arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۵۶۰
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۹ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۰

یک نماینده مجلس: سریال بی محتوای "پایتخت" توهین آمیز است

در پی نمایش سریال " پایتخت " از شبکه اول سیما، احمدعلی مقیمی نماینده مردم بهشهر و نکا در مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه ای به عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی از چگونگی ساخت این مجموعه تلویزیونی انتقاد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پی نمایش سریال " پایتخت " از شبکه اول سیما، احمدعلی مقیمی نماینده مردم بهشهر و نکا در مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه ای به عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی از چگونگی ساخت این مجموعه تلویزیونی انتقاد کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، در نامه مقیمی به ضرغامی آمده است: سریال های نوروزی یکی از مهم ترین بخش های تولیدات رسانه ملی است که هر ساله بودجه کلانی را به خود اختصاص می دهد.

وی در این نامه افزوده است: با توجه به تعطیلات نوروزی و فراغت جامعه در این ایام، رسانه ملی می تواند با تولید سریال های زیبا تعطیلات را به کام مردم شیرین تر کند. اما متاسفانه در چند سال اخیر شاهدیم که برخی از سریال های نوروزی به جای پرداختن به مسائل ریشه ای، برای خنداندن مخاطب به سخیف ترین کار ممکن دست زده و با تمسخر اقوام مختلف سعی در خنداندن مخاطبان خود دارند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: فرهنگ ایران زمین از دیرباز با طنز گره خورده است و کم نیستند تولیدات سینمایی و تلویزیونی که با بهره گرفتن از شیرین زبانی های اقوام مختلف موفق به خلق آثاری فاخر و ماندگار شده اند،اما سریال هایی که در چند سال اخیر شاهد آنیم نه تنها بهره ای از طنز فاخر نبرده است، بلکه در نهایت با نگاهی توهین آمیز و به قیمت رنجش یکی از اقوام پر افتخار ایران زمین می خواهد به زور مخاطب را بخنداند.

وی افزود: به نظر نگارنده این سطور که سابقه سالها خدمت در رسانه ملی را دارد، مشکل اساسی تر از آن است که با انتقادات اقوام به سخره گرفته شده برطرف شود، چرا که به نظر می رسد حل این معضل بزرگ نیازمند نگاهی فرا قومی و ملی است که همه اقوام ایران را اعضای یک خانواده بداند.مدیران و تولید کنندگان رسانه ملی باید درک کنند که " همه با هم بخندیم،نه اینکه به هم بخندیم."

مقیمی اظهار داشت: تمسخر منکری است که بارها قرآن کریم ما را از آن نهی کرده است و این نوع تولیدات در واقع امر به منکر است. باید توجه داشت در شرایطی که تهاجم فرهنگی، فرهنگ غنی ما را نشانه گرفته است، جاهلانه ترین کار ممکن تهاجم به خرده فرهنگ های بومی از سوی رسانه ملی است. نمی توان از مبارزه با تهاجم فرهنگی دم زد و همزمان با حمله به خرده فرهنگ ها فضا را برای تهاجم فرهنگی دشمن آماده کرد.

وی گفت: سریال بی محتوای "پایتخت" که این شب ها از رسانه ملی پخش می شود نمونه بارز چنین نگاه توهین آمیزی به اقوام ایرانی است.

به نظر می رسید پس از فتوای صریح مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن تمسخر اقوام مختلف، در صدا و سیما شاهد پایان یافتن این نوع تولیدات غیر هنری و غیر اخلاقی باشیم،اما گویا استعداد تولید کنندگان این آثار آنقدر پایین است که برای پر کردن دقایق قراردادهای خود از هیچ توهینی ابایی ندارند.

به عنوان یکی از نمایندگان ملت شریف ایران در مجلس شورای اسلامی به همه مسئولین عزیزی که دغدغه اعتلای فرهنگی ایران اسلامی را دارند توصیه می کنم با نگاهی فراقومی و ملی به این موضوع بنگرند،تا بتوانیم از این بحران عمیق که فرهنگ اقوام مختلف ایران را تهدید می کند، نجات پیدا کنیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۹
2
3
انتظار میرفت از شجاعی نماینده ساری که رییس صدا وسیمای مازندران بود اظهار نظر کنه که نکرد..متاسفم برای خودم و بیشتر واسه شجاعی بیشتر.البته یوسف نژادم نشون داد هیچ کاراست.نماینده های کل مازندران هیچ کارن باید مقدم تنابنده عذر خواهی کنن و پخشش متوقف شه اما با پاچه خواری که مقدم سر یارانه کرد بعید می دونم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۰
4
2
من به عنوان یک بیننده وقتی سریال رانگاه میکنم نه تنها هیچ تمسخری دردیالوگ هانسبت به لهجه مازندرانی نمیبینم بلکه به صفای دل مازندارانی ها غبطه میخورم دراین سریال هیچ تمسخری به لهجه مازندرانی نشده است بلکه تمام بازیگران دارای لهجه مازندرانی انسانهایی شریف و صادق نمایانگر شده اند و دراکثرقسمت ها نیزسعی شده که هیچ توهینی نشود ضمن اینکه اگرقرارباشد هرسریالی که بازیگر دارای لهجه یکی ازاقوام ایرانی باشد توهین به آن قوم بدانیم تمام سریالها باید بازیگرانش دارای لهج غلیظ تهرانی باشد
که بعد ازآن دادمان درمی آید که صداوسیما شده فقط برای پایتخت نشینها -خواهشمندم کمی منطقی تربااین مسئله برخورد کنیم
مريم - ساري
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۰
1
4
به عنوان يك مازندراني از سازندگان اين سريال تشكر مي كنم ؟ اين سريال مازندراني ها را از نظر كلاس انساني و صفا و صميميت خيلي بالاتر از حد معمول نشون داده و حتي مبالغه كرده . بهر حال همه انسان ها كه كامل نيستن و بشر جايزالخطاست
ک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۰
2
1
متاسفم
محمود
|
UNITED STATES
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۰
1
2
به بقیه ی سریال ها اظهار نظر نکرده ایداگر درمورد آنها محتوی دیده اید خبر کنید!
پوریا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
0
5
با سلام
بنده در شهر بهشهر ساکن میباشم که جناب مقیمی نماینده این شهر است بنده از ایشان سوال دارم که برادر گرامی جناب عالی که اینقدر به لهجه مازندرانی حساس هستید چرا توجهی به اواوضاع شهری که نمایندگی آنرا دارید نمیکنید آیا سری به خیابان رجایی که از خیابانهای اصلی شهر است زده اید؟ مانند خیابانهای شهرهای جنگ زده که پراست از جای خمپاره میباشد ،خیابان اصلی شهر یعنی خیابان امام فاجعه است ،بیکاری و... که جای صحبت ندارد ،نماینده محترم بجای نامه نگاری برای سریال به این زیبایی کمی به فکر امور ی که فردا باید در محضر خدا پاسخگوی آن باشید،باشید
پاسخ ها
جواد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
بسیار لذت بردم
این نمایند های بی سواد کارشون فقط همینه
سریال بسیار زیبایی بود.متاسفانه یه مشت آدم کوته فکر و خشک همیشه لذت این چیزارو خراب می کنن
اكبر-سوادكوه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
0
0
از نظر من اين سريال سادگي مردم مار را نشان نداده بلكه مردم زيرك و با استعداد مارا ساده لوح فرض كرده -به نظر شما وجود خمسه چه چيز را به بيننده نشان داده؟ اين كه مردم مازني با اصالت و پاك هستن و در كردار و رفتارشان صداقت موج مي زند ترديدي نيست دراين سريال مارا صادق نشان ندادن بلكه احمق فرض كردن .البته بايدم اينطور بشود چرا كه اين نتيجه عمل كرد صدا و سيماي مازندران و مديران ارشاد و حوزه هنري است كه در به تمسخر گرفتن فرهنگ مازندران از سازندگان اين سريال سي و دوسالي است كه سبقت گرفته .فقط موسيقي اين سريال بسيار زيبا بود كه توسط هنرمندان مازني اجرا شده بود .
پاسخ ها
پوریا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
برادر گرامی اینهمه نکات مثبتی که در فیلم برای ما مازندرانیها به تصویر کشیده بود و نادیده گرفتی وگیردادی به کراکتر آقای خمسه که یه پیر مرد با بیماری آلزایمر بود .آخه من نمیدونم اونهمی صفا وصمیمیتی که در این خاموادن موج میزد نظیر احترام زن به شوهر و نگاهداشتن حرمت اون،احترام و جایگاه بزرگترها و پدران که در جایی از فیلم نقی برای حال پدرش کلی گریه و دست به دامان خدا شد.روابط قوی وزیبای فامیلی که ستار ماشین و زندگیشو در اختیار اونا قرار داده بود ،تشریک مساعی و سنگ صبور هم بودن،تحمل مصائب با همدیگر وبه عشق همدیگر و.........بر عکس مردم تهران رو ببخشید عذر میخوام یک مشت دزدی که سر هم کلاه میزارن به حق هم راضی نیستند بزرگتر و کوچکتر نمیشناسندو...نشون میداد حالا بگو کی باید شاکی باشه ما مازندرانیها یا تهرانیها بابا دست بردارید از اینهمه بی انصافی احمدالله بالاترین آمار و در استقبال مردم از سریالهای تلوزیونی داشت.هرچی در این سریال از مردم مازندران در باریه مهربانی و درک و صبر نشون داد این چند وقته با اعتراضهای بی دلیل بعضیها بر باد شد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
0
0
انتقاد به جا بود چون بهتر می توانستند عمل کنند.
نظرات بینندگان