arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۵۸۲۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۲۰ - ۲۷ تير ۱۳۹۴
علی آهنی:

مواضع فرانسه در مذاکرات متحول شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفیر کشورمان در فرانسه با بیان اینکه بسیاری از رهبران و مدیران شرکت های غربی علاقه مند به رفتن به ایران هستند، گفت: موضع فرانسه به سوی واقع بینی تحول مثبت داشته و این تحول به رسیدن به نقطه کنونی کمک کرده است.

به گزارش ایرنا از سفارت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، علی آهنی با اشاره به دستاوردهای دو طرف در مذاکرات هسته ای گفت: این یک توافقی است که می تواند شفافیت برنامه هسته ای ایران را تضمین کند و علاوه بر آن ادامه این برنامه هسته ای کاملا غیر نظامی را زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی که برای ما مهم است تضمین کند.

وی با بیان اینکه این توافق همچنین می تواند اوضاع را در این منطقه متلاطم آرام کند، اضافه کرد: این توافق می تواند به ایران اجازه دهد به همکاری های خود با تمام جهان که طی سال های گذشته در برابر برخی محدودیت های شدید قرار داشته است، ادامه دهد و آنرا تعمیق بخشد.

آهنی خاطرنشان کرد: بنابراین برای ما مهم است که بتوانیم برنامه خود را ادامه دهیم و همچنین، یک پرونده هسته ای کاملا عادی همانند دیگر اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با این توافق، ایران دست از سلاح هسته ای برداشته است، گفت: ایران هیچ وقت نخواسته است سلاح هسته ای داشته باشد زیرا ما به آن اعتقادی نداریم.

به گفته سفیر کشورمان در فرانسه سلاح هسته ای نمی تواند، نه تنها امنیت ما بلکه هیچ کدام از کشورهای منطقه که بخواهنددر این مسیر حرکت کنند را تامین کند ودر نتیجه ما همواره تاکید کرده ایم که به عنوان عضوی از ان پی تی، بتوانیم از این فناوری استفاده کاملا صلح آمیز داشته باشیم.

آهنی همچنین در خصوص شرایط اجرا و کاربرد این توافق در حوزه میدانی اظهار داشت:هر کدام از طرفین در این توافق دارای تعهداتی هستند و اجرای این توافقات بسیار مهم است بخصوص که ما به برخی از اعضای گروه 1+5 اعتماد کامل نداریم و بنابراین باید در باره اجرای این توافق و همچنین احترام به تعهدات آن به اندازه کافی هوشیار باشیم.

سفیر کشورمان در فرانسه تصریح کرد:ما در این مسیر جدی هستیم و امیدواریم که طرف دیگر هم در این مسیر حرکت کند.

وی در پاسخ به این سوالی در خصوص بی اعتمادی به آمریکایی ها علیرغم تلاش های باراک اوباما برای دستیابی به توافق اظهار داشت:این بخاطر آن است که فقط خود او تنها نیست که می تواند تصمیم بگیرد.مولفه های متعددی در آمریکا وجود دارند که می توانند مداخله کنند و تلاش می کنند که اجازه ندهند کار جلو برود، البته این کارها در راستای منافع آمریکایی ها هم نیست.

آهنی در بخش دیگر از اظهارات خود درباره احتمال حضور ایران در ائتلافی که برای مقابله با داعش تشکیل شده است، گفت:ما برای مبارزه با تروریسم یک اصل روشن داریم زیرا خود ما نیز جزو بزرگترین قربانیان تروریسم هستیم.زمانی بیش از 16 هزار قربانی بخاطر اقدامات گروه فرقه ای تروریستی منافقین که پایگاهشان نیز در حومه پاریس قرار دارد، داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد:ما در مبارزه با تروریسم بسیار جدی هستیم و در این مسیر جدیت و همکاری خودمان را با دولت های عراق و سوریه نشان داده ایم و مسلما به این همکاری ادامه خواهیم داد.

آهنی در ادامه درباره ابراز علاقمندی رهبران سیاسی و مدیران شرکت ها برای حضور در بازار ایران نیز گفت:این موضوع از همین الان شروع شده است. از سوی بسیاری از رهبران غربی که علاقمند به رفتن به ایران هستند و از ایران خواسته اند تا روابط شان را تعمیق ببخشند و در زمینه های اقتصادی و بازرگانی نیز شرکت های متعددی وجود دارند.

سفیر کشورمان در فرانسه اضافه کرد:همچنین هیات های متعدد و بخصوص از اروپا هستند که علاقمند به همکاری و حضور هستند ولی مجازات شده و از این بازار محروم شده بودند این شرکت ها علاقمند هستند به ایران بروند و تلاش کنند روابط شان را با شرکای ایرانی برقرار نمایند. خوشبختانه این مورد درباره فرانسه نیز صحت دارد و شرکت های فرانسوی که اهمیت این بازار را می شناسند، بسیار مشتاق هستند با ایران کار کنند و در آنجا فعال باشند.

وی درخصوص معیارهای ایران برای حضور شرکت ها در بازار ایران گفت:به اعتقاد من باید به آینده نگاه کرد زیرا شرکت ها و بخصوص شرکت های اروپایی، قبلا هم توسط آمریکایی ها مجازات شده اند. بخاطر همین تحریم های فرامرزی که آمریکایی ها اعمال می کنند.

آهنی خاطرنشان کرد: شرکت هایی که زمین گیر شده بودند تا نتوانند به سوی ایران حرکت کنند، باید زمینه را برای این شرکت ها تسهیل کرد تا بتوانند فعال شوند و شرایط هم شرایط رقابت بین المللی است و مسلما شرایط این شرکت ها باید رقابتی باشد.غیبت شرکت ها و بخصوص شرکت های فرانسوی، باعث می شود که فعال شدن دوباره آنها مقداری مشکل باشد ولی باید فعال باشند و سریعتر حرکت کنند.

سفیر کشورمان در فرانسه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون رویکرد لوران فابیوس در مذاکرات هسته ای گفت:با این که ایشان خط سختی را دنبال می کردند و این هم موضوع روشنی است، و حتی اینجا هم از سوی رسانه ها و برخی شخصیت ها هم این موضوع را شنیده ایم، ولی با این حال برای رسیدن به توافق ما در برابر گروه 1+5 قرار داشتیم که فرانسه نیز عضو آن بوده است.

وی اضافه کرد: مسلما فرانسه توانست نقش خود را ایفا کند و آنچه که من به شما می توانم بگویم این است که بدون مشارکت فرانسه نمی شد به این توفق دست یافت و این کاملا روشن است.

به گفته آهنی، خوشبختانه موضع فرانسه به سوی واقع بینی تحول مثبت داشته است و این تحول به رسیدن به نقطه کنونی کمک کرده و این برای ما مهم است.

سفیر ایران در فرانسه درخصوص تصویری که ایرانیان به خاطر رویکردهای فابیوس در خلال مذاکرات هسته ای پیدا کرده اند، نیز گفت: مسلما برخی از مواضع فرانسه برای ما و برای افکار عمومی ما و پاسخ دادن به آن آزار دهنده بودند. ولی این موضوع پشت سرگذاشته خواهد شد و این موضع از اراده دولت فرانسه و شرکت های فرانسوی برای همکاری و برای کار با ایران فراتر خواهد رفت با این حال باید تلاش کرد که جبران شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون سمت و سوی عرصه داخلی سیاسی در ایران اظهار کرد: ما از یک نوع نظام دمکراسی خاص بهره مندیم که در دنیا منحصر بفرد است و البته گاهی هم اینجا در فرانسه که کشوری لائیک است، فهم آن دشوار است. ایران طی 36 سال مدل دمکراتیک مذهبی را به اجرا گذاشته و پیشرفت های بسیاری را به دست آورده است.

آهنی تصریح کرد: سطح حقوق بشر، حقوق شهروندی در ایران اصلا با برخی دیگر از کشورها در منطقه که برخی شان هم متحدین فرانسه یا دیگر کشورها می باشند قابل قیاس نیست .

سفیر کشورمان در فرانسه یادآور شد: ما به احترام به حقوق بشر، به ویژه احترام به حقوق زنان، و احترام به حقوق اقلیت های مذهبی که با آرامش در ایران زندگی می کنند و نمایندگان خاص خودشان را در مجلس ایران دارند و از زندگی و شهروندی برابردر ایران بهرمند هستند، اعتقاد داریم.
نظرات بینندگان