arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۲۹۸
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۱۹ تير ۱۳۹۴

اظهارات موگرینی در مورد تنش لفظی با ظریف: نباید انتظار داشت که یک ایرانی و یک ایتالیایی با خونسردی مذاکره کنند، این بخشی از فرهنگ ماست!

رخی مواقع ما این گونه تعاملات را داریم که ما را قادر می سازد که حرکت رو به جلو داشته باشیم و بر سوء تفاهم ها فایق بیاییم و برای پیش نویس سند توافق اقدام کنیم زیرا در پایان بهتر است که باز و شفاف باشیم و مسایل را همان گونه که هستند برطرف کنیم. برخی مواقع این رویکرد نیاز است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت تکلیف مذاکرات هسته ای ظرف چند ساعت آتی مشخص خواهد شد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفتگو با کریستین امانپور در پاسخ به سئوال وی درباره گزارشهایی که از تنش لفظی میان ظریف و موگرینی و لاوروف منتشر شده است، گفت: شما نباید انتظار داشته باشید که یک ایرانی و یک ایتالیایی با خونسردی مذاکره کنند. این بخشی از فرهنگ ما است. این واقعا عادی است.

عکس : لحظه واکنش ظریف به تهدید موگرینی

وی افزود: بیست و دو ماه است که این فرایند در حال پیگیری است و اکنون در آخرین ساعات و روزهای این فرایند هستیم و امیدوارم این طور باشد. گفتگوها هر از چند گاهی پرتنش می شود و گاهی مواقع حرفهایی که رد و بدل می شود پرتنش است اما احترام متقابل همواره وجود دارد.

موگرینی اضافه کرد: این مسئله همچنین برای من مهم است که مناسبات باز و صریح است و براساس احترام متقابل است و این گونه مسایل در مناسباتی که باز و صریح است روی می دهد. مسایلی مطرح می شود که درباره آنها فکر شده است و این بدان معنا نیست که فعالیت به طور سازنده در جریان نیست، به عکس برخی مواقع ما این گونه تعاملات را داریم که ما را قادر می سازد که حرکت رو به جلو داشته باشیم و بر سوء تفاهم ها فایق بیاییم و برای پیش نویس سند توافق اقدام کنیم زیرا در پایان بهتر است که باز و شفاف باشیم و مسایل را همان گونه که هستند برطرف کنیم. برخی مواقع این رویکرد نیاز است.

موگرینی گفت، هنوز امکان دستیابی به توافق وجود دارد و من این را می گویم اما هیچ درصدی ارائه نمی کنم زیرا ما همچنان به توافق نزدیک هستیم با این حال اگر تصمیم های مهم تاریخی و سیاسی طی ساعات آتی اتخاذ نشود ما توافقی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: از طرف دیگر برای همه روشن است که اتخاذ این تصمیم های دشوار طی یک الی سه هفته امری ساده نیست و برای همه دشوار است. بنابراین دشوار است که بگوییم که احتمال توافق زیر پنجاه درصد یا بیش از پنجاه درصد است با این حال ما به توافق نزدیک هستیم و این امکان وجود دارد و فکر می کنم همه مسئولیت های مهم و تاریخی را که پیش روی همه افراد دور میز مذاکره وجود دارد را درک می کنند.

او تصریح کرد: این مسئولیت همانا ایجاد اعتماد بین شرکا و کشورهایی است که مدتها مناسبات نداشته اند و تحقق این مسئله بسیار دشوار است، ایجاد اعتماد در منطقه ای که تحت تاثیر تنش ها و درگیری های مختلف است و بیش از همه دستیابی به یک توافق تاریخی عدم اشاعه که منطقه و جهان را بسیار امن تر خواهد کرد.

موگرینی گفت ما در ماه مارس تلاش بسیار زیادی کردیم که درباره پارامتر ها به تفاهم برسیم. این فرایند بسیار دشوار و شدید و مفید بود زیرا اکنون ما در این چارچوب فعالیت می کنیم ما همه توافق داریم که ازآنچه در ماه مارس در لوزان توافق شود به عقب باز نگردیم . ما این چارچوب را به طور مفصل تر و با جزییات بیشتر مطرح خواهیم کرد. بنابراین عناصر جدیدی وجود نخواهد داشت و اصلا نباید هم چنین باشد ما همچنان در حال کار در چارچوبی هستیم که در لوزان درباره آن توافق کردیم. و این وظیفه من است که اطمینان حاصل کنم شرایط به این گونه خواهد بود اینکه دوبار درباره یک مسئله مذاکره نمی کنیم و درباره پارامترها و مسایلی که درباره آن توافق شده است دوباره مذاکره نمی شود. این یک قانون منطقی به ویژه در این مرحله از فرایند است.

موگرینی در پاسخ به سئوال امانپور درباره توییتر ظریف که نوشته است در هنگام عبور از رودخانه نمی توان اسب را عوض کرد گفت انگلیسی من شاید آنقدرها زیاد خوب نیست که بتوانم به طور کامل منظور این پیام را بفهم با این حال تمرکز من ، بر بخش نخست توییت است که دقیقا همان حرفهایی است که کری در اظهارات روز پنجشنبه خود گفت.

او ادامه داد: ما متعهد هستیم و عجله ای به توافق نداریم اما به تلاش ادامه می دهیم و می توانیم به توافق برسیم. فکر می کنم اکنون باید بدانیم که سیاست های داخلی، عقاید عمومی نیز سهم قابل توجهی دارند و چند صد خبرنگار هستند که چندین هفته است در وین مستقرند و باید درباره آنچه در محل مذاکرات می گذرد خبرسازی کنند. من این مسئله را بخشی از بازی مذاکره قلمداد می کنم و آنچه به من و به همه مربوط می شود، شش کشوری که در یک طرف میز مذاکره نشسته اند فرایند به شدت سازنده و مفیدی را دنبال می کنند. همه شش کشور تاکنون نقشی بسیار خوب را بازی کردند و اتحاد شش کشور بسیار عالی بوده است. با این حال آنچه می بینم و به من و همه مربوط است اینکه در پشت درهای بسته چه می گذرد و به گفتگوها درباره بخشهای سیاسی فنی توافق و نیز خود توافق مربوط می شود همه چیز کاملا سازنده است.

فدریکا موگرینی در پاسخ به سئوال امانپور درباره اینکه آیا ایرانیها باید دوباره به کشورشان برای رایزنی بازگردند و اینکه چه زمانی متوجه می شوید که دیگر در مذاکرات قادر به پیشرفت نیستند گفت این سئوالی است که باید از ایرانی ها بپرسید. من انتظار ندارم که ایرانی ها باردیگر به کشورشان بازگردند.

او ادامه داد: شرایط به زودی مشخص خواهد شد و لحظه سرنوشت ساز به زودی فرا می رسد. تصمیم های دشوار و سیاسی باید درباره دو مسئله ای که باقی مانده است گرفته شود و این تصمیم گیری ها مربوط به عبارت بندی ها و جمله بندی های توافق نیست بلکه لحظه ای است که تصمیم های سیاسی گرفته می شود و ما می توانیم بگوییم بله قادر به عقب نشینی و امتیاز دادن یک طرف و دستیابی به یک توافق خوب خواهیم بود و اینکه این گام تاریخی برداشته شده است یا اینکه به طور مشخص در یک طرف فضای سیاسی برای گرفتن این تصمیم ها وجود ندارد و ما به توافق نخواهیم رسید.

موگرینی در پایان گفت: فکر می کنم آن لحظه به زودی و ظرف چند ساعت آتی فرا می رسد و دقیقا منظور جان کری زمانی که گفت این فرایند بدون انتها نخواهد بود نیز همین است. ما به همراه تیم اتحادیه اروپا به شدت در حال تلاش هستیم و تنها مسئله ای که باقی مانده است که پاسخ دادن به سئوالات درباره این است که آیا طرفها از فضای سیاسی لازم برای اتخاذ این تصمیم های سیاسی برخوردارند یا خیر.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
2
65
خانم موگرینی!عقب نشینی کردن و امتیاز دادن یک طرف و در نتیجه دستیابی به یک توافق خوب باید از سوی طرفین مذاکره انجام بشه و درخواست امتیاز یک طرفه در مذاکره معنایی جز اعمال فشار نداره
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
56
26
خودتو قاطی ایرانیا نکن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
8
60
فشار بر ایران= شکست مذاکرت
ناشناس
|
United States
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
81
12
اگر غربی ها کوتاه نیامدند میشود با روسیه و چین به توافق رسید.. ایجاد فضا برای سرمایه گذاری آنها در ایران به ازای وتو کردن قطعنامه ها علیه ایران در شورای امنیت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
خيلي خوش خيال نباش اگر اينا براي ما کاري انجام ميدادند قطعنامه عليه ما رو قبلا وتو مي کردن اگر کشوري بخواد سري تو سرا اشته باشه و با عزتزندگي کنه بايد متکي به خودش باشه
فدایی حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
0
12
آقای امثال کوچکی داشته باش
بیچاره ظریف چه ها کشیده ای ؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
7
7
پيشنهاد مي كنم بعد از توافق خانم موگريني يه سر بياد شيراز بيني خودشو عمل كنه ،،، و هم از زيبائي هاي اين شهر لذت ببره..
aliaam
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
6
28
عجب فرهنگی.....
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
3
49
آقای ظریف عقب نشینی نکن.حق با ماست.غربیها دارن ژست میگیرن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
24
2
این زنیکه چی میگه این وسط؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
0
8
اگر کشوري بخواد سري تو سرا داشته باشه و با عزت زندگي کنه بايد متکي به خودش باشه و تعامل با دنيا در مرحله دوم هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
1
11
این جمله راجع به ایرانی ها و ایتالیایی ها جالب بود
منتقد
|
Bulgaria
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
16
2
اینکه فرهنگ نیست بی فرهنگیه
شاید شما بی فرهنگ باشید ولی ما نیستیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
1
10
همه دعا کنیم این مذاکرات به سرانجام برسه بخدا کمر مردم زیر این فشار تحریم شکسته من که به واسطه شغلم با مردم زیادی سرو کار دارم می فهمم چی میکشن کار به جایی رسیده که برای محیاتاج روزانه شون موندن بخدا وقتی با چنین صحنه هایی روبرو میشی اشک ادم در میاد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
0
6
این مسایل قابل درکه
نظرات بینندگان