arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۷۱۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۴ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۴

گزارش ضدایرانی کنگره آمریکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کنگره آمریکا به سفارش یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه گزارشی تهیه و اتهامات جدیدی با هدف جلوگیری از تصویب برجام در مجلس نمایندگان و سنای این کشور به ایران وارد کرده‌ است.

به گزارش فارس، در حالیکه کمتر از دو هفته تا مهلت 17 سپتامبر (26 شهریور ماه) کنگره برای رأی‌گیری در زمینه توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) زمان باقی مانده است، جمهور‌ی‌خواهان تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا مانع از تصویب برجام در کنگره شوند.

بنا به گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌تایمز»، «مارک کرک» سناتور جمهوری‌خواه ایالت «ایلینوی» که از تدوین‌گران چند لایحه تحریمی علیه ایران بوده است، به تازگی به سرویس تحقیق کنگره سفارش تهیه یک گزارش علیه ایران را داده است.

در این گزارش سفارشی ادعا شده است که ایران میلیاردها دلار در سال به گروههای مورد حمایت خود در حزب‌الله، سوریه، یمن، عراق و نوار غزه حقوق و دستمزد پرداخت می‌کند.

سرویس پژوهشی کنگره مدعی شد که بودجه دفاعی ایران حدود 14 الی 30 میلیارد دلار در سال است و بیشتر این پول صرف گروههای مورد حمایت ایران در منطقه می‌شود.

پایگاه اینترنتی «فری بیکن» نیز که در ابتدا به این گزارش دست یافته بود به بخش‌هایی از آن اشاره کرد و نوشت: «برخی کارشناسان منطقه‌ای مدعی هستند که بودجه دفاعی ایران شامل هزینه‌هایی نمی‌شود که در بخش فعالیت‌های اطلاعاتی و حمایت از بخش‌های غیردولتی خارجی صرف می‌شود.» زیرا در این صورت هزینه واقعی نظامی بسیار فراتر از 30 میلیارد دلاری می‌شود که ایران سالانه آن را فاش می‌کند.

در این گزارش همچنین آمده است: به طور مشابه، یک مطالعه دیگر مدعی است که بودجه واقعی (نیروهای سپاه قدس) بسیار بیشتر از مقداری است که در بودجه دولتی تخصیص داده می‌شود. بودجه این گروه توسط فعالیت‌های اقتصادی خودشان تکمیل می‌شود.

کنگره آمریکا مدعی شده است که ایران بین 100 الی 200 میلیون دلار در سال صرف حزب‌الله، 3.5 تا 15 میلیون دلار در سال صرف حمایت از دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، 12 میلیون الی 26 میلیون دلار صرف گروههای شیعه در سوریه و عراق، 10 الی 20 میلیون دلار در سال صرف حمایت از انصارالله یمن و دهها میلیون دلار در سال صرف حماس در نوار غزه می‌کند.

طبق این گزارش، در سوریه بعنوان مثال، گروههای حامی ایران ماهیانه برای مبارزه در حمایت از دولت سوریه بین 500 تا هزار دلار حقوق دریافت می‌کنند.

این گزارش سفارشی در شرایطی منتشر شده است که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا تعداد آراء کافی کنگره برای حفظ حق وتو خود در دفاع از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را جلب کرده است.

جمهوری‌خواهان حدود دو ماه است که تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا افکار عمومی مردم این کشور و مردم سراسر کشورهای دیگر را به این سو جلب کنند که ایران یکی از حامیان گروههای تروریستی است و نباید توافق هسته‌ای کنونی با ایران به تصویب درآید.
نظرات بینندگان