arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۶۳۱
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۷ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۴

مقاله جالب خبرنگار گاردين از سفر به ايران: اگر فکر مي کنيد تهران يک مرداب قرون وسطايي است بايد خود را براي يک شوک آماده کنيد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشريه گاردين در شماره دوشنبه خود، مقاله اي با عنوان «۸ راه که ايران ممکن است شما را سورپرايز کند» منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، اين مقاله به قلم جنيفر کلينک نوشته شده که چند سالي در ايران زندگي کرده و حاصل اين سال هاي زندگي را در کتابي با عنوان: «The Temporary Bride»(عروس موقت) گرد آورده است.

 اين کتاب که به تازگي منتشر شده، در مورد عشق و غذاي ايراني است، جنيفر کلينک در مقاله اي که ديروز در گاردين منتشر شد به بيان ديدگاه هاي خود نسبت به ايران مي پردازد. او نوشته اش را با اشاره به ماجراي شکسته شدن شيشه خودرو ون خانواده توريست اروپايي آغاز مي کند که روي بدنه آن در هر دو طرف نوشته شده: «ايران بزرگ است.»

 شيشه اين خودرو هفته پيش که جلو محوطه موزه تاريخ طبيعي در مرکز لندن پارک شده بود، توسط پليس به ظن وجود بمب شکسته شد.

(خانواده رومانيايي – فرانسوي با دو فرزندشان در اين خودرو زندگي و با همين خودرو به کشورهاي ديگر سفر مي کنند. آنها در سفري که به ايران داشتند، با ميهمان نوازي ايراني ها آشنا شدند و حالاروي ماشين شان از ايران به نيکي ياد کرده اند.)جنيفر کلينک در سال ۲۰۰۹ براي نخستين بار به ايران سفر کرد او در آن زمان يک آموزشگاه کوچک آشپزي داشت و هر چند وقت يک بار به کشورهاي مختلف سفر مي کرد تا نحوه پخت غذا در جوامع مختلف را ببيند، او مي نويسد:

وقتي براي گرفتن ويزاي سفر به ايران در سفارت ايران نشسته بودم، يک خانم ايراني به آرامي روي شانه ام زد و گفت: کافي است به بازار بروي و وانمود کني گم شده اي، مسلماً يک نفر تو را به خانه خود خواهد برد.

در نخستين روز سفرم به ايران، با مرد جوان نسبتاً بداخلاقي آشنا شدم و او آدرس خانه شان را به من داد و از من دعوت کرد روز بعد پيش مادرش بروم و اين آغاز برنامه اي بود که هر روز صبح سه تا چهار ساعت به آپارتمان آنها در حومه يزد مي رفتم و همراه مادرش پخت و پز ماهرانه غذاهاي ايراني را مي ديدم.ايران نسبت به آنچه ما در رسانه ها مي بينيم، بسيار پيچيده تر، فرهنگي و داراي جامعه اي چند بعدي است. اينجا دلايلي دارم که چرا «ايران بزرگ است» و چرا من مطمئنم شما هم مي توانيد مثل من دوستش داشته باشيد.

 کلينک مي نويسد: گرانولايا پوره آووکادو روي نان تست را فراموش کنيد! خامه شير شتر را با عسل موم دار امتحان کنيد! يا کله پاچه را! بهتر است از کسي بپرسيد تا به شما نزديکترين نانوايي سنگکي را نشان دهد جايي که نان روي کوهي از سنگ هاي داغ پخته مي شود و بعد براي خنک شدن آن را روي ديواري از ميخ آويزان مي کنند.

وي تاکيد دارد ايراني ها اهل عشق ورزي هستند، آنها زمان زيادي براي خواندن اشعار حافظ و فردوسي صرف مي کنند. او هم با اشاره به وجود تعارف در بين ايراني ها، از آن به عنوان يک سنت قديمي براي احترام ياد مي کند که با آنچه يک خارجي از بيرون مي بيند متفاوت است.او مي نويسد: گاهي دو مرد ايراني را مي بينيد که ۱۰ دقيقه صرف مي کنند تا ثابت کنند ديگري بايد اول از يک درگاهي عبور کند. فروشنده اي مي بينيد که قبل از گفتن قيمت، چندين بار به مشتري اش مي گويد اين جنس قابلي ندارد.

نويسنده گاردين تحريم هاي اقتصادي و نبود انبوه گردشگران در ايران را عامل غيبت هتل هاي زنجيره اي معروف در ايران مي داند. او نوشته است: بسياري از هتل ها يا رستوران ها کوچک هستند و خانوادگي اداره مي شوند. البته در ايران جاهايي براي اقامت در کاروانسراهاي قديمي کويري يا امکان اقامت در روستاها براي رفتن به روستاي ديگر در ميان کوه ها هست.اما تا وقتي که موسسه Airbnb (موسسه اي بين المللي براي راهنمايي گردشگران) در ايران مسدود است، سفر با راهنماهاي محلي فرصت فوق العاده اي براي ديدن ايراني ها و رونق بازار اقامتگاه هاي خانگي است و ايرانيان در خانه هاي اجدادي خود را به روي توريست ها باز مي کنند. به عنوان يک توريست خارجي به عنوان يک فرصت اقتصادي مورد توجه ويژه قرار مي گيريد.
    
 آشپزي جادويي با برنج

اين مربي آشپزي، تحت تاثير نوع طبخ برنج توسط ايراني ها قرار گرفته. او مي نويسد: برنج ايراني تر و تازه همچون يک شاهزاده است که در استخري از کره ذوب شده، بخوبي بخارپز مي شود. به شکل غيرممکني روشن و شفاف است که مي توانيد همه لحاف ها و بالش هاي باکينگهام را با آن پر کنيد و بهترين چيز «ته ديگ» است. برنج ترد، روغني، طلايي که از ته قابلمه کنده مي شود.
    
ايران بهترين براي مسافران زن تنها

ايراني ها هم از شجاعت شما نگرانند و هم به خاطر اينکه شما شوهر يا دوستي نداريد، نسبت به شما احساس ترحم دارند. در هر دو حالت شما به عنوان يک زن تنها در ايران بهترين شرايط را خواهيد داشت. شما مي توانيد در واگن زنان مترو سوار شويد و به ميهماني تمام زنانه برويد.

نويسنده در آخرين بخش از مطلبش مي نويسد ايران در مقايسه با ديگر کشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا بسيار مدرن است. ۹۷ درصد زنان بيش از مردان در دانشگاه ها تحصيل کرده اند. ايراني ها بسيار آموزش يافته و مطلع از غرب هستند، بيش از آنچه ما در مورد آنها مي دانيم و اگر فکر مي کنيد که ايران يک مرداب قرون وسطايي است بايد خود را براي يک شوک آماده کنيد!
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
38
144
مرم ایران از بهترین مردمان دنیا هستند
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
1
142
دروود بر ایران بزرگ .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
11
83
ایرانیان با سواد وصلح طلب هستند ولی با تعصب فراوان از میهن خود دفاع می کنند
فراهانی
|
Romania
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
18
45
حتما باید یک غربی ما را تایید کند که متقاعد شویم خوبیم!
ميهن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
3
82
ما ايرانيا معمولا در برخورد با خارجيا خوبيم ولي به خودمون كه مي رسيم قضيه خيلي تفاوت داره ...
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
اون هم بستگی به خارجیش داره. خارجی از اروپا و آمریکا باشه خیلی مهربون میشیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
10
30
وای چند وقت بود کسی اینجوری ازمون تعریف نکرده بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
2
3
درود بر نويسنده درود بر ايراني
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
2
5
ایران بزرگ است
قاسم خسروی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
0
6
رانندگی در ایران وحشتناک است.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
1
3
ببینید تو رسانه هاشون چی به خورد ملت شون میدن فکر می کنند ایران یه کشور قرون وسطاییه
دیروز یه گردشگر رو دیدم که گفته شما ها مگه برج و پاساژ هم دارید ؟
سعيد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
1
2
ولي اي كاش ما، حداقل قدر خودمون رو بدونيم!
نظرات بینندگان