arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۴

مقام ارشد نفتي عراق در کرکوک ترور شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پليس و مقام هاي نفتي عراق اعلام کردند که افراد مسلح روز يکشنبه يک مقام ارشد نفتي اين کشور را که براي يک شرکت دولتي به نام نفت شمال کار مي کرد، به ضرب گلوله کشتند.

به گزارش خبرگزاري رويترز از بغداد، سعد الکربلايي رييس اداره عمليات شرکت نفت شمال عراق پس از آنکه افراد مسلح خودروي اش را با زور متوقف کردند، در شهر کرکوک کشته شد.

هنوز هيچ گروهي مسووليت حمله به اين مقام عراقي را که بر تاسيسات توليدي و صادراتي در کرکوک نظارت داشت، برعهده نگرفته است.

عراق که عضو سازمان کشورهاي صادر کننده نفت (اوپک) و يکي از توليد کنندگان بزرگ نفت در جهان است، با مشکلات امنيتي به واسطه تحرکات و حملات گروه تروريستي داعش مواجه است.

براساس گزارش ها، داعش براي دستيابي به چاه ها، انبارها و خطوط انتقال نفت در مناطق مختلف عراق، حاضر است از جان سرکردگان خود نيز بگذرد و حتي آنها را به اتهام ناکامي، اعدام کند.

اين گروه 14 تن از سرکردگان خود را به دليل از دست دادن چاه هاي نفتي در شمال شرق صلاح الدين اعدام کرده است.

90 درصد از درآمدهاي داعش از محل فروش نفت تامين مي شود و اين گروه تروريستي، نفت قاچاقي را با قيمت هاي نازل بين 25 تا 50 دلار از طريق دلال ها در بازارهاي منطقه و جهان مي فروشد.

تلاش داعش براي سلطه بر منابع نفتي عراق، به طور محسوسي بر صادرات نفت اين کشور اثر گذاشته است.

عراق پيش بيني کرده بود که در پنج سال آينده صادرات نفت خود را به 5 ميليون بشکه در روز برساند، اما اقدامات داعش سبب شده است که صادرات نفتي عراق اکنون به سختي به 2 ميليون و 500 هزار بشکه در روز برسد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان