arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۵۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۷ - ۲۶ تير ۱۳۹۴
مشاجره علنی نخست وزیر اسرائیل و وزیر خارجه انگلیس بر سر ایران؛

هاموند: در راهپیمایی روز قدس ایران، تنها علیه اسرائیل شعار داده نشد / نتانیاهو: می خواهی به صحبت هایت واکنش نشان دهم؟ / هاموند: ادامه بده، می دانم که چه می خواهی بگویی

در آغاز این نشست خبری فیلیپ هاموند مذاکرات هسته ای با ایران را مذاکراتی فشرده و دقیق توصیف کرد که باعث جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای خواهد شد و شامل نظارت سرزده از برنامه هسته ای ایران خواهد بود تا اطمینان بدهد که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رویترز نوشت: رویارویی عصبی و حاکی از ناآرامی «فیلیپ هاموند» وزیر امور خارجه انگلیس و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل مقابل دوربین ها که روز پنجشنبه رخ داد، حاکی از وجود تنش میان طرفین درباره موافقتنامه هسته ای ایران و کشورهای قدرتمند جهان بود.

به گزارش «انتخاب»، نتانیاهو روز گذشته در سخنان خود خطاب به پارلمان انگلیس اعلام کرد اسرائیل از هیچ گونه توافقی با ایران خرسند نخواهد بود. یک روز پس از مطرح شدن این سخنان، هاموند با نتانیاهو دیدار کرد تا شاید بتواند نگرانی های وی را در خصوص امضای موافقتنامه هسته ای با ایران از بین ببرد.

اما اظهار نظرهای آنها خطاب به خبرنگاران پیش از برگزاری نشست، حاکی از تفاوت اوضاع در مقایسه با همیشه بود. آنها اظهار نظرهای دیپلماتیک خود را به صورت مختصر بیان کردند و سپس به مدت 20 دقیقه رویاروی یکدیگر قرار گرفتند. در جریان این نشست، هم نتانیاهو و هم هاموند گهگاه خشمگین به نظر می رسیدند و در آخر نیز، گویی به واسطه مناظره با یکدیگر سرگرم شده بودند.

در آغاز این نشست خبری فیلیپ هاموند مذاکرات هسته ای با ایران را مذاکراتی فشرده و دقیق توصیف کرد که باعث جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای خواهد شد و شامل نظارت سرزده از برنامه هسته ای ایران خواهد بود تا اطمینان بدهد که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است!

فیلیپ هاموند با تاکید بر اینکه می داند نتانیاهو مخالف این توافق است ،خواست تا پیشاپیش او را آرام کند و حتی گفت برخلاف آنچه که نتانیاهو می گوید، تحریم های ایران یک روزه برداشته نمی شوند .

زمانیکه سخنان فیلیپ هاموند به پایان رسید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی صحبت های خود را آغاز کرد.

نتانیاهو از اینکه توافق هسته ای ، ایران را وادار به تغییر رفتارش نکرده است ، انتقاد کرد.

وی همچنین از مطرح شدن شعارهای ضد اسرائیلی در راهپیمایی روز جهانی قدس اظهار ناراحتی کرد و خطاب به فیلیپ هاموند گفت چرا انگلیس و دیگر کشورها موضع گیری ها در راهپیمایی تهران را محکوم نکردند!

نتانیاهو در پایان صحبت های مقدماتی خود خطاب به فیلیپ هاموند گفت پس از پایان کنفرانس در طبقه بالایی ، بیشتر درباره توافق هسته ای و اشکالات آن صحبت خواهیم کرد!

مشاجره از اینجا کم کم شروع شد. نخستین حرکت را فیلیپ هاموند شروع کرد. وی برخلاف رویه معمول که ابتدا هر یک از دو مقام دیپلماتیک صحبت های مقدماتی می کنند و سپس به پرسش های خبرنگارن پاسخ می دهند، این کار را نکرد و بعد از صحبت های نتانیاهو در واکنش به او صحبت کرد.

فیلیپ هاموند گفت: من منتظرم تا این بحث را ( در طبقه بالا) داشته باشیم اما می خواهم خیلی پاسخ کوتاه به شما بدهم. وی سپس خطاب به نتانیاهو گفت نگرانی هایش را درباره ایران درکمی کند اما در راهپیمایی که شما به آن اشاره کردید ما نیز شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس شنیدیم!

وقتی که صحبت های فیلیپ هاموند به پایان رسید نتانیاهو خطاب به فیلیپ هاموند به کنایه گفت: می خواهید که من هم به صحبت های شما واکنش نشان دهم؟

فیلیپ هاموند گفت: ادامه بده.

نتانیاهو سپس گفت: من یک واکنش دیگر داشته باشم.

فیلیپ هاموند گفت: ادامه دهید من می دانم که شما می خواهید حرف آخر را بزنید.

نتانیاهو گفت: نه بلکه برعکس ، آنها علنا خواستار نابودی ما می شوند و برای نابودی ما کار می کنند که این مسئله بسیار متفاوت از اعلام موضع است.

نتانیاهو وقتی که واکنش خود به صحبت های قبلی هاموند را تمام کرد خطاب به وی گفت: باز هم می خواهید ادامه دهید؟

وزیر امور خارجه انگلیس گفت: برویم بالا و بحث کنیم.....

فیلیپ هاموند گفت: چیزی که ما( دو نفر) ثابت کرده ایم این است که دیگر نیازی نیست تا خبرنگاران پیش ما باشند و از ما پرسش کنند تا ما پاسخ بدهیم....
نظرات بینندگان