arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۰۳۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۱ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

محمدعلي کشاورز: نبايد مسجد در سينما را به نماز خواندن خلاصه کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بازيگر پيشکسوت سينما و تلويزيون گفت: نبايد تمام آنچه از مسجد در سينما نشان داده مي‌شود به نماز خواندن خلاصه شود، چرا که مسجد پايه‌‌گذار بسياري از اتفاقات در ايران بوده است.

حدود نيم قرن پيش يعني در 30 مرداد 1348 شمسي، بخش‌هاي عظيمي از مسجد الاقصي (نخستين قبله مسلمين و يکي از مقدس‌ترين معابد مورد احترام اديان آسماني) توسط صهيونيست‌ها به آتش کشيده شد. دو ماه بعد از اين اتفاق، نشستي با حضور سران دولت‌هاي اسلامي در مراکش برگزار شد. شاه مخلوع ايران که با اسرائيل هم‌پيمان بود، در اين نشست هيچ سخني از آتش‌سوزي مسجدالاقصي به ميان نياورد. اين اقدام با واکنش تند امام خميني که آن زمان در نجف اقامت داشت، مواجه شد. امام اين کنفرانس را به دليل نيت غيرصادقانه برخي شرکت‌کنندگان، فاقد منشأ خدمت به مسلمين دانست و در گفت‌وگو با خبرگزاري عراق تأکيد کرد: «تا زماني که فلسطين اشغال شده، آزاد نشده است، مسلمانان نبايد مسجد الاقصي را تجديد بنا کنند. بگذارند جنايت صهيونيسم همواره در برابر چشمان مسلمانان مسجد باشد و مايه حرکتي براي آزادي فلسطين شود.» در سال 1382 و طي سي‌امين اجلاس وزراي خارجه کشورهاي عضو سازمان کنفرانس اسلامي (که 57 عضو دارد) در تهران، به پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران روز به آتش کشيده‌شدن مسجد الاقصي توسط صهيونيست‌ها (30 مرداد، 21 آگوست) به عنوان «روز جهاني مساجد» تصويب شد. امسال نيز اين روز با حضور حجت‌الاسلام دکتر حسن روحاني رئيس‌جمهوري کشورمان گرامي داشته مي‌شود.






محمدعلي کشاورز بازيگر پيشکسوت سينما و تلويزيون درباره کارکردهاي جانبي مسجد به خبرنگار ستاد خبري روز جهاني مسجد گفت: همانطور که مي‌دانيد از ابتداي بناي اولين مسجد بسياري از اتفاقات مهم مسلمانان در مسجد مي‌افتاد، بنابراين نمي‌توان گفت مسجد صرفاً مکاني براي عبادت و مناجات باشد.

وي با تأکيد بر اينکه در دوران نوجواني‌اش هم تعداد مساجد و هم برگزاري مراسم در آن با الان قابل مقايسه نيست، گفت: امروزه يک نوجوان با صرف کمترين زمان مي‌تواند به يک مسجد در نزديکي محل زندگي خود برسد، بنابراين با جذاب کردن فضاي مساجد مي‌توان تمام اين جوانان را جذب کرد.

اين بازيگر سينما در ادامه هزينه مالي را مهمترين عامل در اجراي برنامه‌هاي فرهنگي عنوان کرد و افزود: از برگزاري مراسم‌هاي مختلف فرهنگي که هر کدام به اندازه خود هزينه بر است تا اجراي مراسم‌هاي مختلف براي نوجوانان قطعاً هزينه‌هاي مالي را بر مسجد خواهد داشت.

کشاورز بيان داشت: البته بعد از اينکه موفق به جذب جوانان در مسجد شويم، بعد تازه حفظ و علاقه‌مندي اين نسل جامعه به دين و فضاي ديني پيش مي‌آيد، بنابراين بايد لزوم برنامه‌ريزي‌هاي فرهنگي مناسب و استفاده از متخصصان در حوزه شناخت جوانان اهميت فراواني دارد.

آراستگي و زيبايي بصري مسجد در جذب جوانان از ديگر موضوعاتي بود که کشاورز بر آن تأکيد کرد و توضيح داد: آراستگي و نظافت مسجد اولين اقدام در تکريم و تقديس مسجد است و مي‌تواند در گام نخست مردم را براي نماز جماعت ترغيب و تشويق کند.

بازيگر نقش پدر سالار در بخش ديگر از سخنان خود درباره توهين به مقدسات اديان و تخريب مساجد توسط صهيونيست‌ها و تکفيري‌ها گفت: اين رفتار از جمله خط قرمز‌هاي دين مبين اسلام است و هرگز و تحت هيچ شرايطي نبايد اجازه چنين رفتاري داده شود، چرا که مسجد مقدس است و هيچ گاه نبايد قبح آن نزد کسي ريخته شود.

وي همچنين درباره نقش سينما و هنر در معرفي و جايگاه مسجد اظهار داشت: بدون شک سينما مي‌تواند به هر موضوع و يا حوزه‌اي ورود و کمک کند، همانطور که تا به حال اين کار را کرده است.

بازيگر سريال سربداران با بيان اينکه سينما هم مي‌تواند درباره مسجد و هم براي مسجد فيلم توليد کند، اظهار داشت: ما فيلمسازاني داشته‌ايم که از همين مساجد به سينما ايران معرفي شده‌اند، بنابراين با نوشتن سناريو‌هايي درباره يک موضوع که اتفاق آن با مسجد ارتباط مستقيم مي‌توانيم از اين منظر نيز تأثيرگذار عمل کنيم.

کشاورز‌ با انتقاد از بسياري از فيلم‌ها که در آن مسجد تنها در چند سکانس کوچک آن هم براي عبادت گرفته مي‌شود، افزود: بدون شک اتفاقات بسياري مهمي در اين کشور ابتدا از مسجد شروع شده است بنابراين نبايد تمام آنچه از مسجد نشان داده مي‌شود به نماز خواند در فيلم‌ها خلاصه شود.

انا
نظرات بینندگان