سیاسی شده است. همزمان با این امواج تروریستی، داعش در حالی که مسئولیت انجام آن‌ها را خیلی فوری پذیرفته و اعلام کرده است، با اشغال مجدد بخش مهمی از شهر کوبانی، بیش از ۱۵۰ نفر را در این شهر قتل‌عام کرد. کردهای سوریه و ترکیه، دولت اردوغان را متهم به هموارسازی مسیر برای ورود مجدد داعش به کوبانی کرده‌اند. در ترکیه حزب جمهوریخواه خلق اعلام کرد که نیروهای داعش از طریق ترکیه وارد کوبانی شده‌اند. دولت کویت در حالی که بعد از انفجار در مسجد امام صادق(ع) و کشتار نمازگزاران عزای عمومی اعلام کرده است، این عملیات را آغاز ناامنی در این کشور و قرار گرفتن کویت در دایره جنگی داعش دیده است.

اغلب محافل سیاسی و رسانه‌ای با انتشار گزارش‌های خبری از موج جدید تروریستی داعش بر چند فراز تأکید دارند.

۱ـ داعش با سلسله عملیات‌ انتحاری و نظامی به صورت زنجیره‌ای و همزمانی آن‌ها، بار دیگر قدرت‌نمایی تروریستی خود را نشان داد. همانگونه که در اطلاعیه‌های چند هفته گذشته خبر داده بود که به زودی در چند کشور در منطقه و در اروپا موجی از عملیات‌ انتحاری و نظامی را انجام خواهد داد. دولت‌های اروپایی خود را در موقعیت امنیتی می‌بینند که هنوز محاسبه دقیقی از نفوذ اعضای داعش در کشورهای خود ندارند.

«تهدید امنیتی» را رئیس جمهور فرانسه برای همه کشورهای اروپایی از سوی تروریست‌های داعش بعد از عملیات انفجاری در لیون فرانسه، خبر داده است. اتحادیه اروپا این خطر را جدی و ادامه‌دار می‌داند و از همه کشورها برای بررسی شرایط جدید امنیتی خواهان اقدام فوری شده است. هنوز معلوم نیست چه تعداد از شهروندان کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان به گروه داعش پیوسته‌اند.

آمارهای متفاوتی از سوی نهادهای رسمی در این کشورها در این باره داده می‌شود. اما همه دولت‌های اروپایی خود را در میدان نفوذ اعضای داعش می‌بینند که در عمل شرایط ویژه امنیتی را بر آنها دیکته خواهد کرد. اگر تا دیروز گمان می‌رفت که امواج تروریستی از گروه‌های گوناگون تروریستی در خاورمیانه و آن هم در سوریه و عراق و درون مرزهای چند کشور منطقه محبوس می‌ماند، اما امروز موج جدید تروریستی داعش وارد کشورهای اروپایی شده است. این واقعیت‌ تلخ را غربی‌ها دریافته‌اند که امواج تروریستی در محدوده چند کشور عربی خاورمیانه نمی‌ماند و کشورهای اروپایی در حیطه این امواج تخریبی قرار گرفته‌اند.

۲ـ چند هفته قبل دولت سوریه اعلام کرد در دور جدید از برنامه‌ریزی آمریکا با همکاری ترکیه، قطر و عربستان بیش از ۱۸هزار نفر نیروی مسلح در ترکیه آموزش دیده‌اند تا از طریق ترکیه و اردن وارد سوریه شوند و عملیات نظامی فشرده‌ای را برای سقوط دمشق انجام دهند. داعش در چند هفته گذشته با انجام عملیات نظامی متعدد، جبهه جنگ و ترور در سوریه را تشدید کرده است. آنچه که امروز برای همه مراکز امنیتی در منطقه و بسیاری از محافل رسمی و غیر رسمی در غرب مشهود شده است و یقین پیدا کرده‌اند، همکاری اطلاعاتی، امنیتی دولت اردوغان با گروه داعش است که به آسانی نوار مرزی ترکیه ـ سوریه و عراق را برای حرکت گروه‌های تروریستی از جمله داعش باز گذاشته است. در دوره انتخابات مجلس ترکیه، افشای تصاویر و اخبار ارسال اسلحه از سوی دولت ترکیه برای مخالفان دولت سوریه و گروه‌های تروریستی، موج خبری را ایجاد کرد که تا امروز از سوی احزاب مخالف اردوغان دنبال می‌گردد. بسیاری معتقدند این سیاست اردوغان با دولت اسرائیل هماهنگ است و در عمل پل ارتباطی ترکیه، اسرائیل، قطر و عربستان، مجموعه چنین سیاست تخریبی را پیش می‌برند که امروز ابعاد فاجعه انسانی آن علاوه بر عراق و سوریه به چند کشور دیگر از جمله مصر و کویت سرایت کرده است. داعش و یا هر گروه تروریستی دیگر در این مسیر برای دولت ترکیه و تخیلات اردوغان قابل کنترل نخواهند بود، حتی اگر در تنظیم برنامه‌های امنیتی و نظامی برای سرنگونی دولت سوریه با آنها همکاری کند، اما وقتی سیاست ترور و ایجاد رعب از سوی گروه‌های تروریستی ادبیات فراگیر در منطقه شد، که شده است، هیچ دولت و کشوری از خسارت آن در امان نخواهد ماند.

۳ـ سیاست ناامن‌سازی خاورمیانه استراتژی منطقه‌ای رژیم صهیونیستی است. اسرائیل تثبیت قدرت خود را در ناامنی کشورهای پیرامونی خود جستجو می‌کند. متاسفانه اردوغان همسو با چنین سیاستی حرکت می‌کند. دولت‌های غربی (آمریکا و اروپا) نیز به صورت مدام یک گزاره را اعلام و تکرار می‌کنند که حداقل تا ۱۰ سال آینده خاورمیانه در بحران تروریسم باقی خواهد ماند و داعش تا ۱۰ سال آینده فعال خواهد بود. در حالیکه آمریکا و متحدان اروپایی او از تشکیل یک ائتلاف بزرگ خبر داده‌اند که ۵۲ کشور جهان در آن شرکت دارند تا داعش را نابود سازند.

آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و مجموعه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چندین و چند کشور دیگر بزرگترین ائتلاف نظامی علیه داعش را اعلام کرده‌اند، اما در میدان عمل بیشتر نمایش نظامی را انجام می‌دهند تا مبارزه واقعی یا عملیات نظامی تعیین‌کننده را، تا آنجا که این ائتلاف بزرگ به رهبری آمریکا مورد تمسخر و طنز رسانه‌های مستقل غربی شده است.

موج جدید تروریستی داعش فعلاً در چند کشور اروپایی ظاهر شده است و داعش اعلام کرده که به زودی در شهرهای آمریکا نیز عملیات نظامی انجام خواهد داد. یکی از مسئولین برجسته اطلاعاتی ـ امنیتی آمریکا گفته است داعش هم اکنون در آمریکا دارای ارتش پنهانی است که ما هنوز از تعداد اعضاء آن اطلاع دقیق نداریم! و آژیر خطر را درغرب به صدا در آورده است. شاید این بار دولت‌های غربی دریابند که امواج ترور در خاورمیانه که مورد تائید رژیم صهیونیستی است، از مرزهای جغرافیای این منطقه عبور خواهد کرد و غرب را دچار فاجعه جدید ناشی از تروریسم می‌سازد.

* ابوالقاسم قاسم زاده
نظرات بینندگان