arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۵۹۵۷
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۶ - ۲۸ تير ۱۳۹۴

آخرين وضعيت ايران در ۴ شاخص تجارت فرامرزي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مديرکل برنامه ريزي گمرک وضعيت تجارت فرامرزي در سال ۲۰۱۴ را به تفکيک صادرات و واردات تشريح کرد.

عليرضا کاخچي با اشاره به جايگاه تجارت فرامرزي ايران در ميان کشورهاي دنيا اظهار داشت: طبق آخرين رتبه‌بندي در فضاي کسب و کار ايران جايگاه 130 را کسب کرده و در اخذ مجوزها رتبه 172 و در شروع کسب و کار جايگاه متوسطي دارد.مديرکل برنامه‌ريزي و بهبود سيستم‌هاي گمرک ايران به مقايسه وضعيت شاخص تجارت فرامرزي با ميانگين منطقه منا و OECD پرداخت و بيان داشت: در سال 2013 وضعيت ايران در تعداد اسناد صادرات و زمان صادرات (روز) به ترتيب 7 و 25 بوده که از متوسط خاورميانه و شمال آفريقا بالاتر محسوب مي‌شود؛ زيرا در اين مناطق متوسط اين دو موضوع 6.4 و 22.5 است. همچنين کشورهاي OECD به ترتيب 4.3 و 10.5 است.

کاخچي به تعداد اسناد واردات در شاخص تجارت فرامرزي اشاره کرد و يادآور شد: اسناد در کشور تعداد 8، خاورميانه و شمال آفريقا 7.4 و کشورهاي OECD (سازمان همکاري اقتصادي و توسعه) 4.9است. همچنين در زمان واردات (روز) وضعيت مناسبي وجود ندارد، اين موضوع در ايران 38،‌در منطقه منا 25.9 و در کشورهاي OECD، يازده است. در مجموع هزينه واردات (براي هر کانتينر به دلار) هزار و 706،‌ منا هزار و 221 و کشورهاي OECD، هزار و 45 بوده است.

به گفته وي در بخش آماده‌سازي اسناد که مربوط به قبل از گمرک است، 12 روز براي صادرات و 24 روز براي واردات زمان نياز دارد و البته مراحل بعد شامل کنترل فني و ترخيص گمرکي مي‌شود دو روز براي صادرات و دو روز براي واردات است.کاخچي وضعيت تجارت فرامرزي در سال 2014 به تفکيک صادرات و واردات تشريح کرد و گفت: اين مباحث 4 مرحله آماده‌سازي اسناد، کنترل فني و ترخيص گمرکي،‌ حمل در بندر و ترمينال و حمل در داخل کشور است که در مجموع از لحاظ زمان براي کالاي صادراتي 25 روز و هزار و 470 دلار هزينه دارد.

مديرکل برنامه‌ريزي و بهبود سيستم‌هاي گمرکي عنوان کرد: در اين 4 مرحله 37 روز زمان براي واردات متصور است که هزينه آن 2 هزار و 100 دلار مي‌شود. بنابراين بايد بتوانيم قبل از مرحله کنترل فني و پس از آن هزينه‌ها را کاهش دهيم، زيرا در مرحله مربوط به امور گمرک درحال حاضر با اقدامات انجام شده زمان و هزينه در بخش واردات و صادرات بسيار کاهش يافته است و برنامه‌ريزي‌ها در جهت کاهش بيش‌تر آن نيز انجام خواهد شد.
نظرات بینندگان