arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۲۲ تير ۱۳۹۴

نرخ سود سپرده‌هاي ميلياردي چقدر است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 در طول پنج سال نرخ سود بين بانکي از 14 به 28 درصد افزايش يافت. سال 1389 ميانگين نرخ سود بين بانکي 14 درصد محاسبه شده و به مرور در سال هاي پس از آن اين نرخ افزايش يافته و در سال 1393 به 28 درصد رسيده است.

در طول اين سال‌ها که نرخ‌هاي بهره در بازار بين‌بانکي 14 واحد درصد افزايش يافته، نرخ سود سپرده‌ها از حدود 14 درصد در سپرده‌هاي يکساله به 22 درصد در سال 1393 رسيده است.

مقايسه اين دو نرخ نشان مي‌دهد بانک‌ها در طول مدتي که نرخ سود سپرده‌شان 22 درصد بوده، در بازار بين بانکي دستکم پنج واحد درصد بيشتر سود پرداخت کرده‌اند.

اين اضافه پرداخت را بانک‌ها در بخش دريافت سود تسهيلات سعي کردند جبران کنند؛ به اين ترتيب که به رغم تعيين نرخ سود مبادله اي در رديف سود‌هاي تعيين شده براي سپرده‌ها اما بانک‌ها در قالب پرداخت تسهيلات مشارکتي دريافت سودهايي بالاي 28 درصد را در دستور کار قرار دادند.

به علاوه، نبايد فراموش کرد اعداد و ارقامي که در گزارش‌هاي رسمي بانک مرکزي به عنوان نرخ سود بانکي انعکاس مي‌يابد، بيانگر نرخ سود رسمي است و آنچه به طور غيررسمي شنيده مي‌شود، از توافق برخي بانک‌ها با سپرده‌گذاران عمده براي پرداخت نرخ‌هايي به مراتب بالاتر از نرخ‌هاي مزبور حکايت دارد.

به عنوان مثال، برخي بانک‌ها در مورد سپرده‌هاي يکساله با مبلغ بيش از 100 ميليارد ريال نرخ‌هاي 26 تا 28 درصد را نيز پرداخت کرده‌اند. اين ارقام در مورد برخي بانک‌ها و موسسات که به کمبود نقدينگي مواجه هستند، حتي به بيش از 30 درصد هم رسيده است.
منبع: تابناک
نظرات بینندگان