arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۶۵۱۲
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۶ - ۳۱ تير ۱۳۹۴

"گاوخونی" دوباره تشنه شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قرار بود پس از 10 سال فراق جریان زندگی بخش و خاطره انگیزش را ببینند و دوباره زنده شود، برای همین پیر و جوان ورزنه‌ای با شوق فروان و زبان روزه در آتش سوزان آفتاب تیرماه با بیل، کلنگ، تراکتور و لودر مسیر خشک زنده رود در شرق اصفهان را شبانه روز از لوله‌ها و موتورهای آبکش جمع کردند تا در نهایت آبی اندک به تالاب رسید.

به گزارش ایسنا، آب به گاوخونی رسید، جشنی برپا شد، اما روزگار خوش تالاب تنها یک روز بود، جریان آب رودخانه قطع شد؛ اندوه، وحشت و حسرت دوباره بازگشت.

مجید جابر، رئیس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان با انتقاد از این‌که جریان آب زاینده رود پس از 10 سال فقط یک روز به تالاب گاوخونی رسید و قطع شد، گفت: آبی که به تالاب رسید، پساب بود و تنها یک روز به گاوخونی رسید؛ جشنی برپا شد و آب قطع شد! ظاهراً برخی به دنبال شانتاژ خبری، سخنرانی و تبلیغ برای خود بودند.

وی تاکید کرد: مردم ورزنه در ماه مبارک رمضان با زبان روزه، با خرج خود و با رنج فراوان موانع مسیر رودخانه را برداشتند تا آب به تالاب برسد، تا جنگل‌های تاغ و نیزارها سیراب شود و ریزگردهای سمی و بیماری برود؛ اما این خیالی خام بود؛ فریاد و فغان که این خوشی فقط یک روز دوام داشت.

این عضو شورای شهر ورزنه، خاطرنشان کرد: حق‌آبه تالاب بین‌المللی گاوخونی سالانه 176 میلیون مترمکعب از آب کوهرنگ است، اما در شرایط فعلی به دو متر مکعب بر ثانیه پساب هم راضی شده‌ایم ولی نمی‌دانیم چرا این حجم اندک را هم دریغ می‌کنند؟

جابر تاکید کرد: اصل حق‌آبه در حال پمپاژ روی کوهستان‌ها و سنگلاخ چهارمحال و بختیاری است که قرن‌ها در آن کشت و کار نمی‌شد و البته کارخانجات ذوب آهن و فولاد مبارکه نیز هر طور بخواهند، از زاینده‌رود آب برداشت می‌کنند و تالاب گاوخونی ظاهراً حقی ندارد!

وی ادامه داد: متاسفانه چاه‌های حریمی از زیار تا ورزنه در حال برداشت غیرقانونی همین مقدار آب اندک جاری شده است و از دادستانی اصفهان تقاضا داریم با متخلفان برخورد جدی کند، چرا که هیچ کشاورزی نباید حق آبه تالاب را برداشت کند.

این مقام مسئول با اشاره به طوفان شدید و آزاردهنده خاک دو شب گذشته در ورزنه، اظهار کرد: وجود گاوخونی برای مردم این شهر موجب افزایش آب کشاورزی، رطوبت هوا، عدم انتشار خاک، ریزگرد و... است و شاهد بودیم که گروهی از کشاورزان شرق نیز با بینشی که نسبت به وخامت اوضاع یافته‌اند می‌گفتند"حتی حاضریم سهم آب زراعت خودمان را هم به تالاب بدهیم".

جابر با بیان این‌که مقداری از آب زاینده رود تا 70 کیلومتری ورزنه رسیده است، افزود: از این فاصله به گاوخونی آب نمی‌رسد و بستر رودخانه کاملا خشک شد و بوی بسیار نامطبوعی به خاطر جریان زه‌آب‌ها در این قسمت به داخل ورزنه می‌پیچد.

وی افزود: احساس می‌کنیم برخی مسئولان خیال کردند اگر آبی در تالاب جاری باشد توقع مردم ورزنه بالا می‌رود، کشاورزان توقع آب کشت بهار و پاییز را دارند و برای همین آب را یک روز به تالاب رساندند و آن را قطع کردند، در حالی که آب کشاورزی را می‌توان از کانال‌های بتونی داد و حق آبه تالاب را از بستر رودخانه به سمت مقصد نهایی جاری کرد.

این عضو شورای شهر ورزنه با تاکید بر این‌که شرکت میراب زاینده رود و سازمان آب منطقه‌ای در خصوص رساندن آب به تالاب کوتاهی کرده‌اند، اظهار کرد: انصافاً استاندار اصفهان برای جاری سازی آب رودخانه به تالاب زحمات زیادی کشیدند، اما از وی تقاضا داریم که جدیت بیشتری برای این امر نشان دهد.

جابر با بیان این‌که مطمئنا مردم ورزنه به طور خودجوش با مسئولان همکاری خواهند کرد، خاطرنشان کرد: مردم باز هم مصمم هستند که جاده‌های دسترسی اطراف زاینده‌رود در شرق اصفهان را در راستای کنترل مسیر این رودخانه ایجاد کنند.

وی ضمن تقدیر از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص بازدید از تالاب گاوخونی در اوایل امسال، تاکید کرد: خانم ابتکار حدود 400 میلیون مترمکعب پساب برای نجات این تالاب تعیین کرد که توقع داریم ایشان و مسئولان مربوطه در استان به این دستور توجه و عمل کنند.
نظرات بینندگان