arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۱ - ۲۱ تير ۱۳۹۴

شش گام مهم پس از پوشش رسانه‌ای اخبار شرکت‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


پوشش رسانه ای مثبت از اخبار شرکت و یا سازمان بسیار با ارزش است. ممکن است برای کسب آن هزینه مالی و یا خلاقیت زیادی به کار  رفته باشد اما نباید فراموش کرد که دریافت پوشش رسانه‌ای پایان ماجرا نبوده و عملکرد بعد از آن میزان بهره‌برداری از فضای رسانه‌ای را به خوبی نشان می‌دهد.

مهم ترین اقدامات موثر پس از دریافت پوشش خبری به شرح زیر هستند:

۱-خبر باید تا بالاترین حد امکان به اشتراگ گذاشته شود

رسانه های اجتماعی برای این کار بسیار مناسب هستند.اگر خبر در چند سایت و رسانه منعکس شده، برای هرکدام یک مطلب در رسانه اجتماعی باید نوشته شود. نباید تنها به یک شبکه اجتماعی اکتفا کرد بلکه در هر کجا امکانش وجود دارد باید پست ها منتشر شود. باید توجه داشت که در نظر گرفتن زمان‌های متفاوت برای به اشتراک گذاری، امکان دیده شدن مطلب توسط افراد بیشتری را فراهم می‌کند. استفاده از ایمیل و یا خبرنامه ایمیلی برای ارسال لینک‌های خبر به لیست مشتریان و مشتریان بالقوه‌ مجموعه صاحب خبر نیز یکی از بهترین راه‌های امتحان شده است.

۲-سعی شود در جاهای مختلف به خبر لینک داده شود

این کار باعث ایجاد اعتبار برای صاحب خبر و ارائه منابع خبری به خبرنگاران برای آینده می‌شود. یکی از مزیت‌های خبر منتشر شده در رسانه‌های آنلاین این است که خبر به احتمال زیاد همواره در همان جا خواهد ماند و در واقع دارایلینک دائم یاPermanent Linkخواهد بود. حتی رسانه‌های چاپی هم اخبارشان را این روزها در سایت‌هایشان قرار می‌دهند که اگر خبری در سایت آن‌ها منتشر شود، برای همیشه یک صفحه از آن سایت خواهد بود.

بنابراین با این لینک همه کار می توان کرد: لینک خبر را که در سایت قرار گرفته، به دوستان و همکاران و مشتریان ایمیل، پیامک و یا حتی از طریق نرم افزارهای ارتباطی همچون وایبر (Viber)‌ یا لاین (Line) برای افراد ذخیره شده بر روی گوشی همراه هوشمند ارسال شود.

۳-درباره خبر مطلبی در وبلاگ یا وبسایت مجموعه منتشر شود

اضافه کردن مطالب تکمیلی و مرور دوباره خبر می تواند بازخورد مثبتی برای مجموعه ایجاد کند. بنابراین یک مطلب جدید در وبلاگ که حاوی بازتاب‌های خبری همراه بااطلاعاتیجدید که می تواند به تکمیل خبر کمک کند، منتشر شد.بعضی شرکت ها در سایت هایشان بخشی را با نام «در رسانه ها» دارند. در این بخش آرشیوی از اخبار منتشر شده از آن‌ها در رسانه ها نگهداری می شود که هر پست متعلق به یک کمپین خبری و بازتاب های آن است. راه اندازی این بخش، باعث می شود بازدیدکنندگان سایت از فعالیت ها و بازتاب های آن در رسانه ها آگاه شوند و به نوعی برای مجموعه اعتبارزا است.

۴-میزان اشاعه اخبار باید بررسی و تحلیل شود

بعد از دریافت پوشش خبری ممکن است منابع و افراد دیگری هم از آن استفاده کنند و آن را به اشتراک بگذارند. بررسی این موارد می تواند چشمان مجموعه را نسبت به تأثیری که این پوشش خبری داشته است باز تر کند.بعضی از اخبار از روش «گلوله برفی» برای توزیع استفاده می کنند به این معنی که ابتدا به یک یا چند سایت راه می یابند و سپس سایت های بیشتر و مهمتری ممکن است آن را برداشته و حواشی دیگری بر آن بیافزایند. کم کم ممکن است از این رسانه ها خبر بازتاب ملی هم پیدا کند.

ذات و طبیعت بعضی از اخبار همتوزیع «ویروسی» یاViralاست. به این معنا که مثلا در رسانه اجتماعی مجموعه به اشتراک گذاشته می‌شود و تعدادی از افراد نیز آن را در پروفایل خود به اشتراک می گذارند یا به عبارتیShareمی‌کنند. ممکن است از بین این افراد، افراد صاحب نفوذی نیز باشند که به اشتراک گذاری خبر باعث توجه بیشتری به آن مطلب می‌شود و به همین صورت این موج به پیش می رود و خبر بیشتر و بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شود.

بنابر اینباید میزان اشاعه این موج را اندازه گیری کرد و یا حتی آن را زیر نظر گرفت، چون برای مجموعه مهم است که بداند در مورد آن و خبرتش چه چیزهایی گفته می شود.

۵-با خبرنگاری منتشر کننده خبر ارتباط برقرار شود

مجموعه‌ها نباید خبرنگاری که خبرشان را پوشش داده نادیده بگیرند. باید پیگیر او بوده و سعی شود رابطه با او تقویت شود. وی را از اقدامات بعدیشان مطلع کنند و از او بابت پوشش خبری‌شان تشکر کنند.بعضی از خبرنگاران دوست دارند، خبرهای تکمیلی از خبری که قبلا منتشر کرده‌اند ارائه دهند و به این وسیله دامنه اطلاع رسانی‌شان را گسترش دهند، باید به آنها با ارائه اطلاعات بیشتر کمک کرد.

برخی نیز می‌خواهند به نحوی در قیاس با سایر رسانه‌ها که ممکن است خبر مشابهی را کار کرده باشند دست بالاتری را در اطلاع رسانی از آن خبر داشته باشند. بنابراین می‌شود به خبرنگاران پیشنهاد ارسال اخبار تکمیلی داد و یا به آنها پیشنهاد مصاحبه کرد.

۶-موی دماغ خبرنگار و رسانه نباید شد

خوب است خبرنگاری که خبر مجموعه را منتشر و یا بازنشر داده است پیگیری کرد و با وی ارتباط ساخت اما هیچگاه موی دماغ خبرنگار و یا آن رسانه نباید شد. اگر مشاهده شد تمایلی به انعکاس بیشتر خبرهای تکمیلی مجموعه ندارند، صرفا از او اجازه گرفته تا خبرهای بعدی برای او ایمیل یا فکس شود تا در صورت صلاحدید از آن‌ها استفاده کند.

هرگز نبایدپیشنهاد پرداخت پول به خبرنگار برای انعکاس اخبار بیشتر داد وگرنه نه تنها جنبه حرفه ای کار از دست می‌رود بلکه خبرنگار هم که وظیفه اصلی او اطلاع رسانی حرفه ای و بدون تبعیض است زیر سوال برده شده است.البته برخی خبرنگاران هم ممکن است خود پیشنهاد این امر را بدهند ولی تعدادشان بسیار کم است و در ثانی عمر این افراد در دنیای رسانه کشور بسیار کوتاه خواهد بود و سرمایه گذاری بر روی آنها برای آینده، با شکست همراه می‌شود.


نظرات بینندگان