arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۹ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴

انتقاد از کم کاری میراث فرهنگی در کاخ مروارید

دادستان کرج گفت: همتی که برای بازپس گیری مالکیت تپه ازبکی در استان البرز وجود داشت، برای تعیین تکلیف مالکیت کاخ مروارید نیست. با این حال اگر میراث فرهنگی بخواهد؛ دادستانی کمکشان می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رضا شاکرمی دادستان مرکز استان البرز در پاسخ به این سوال که چرا بعد از گذشت مدتها از واگذاری بهره برداری از کاخ مروارید هنوز مالکیت این کاخ تعیین تکلیف نشده است گفت: اراضی کاخ مروارید را بنیاد تعاون سپاه خرید و  سند رسمی برای آن نیز دارد ولی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز در این کاخ حضور پیدا نکرده است درحالی که این مجموعه را در اختیار گرفته بود. این اداره کل پس از اینکه کاخ مروارید را گرفت به آن مراجعه نکرد و مستقر نشد.

وی درباره اینکه بهانه اداره کل تعیین تکلیف نشدن مالکیت آن بوده است گفت: باید این موضوع را با ما مطرح کنند تا پیگیر واگذاری مالکیت آن از سپاه به میراث فرهنگی شویم و یا اعلام کنند که دیگر کدام نهادها باید به کمک بیایند. من فکر می کنم همتی که در پس گرفتن تپه ازبکی در میان مدیران این اداره کل وجود داشت، در مورد کاخ مروارید نیست. هر چند که اگر مراجعه کنند این مشکل را حل می کنیم و به کمکشان می رویم.

شاکرمی به جلسه دو ماه پیش شورای تامین استان اشاره کرد و گفت: موضوع کاخ مروارید را در این شورا مطرح و اعلام کردم که این کاخ رو به فرسایش است. باید کار کارشناسی روی آن انجام شود. قرار است در این شورا برای کاخ مروارید مصوبه ای صادر شود.

اول اردیبهشت ماه سال گذشته، کاخ مروارید با حکم دادستان عمومی و انقلاب کرج به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز واگذار و نامه دادستانی در این باره منتشر شد. در این حکم آمده بود : «ضرورت دارد به نحو مقتضی و به نحوی که بهره‌مندی از این مجموعه تاریخی و فرهنگی و یکی از شواهد حضور مردم جهت ایجاد انقلاب اسلامی محفوظ بماند. به محض رویت ابلاغیه نسبت به تصرف و حفاظت از مجموعه برابر مقررات قانونی اقدام کنید. بدیهی است انتظار می‌رود سازمان میراث فرهنگی وضعیت موجود را با شرایطی بسیار مناسب‌تر و مطلوبتر از وضع جاری احیاء، مرمت و حفاظت کند و شرایط بازدید عموم از این مجموعه تاریخی فرهنگی را فراهم کند.»

معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز چندی پیش گفته بود: حفظ فضای سبز کاخ مروارید و وجود درختان کهن سال در این مجموعه از اهمیت زیادی برخوردار و این امر مستلزم هزینه بالایی است به همین منظور از نهادهای حاکمیتی می خواهیم وضعیت مالکیت کاخ مروارید را مشخص کنند تا سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  اعتبارات مناسبی را برای نگهداری این مجموعه اختصاص دهد.


منبع: مهر
نظرات بینندگان