arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۶۶۴
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۸ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۴

امير عبداللهيان: عربستان با عقلانيت به حل بحران هاي منطقه کمک کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون عربي و آفريقايي وزير امور خارجه کشورمان با انتقاد از سياست هاي جنگ طلبانه مقامات سعودي، تغيير رويکرد و درپيش گرفتن عقلانيت به منظور حل بحران هاي منطقه اي را از سوي اين کشور خواستار شد.

حسين اميرعبداللهيان پس از گفتگو با مقامات آلماني درباره بحران هاي سوريه و يمن و همچنين مبارزه با افراط گرايي و تروريسم درباره انتظارها از عربستان براي کمک به حل بحرانهاي منطقه اي گفت: دولتمردان جديد اين کشور برخلاف پيشينيان خود حداقل در سطح سياست هاي اشکارشان رويکرد توسل به زور و اقدامات نظامي دارند. اين رويکرد در يمن نه تنها منجر به امنيت منطقه نشد بلکه امنيت سعودي ها را نيز به مخاطره انداخته است.

وي با تاکيد بر اينکه اين رفتار خطا و اشتباه عربستان سعودي تاثير و پيامدهاي منفي بر همه منطقه خواهد داشت تصريح کرد: ما در گفتگوهايمان با مقامات اين کشور همواره تاکيد کرده ايم که تهران از گفتگو با رياض ، از همکاري مشترک در مبارزه با تروريسم و افراط گرايي استقبال مي کند اما نکته مهم اين است که دوستان ما در عربستان بايد از رويکرد نظامي و توسل به زور در قبال بحرانهاي منطقه ، از رفتارهاي شتاب زده و احساسي و بعضا عصبي فاصله بگيرند و با رويکرد مبتني بر عقلانيت و درايت و همچنين تمرکز بر راهکار سياسي به خروج منطقه از بحران کمک کنند.

معاون وزير خارجه کشورمان گفت: ما به دنبال ان نيستيم که عربستان از پرونده هاي منطقه اي حذف شود بلکه به دنبال ان هستيم که اين کشور نقشي سازنده در حل سياسي پرونده هاي منطقه اي ايفا کند.

اميرعبداللهيان درباره مطرح شدن نشست با شوراي همکاري خليج فارس نيز گفت: آقاي بن علوي وزير امور خارجه عمان و همچنين مقامات قطري اين نظريه را دنبال مي کنند. آنچه که به تهران مربوط مي شود ما از برگزاري گفتگوهاي هفت کشور يا همان 6+1 استقبال مي کنيم . اما در مورد چگونگي برگزاري ، کيفيت و زمان گفتگوها قطر به عنوان رييس دوره اي شوراي همکاري خليج فارس جزئيات را دنبال مي کند
نظرات بینندگان