arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۱۰
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۱ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۰

کل‌کل 90 دقیقه ای کفاشیان و فتح الله زاده در فدراسیون فوتبال

این حاصل 90 دقیقه کل‌کل جانانه در دفتر رئیس فدراسیون است با علی کفاشیان و علی فتح‌ا...زاده.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبر-این حاصل 90 دقیقه کل‌کل جانانه در دفتر رئیس فدراسیون است با علی کفاشیان و علی فتح‌ا...زاده.

  از ابتدا قرار بود تا این مناظره‌ای باشد بین رئیس فعلی فدراسیون و کاندیدای ریاست آینده. دو نفری که اصولاً خوب می‌خندند و همیشه حرف‌های جذاب زیادی دارند. فتح‌ا...‌زاده که همیشه در این باره می‌گوید: «شما می‌آیید سراغ ما چون می‌دانید فروش‌تان را تضمین می‌کنیم اما سهمی از سودتان نمی‌دهید!» مناظره البته با سوت آغازش طور دیگری پیش رفت. این دو تا توانستند برای هم نوشابه باز کردند و آیت‌اللهی و البته در بخشی از مسیر گفت‌وگو، مهدی تاج به عنوان دیگر اعضای هیأت‌رئیسه هم نشستند تا از این صفا و صمیمیت در بین هیأت‌رئیسه همگی لذت ببریم. این گفت‌وگو را بخوانید و خود نظر بدهید شرایط واقعی فوتبال‌مان همین است که گردانندگانش می‌گویند.

* آقا شروع کنیم؟

کفاشیان: دیر اومدی، زود هم می‌خواهی بروی. بابا بگذار ببین. حاجی عجب کاپشن چرمی پوشیدی. بابا خوش تیپ شدیدی جدیدا!

فتح‌ا...زاده: والله من از بچگی، همیشه دوست داشتم یکی از این کت‌های چرم داشته باشم اما نمی‌شد چون چرم که می‌دانی باید با ذبح اسلامی تولید شده باشد. این سری که رفتم ترکیه، رفتیم یک جایی که از این کت‌های چرم می‌فروخت. حاجی‌جان ذبح اسلامی است و مشکل شرعی ندارد. حالا قسمت شد شما هم رفتی، یکی از این‌ها بخر تا خوش تیپ‌تر بشوی.

کفاشیان: خیلی قشنگه ولی فکر کنم باید یکی، دو سایز بزرگترش را می‌خریدی حاجی. (خنده جمعی)

بگذارید از اینجا شروع کنیم که 4 سال گذشت و فدراسیون شما هیچ‌وقت بین رئیس و اعضای هیأت‌رئیسه‌اش به یک تصمیم جمعی نرسید.

کفاشیان: نه بابا، شلوغش نکن. آشی که پختیم، این قدر‌ها هم شور نبوده، مگه نه حاجی‌فتح‌ا...زاده؟

فتح‌ا...زاده: بله حاج‌آقا، قطعاً حق با شماست.

* از همین شروع کارتان این شلختگی و اختلاف نظر را می‌شد دید. از همان قصه معروف کلمنته گرفته تا همین امروز.

فتح‌ا...زاده: ما بعضی کارها را خیلی بزرگ می‌کنیم در حالی‌که آن قدر موضوع با اهمیتی نیست. بعد شاخه به شاخه‌اش می‌کنیم بعد هم تبدیل به بحران می‌کنیم. آنهایی که بیرون هستند این بحران را چندان حس نمی‌کنند اما ما در میان خودمان آن را تبدیل به بحران می‌کنیم. ماجرا این قدر هم سخت نبود که بخواهیم خیلی شلوغش کنیم. ما یکسری مذاکره کردیم، حالا به دلایلی نشد که بشود. یعنی اگر ما می‌خواستیم، او راضی بود بماند اما قرار شد که قصه طور دیگری بشود.

*اما من معتقدم این قصه کار شورایی جواب نمی‌دهد. این را فکر کنم حاجی کفاشیان هم قبول داشته باشد چون از دست شما فکر کنم خیلی سختی کشیده.

کفاشیان: نه بابا شیطنت نکن. نمی‌بینی دو تا از اعضای هیأت‌رئیسه تو اتاق هستند؟ حالا از شوخی گذشته من بعد از 4 سال کار با این اساسنامه فکر می‌کنم برای اینکه دوره بعد، رئیسی که انتخاب می‌شود بتواند راحت‌تر و با اختیارات بیشتری کار کند و تیمش هماهنگ باشد بهتر است یک تغییرات کوچکی در شکل کار ایجاد شود. یعنی در بحث انتخاب نواب رئیس، این اختیار به رئیس داده شود تا بعد از انتخاب به عنوان رئیس برای نایب‌رئیس مورد نظرش رأی بگیرد. این کار،‌ فکر می‌کنم مشکلات رئیس بعدی فدراسیون را کم کند.

*بفرما، همه گناه‌ها را انداختید گردن آقای تاج!

کفاشیان: (می‌خندد) تو می‌خواهی اینجا یک خونی به پا کنی‌ها! نه بابا آقای تاج هم خیلی زحمت می‌کشند. ما داریم درباره آینده حرف می‌زنیم. انشاالله 4 سال بعد خود آقای تاج می‌شوند رئیس فدراسیون و آن وقت ایشان هم راحت‌تر می‌توانند با این تغییرات، فدراسیون را اداره کنند.

فتح‌ا...زاده: حاجی‌جان، رئیس بعدی فدراسیون که منم، واسه صندلی من بی‌خودی صاحب نتراشید! (خنده جمعی)

* حاجی یعنی شما هم با آقای تاج کار نمی‌کنید؟

حالا این بحث که شوخی بود اما، صحبت‌هایی که آقای کفاشیان در مورد نایب‌رئیسان کرده‌اند، در خود هیأت رئیسه هم مخالف دارد هم موافق. من خودم موافقم. معتقدم رئیس فدراسیون فوتبال باید اختیار کامل داشته باشد. اگر نایب‌رئیسان با او هماهنگ نباشند کار کردن برای رئیس خیلی مشکل می‌شود. انصافاً این بحث‌ها فوتبال ما را نابود می‌کند. اشکالی که پیش آمد همه به آقای کفاشیان حمله کردیم. وقتی می‌خواهیم حساب کشی کنیم، یقه رئیس فدراسیون را می‌گیریم ولی وقتی می‌خواهیم اختیار بدهیم، این اختیار را نمی‌دهیم. من خودم یکی از کسانی بودم که همیشه به آقای کفاشیان می‌گفتم مجمع را برگزار کنیم. چون در اساسنامه ما یک‌سری اشکالاتی هست که این‌ها در دراز مدت به فوتبال ما ضربه می‌زند. ما از باشگاه‌ها تعریف داریم. همه یقه مدیر عامل را می‌گیرند. در نتیجه باشگاه‌ها باثبات‌تر هستند و تعریف شده‌اند. اینجا این اشکال را من هم وارد می‌دانم که رئیس فدراسیون معاونینش را خودش باید انتخاب کند و کار انجام بدهد. از آن طرف چون اساسنامه یک سری اختیاراتی به هیأت‌رئیسه داده ما دچار مشکل خواهیم شد. مثلاً آقای کفاشیان می‌خواهد سرمربی برای تیم‌ملی انتخاب کند. اگر خارجی باشد سرمربی باید رایزنی‌های زیادی انجام بگیرد. اگر به ما در هیأت‌رئیسه بگوید آنقدر حرف و حدیث زیاد می‌شود که پشیمان می‌شود. اگر نگوید هم هزار مشکل دیگر پیش می‌آید.

شاید بزرگترین مشکل مردم با فدراسیون فعلی قصه انتخاب مربیان‌تان بود. یک‌بار هیأت‌رئیسه کلمنته را آورد و آن قصه پیش آمد تا این بار که اصلاً از هیأت‌رئیسه نظرخواهی نشد تا خیلی‌ها مثل آقای فتح‌ا...‌زاده ناراحت باشند.

کفاشیان: ما این بار هم با همه مذاکره کردیم. گفتیم اسم پیشنهاد بدهید ولی مذاکره باید از طریق کانال ما باشد. البته خیلی از اسم‌ها که در حرف طرح می‌شود باید در مذاکره به نتیجه برسد. آخرش هم دیدید که کار رسید به فدراسیون. ما برای اینکه مذاکرات‌مان به بن‌بست نخورد باید یک‌سری تمهیداتی را در نظر داشته باشیم. نمی‌توانیم همه چیز را علنی بگوییم و برای بستن کانال‌ها، خیلی جاها باید سکوت کنیم.

فتح‌ا...زاده: نه من ناراحت نشده بودم. خودم هم می‌دانم که آقای ترابیان چقدر زحمت کشیدند و چقدر مذاکره با مربیان خارجی سخت است. من قائل به همفکری هستم. می‌گویم همه در کنار هم با استقلال رأی رئیس. نظر رئیس فدراسیون را ارجح می‌دانستم. من می‌فهمم کار کسی مثل کفاشیان چقدر دشوار است. از یک طرف هم درآمد ما بلوکه شده است و از طرفی دیگر مردم انتظار موفقیت دارند. آن هم با جیب خالی. من دو خواسته به عنوان یکی از اعضای هیأت‌رئیسه و کاندیدای باشگاه‌ها دو خواسته از فدراسیون دارم. صداو سیما باید حق پخش به ما بدهد. دو باشگاه پرسپولیس و استقلال حق 30 میلیاردی دارند از صدا و سیما. اگر این پول به باشگاه‌ها داده شود به نظر شما لازم است که من گدایی کنم بعد هم همه بگویند دولت چرا به این‌ها کمک می‌کند. اما من نمی‌گویم که مقصر تلویزیون است. ما باید تلاش کنیم که پول را از تلویزیون بگیریم. بنابراین معتقدم که باید از بازوی توانمند باشگاه‌ها استفاده شود. دوم خواسته‌ام هم این است که تلویزیون اگر پخش زنده می‌کند، من کمک کنم به درآمد تلویزیون ولی حداقل یک مقداری از درآمد تلویزیون از پخش زنده به باشگاه برگردد.

*آقای فتح‌ا...‌زاده یک بار این قضیه به مجلس و مجمع تشخیص رفت. آن بار شما بودید که پشت تیم‌ها را خالی کردید و برای یک میلیارد زیر همه چیز زدید.

فتح‌ا...زاده: این وظیفه شماست که این قضیه را روشن کنید. بنده با آقای غمخوار رفتیم تلویزیون. تلویزیون گفت من پول نمی‌دهم. گفتند بروید با خارجی‌ها قرارداد ببندید. چون در قانون اساسی ما هم این قضیه مربوط به صداوسیماست، این کار غیرعملی است و اختلاف پیش آمد. در نتیجه آقای لاریجانی گفتند که باشگاه استقلال و پرسپولیس بیایند ما به آنها پول می‌دهیم و یک میلیارد و 200 میلیون تومان قرارداد با این باشگاه‌ها می‌بندیم و اگر در سال‌های بعد مجلس موافقت کرد که برای حق پخش بازی‌ها پول به تلویزیون بدهد که موضوع حل است. در غیر این‌صورت برای این دو باشگاه ردیف بودجه باز می‌کنیم. این تفاهم صورت گرفت. رئیس فدراسیون وقت گفت که یک میلیارد و 200 میلیون تومان کم است. تلویزیون هم زیر بار این قضیه نرفت. لذا آن قرارداد از بین رفت. تلویزیون هم دیگر زیربار نرفت. بحث ما بحث فرهنگی است. ما باید به مردم احترام بگذاریم. ما صداو سیما را داریم تحریک می‌کنیم که با هم برویم حقمان را بگیریم.

*الان همه چیز را انداختید گردن صفایی فراهانی که در زندان است؟ او که خودش پای این قانون ایستاد و طرح را در مجلس تصویب کرد!

نه، من چنین جسارتی نکردم. اتفاقاً همیشه گفتم، باز هم می‌گویم، کاری به اتفاقاتی که در این سال‌ها افتاده ندارم و از نظر سیاسی هم به قضیه نگاه نمی‌کنم. صفایی به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال در زمانی که بود خیلی در ساختار حرفه‌ای فوتبال ما نقش داشت اما اگر آنجا کمی نرمش به خرج می‌داد ما از صدا و سیما پول می‌گرفتیم. اما او آن زمان می‌گفت صدا و سیما باید 10 میلیارد در سال پول بدهد. آن موقع سال 80 بود، 10 سال قبل. آنها هم چون ردیف این پرداخت وجود نداشت، زیر بارش نرفتند.

* آقای کفاشیان نظر شما چیست؟

بالاخره همه باید قبول کردیم که اگر بخواهیم فوتبال ما پیشرفت بکند باید با سیاست‌های روز فوتبال دنیا جلو برویم. یکی از این سیاستها خصوصی شدن و مستقل شدن است. اگر به 12 سال پیش فدراسیون فوتبال برگردیم، تغییرات زیادی می‌بینیم. خود آقای بلاتر گفته که ما 12 سال پیش حتی پول داورها را هم نداشتیم بدهیم الان میلیاردی پول می‌دهد. این پول‌ها را از پخش‌ها دارد درمی‌آورد. اگر ما می‌خواهیم امروز در باشگاه‌های خود فوتبال خوب عرضه کنیم باید ابزارها را در دست داشته باشم. ابزارها چیست؟ قدرت مالی است. ما به عنوان باشگاهدار که نمی‌توانیم برویم آهن‌فروشی و یا ساختمان‌سازی کنیم تا درآمد داشته باشیم. کالای ما خدمات ماست که چند میلیون انسان طرفدار دارد. پس باید حق ما داده شود. بودجه‌ای که باید به ما داده شود جلوی سوبسید و یارانه‌ها هیچ چیزی نیست. دولت باید وقت بگذارد برای این قضیه. صدا و سیما برای اجرای حق باید با ما هماهنگ بشود.

*امسال شما چند بار روی حق پخش جلسه گذاشتید و جمع‌بندی کردید اما دولت برای چه باید هم گرداننده فوتبال باشد و هم به شما حق پخش بدهد؟

کفاشیان: ما هم می‌گوییم آن سوبسید قطع شود و جایش حق پخش بگیریم. یعنی بر اساس قوانین فیفا، ناچاریم به این سمت برویم.

*آن وقت چرا باید در این مسیر، تیم‌های صنعتی از شما حمایت کنند؟ مگر عقل‌شان کم است؟ الان که بودجه‌های بهتری می‌گیرند. وقتی بحث حق پخش باشد که دیگر به تیم‌ها چیزی نمی‌رسد. شما می‌گویید استقلال و پرسپولیس اول باشند و بقیه هیچ، چون پخش تلویزیونی ندارند!

فتح‌ا...زاده: الان تیم‌هایی که در رده دوازدهم، سیزدهم جدول هستند سالانه 10 میلیارد پول می‌گیرند در حالی‌که تیم‌های استقلال و پرسپولیس سالانه 5 میلیارد تومان درآمد دارند. پول دریافتی باید بین رده‌های اول تا پنجم قسمت بشود تا کسی که زحمت می‌کشد و مردم از آن توقع دارند به حقش برسد. ما می‌گوییم رسانه‌هایی که ورزشی هستند و دلشان به حال ورزش این مملکت می‌شود، همه اگر به هم کمک کنیم حق به حقدار می‌رسد.

کفاشیان: در حقیقت ما یک کف سهم به ازای حضور تیم‌ها از درآمدزایی حق پخش ایجاد می‌کنیم و بعد دنباله‌اش بر اساس قراردادهای استانی پخش و بازی‌های سراسری و آگهی‌ها تقسیم می‌شود. همچنین به صورت پلکانی، 4 تیم اول و تیم قهرمان جام حذفی جایزه‌ای می‌گیرند. تقریباً این همان فرمولی است که در همه دنیا انجام می‌شود.

*خودتان فکر می‌کنید این سیستم مدیریتی‌تان روزی به بار می‌نشیند؟ این ایده‌ها و اصلاً کارهای 4 سال اخیر فدراسیون را می‌گویم که انجام دادید.

4 سال بعدی به نظر من سال‌های بهره‌وری است. یک سال و نیم فوتبال این مملکت معلق بوده و حالا این فدراسیون با یک ساختار جدید آمده است. باید حق بدهیم که زمان زیادی لازم است تا این ساختار جدید جا بیفتد. اگر در 4 سال آینده آقای کفاشیان خوب کار نکرد می‌شود به ایشان ایراد گرفت. ما پتانسیل قوی در فوتبال کشور داریم، ولی باور کنیم که ما زیرساخت نداریم. در حالی‌که امکانات خیلی ضعیفی‌ای داریم. مثل زمین تمرین و استادیوم. تا این مشکلات رفع و رجوع نشود این مشکلات همیشه وجود دارد.

*پس آقای فتح‌ا...‌زاده این‌طور که شما توصیف می‌کنید هیچ انتقادی به فدراسیون وارد نیست؟

نخیر این‌طوری نیست که هیچ انتقادی به فدراسیون فوتبال وارد نباشد. انتقادها سر جای خودش است. ولی می‌گویم کفاشیان و دوستانش یک‌سری تلاش‌هایی داشتند اما در فدراسیون بعدی که من رئیسش می‌شوم، این تلاش‌ها به بار می‌نشیند!

*آقای کفاشیان نظر شما در مورد اختلاف نظرها در هیأت‌رئیسه در مورد انتخاب سرمربی خارجی چیست؟

در جلسه هیأت‌رئیسه ما گزارشی دادیم برای روند انتخاب سرمربی و از هیأت‌رئیسه خواستیم نظراتی حکم مورد نظر خودشان را بدهند. هیأت‌رئیسه هم تصویب کرد که نظرات برود کمیته فنی تا این کمیته تشخیص بدهد چه نفری بهتر است. چون کمیته فنی تصمیم گرفت که یا مربی خیلی خوب خارجی یا مربی ایرانی باشد. ما هم به دنبال همین قضیه هستیم. هر وقت هم که هیأت‌رئیسه یا کمیته فنی گزارش بخواهد ما گزارش می‌دهیم.

*خیلی‌ها آقای فتح‌ا...‌زاده را به خاطر ناکامی تیم‌ملی در جام ملت‌ها، مقصر می‌دانند. می‌گویند شما با طرح نام مربی خارجی، باعث شدید آرامش تیم‌ملی به هم بریزد.

فتح‌ا...زاده: آقای قطبی از همان اول می‌گفتند که من نمی‌خواهم بمانم و می‌خواهم بروم. بنده هم حرفی نزدم. فقط گفتم ما بعد از جام ملتهای آسیا داریم تلاش می‌کنیم که دو سه گزینه پیدا کنیم که اگر آقای قطبی نماند ما گزینه داشته باشم. وقتی من مطلع شدم که آقای قطبی دارد با ژاپنی‌ها قرارداد انعقاد می‌کند، ما به فکر افتادیم. من به ایشان احترام می‌گذارم اما می‌گویم که ایشان در حد تیم‌ملی ایران نبود ولی باز هم از ایشان حمایت می‌شد. همان موقع خیلی‌ها بودند که با حضور ایشان موافق نبودند و یا ممتنع بودند اما به شهادت می‌گیرم که من تمام تلاش و کمکم را کرده‌ام. مخالف بودم و حمایت هم کردم. ما از رسانه‌های ورزشی انتظار داریم که حمایت کنند.

*آقای کفاشیان نظر شما در مورد آقای قطبی چیست؟

بالاخره وقتی کسی برای سرمربیگری تیم‌ملی انتخاب می‌شود انتقاداتی به آن طرف وارد می‌شود ولی از او حمایت هم می‌کنیم. وقتی آقای قطبی در جام ملتهای آسیا سه بازی را برد همه تعریف می‌کردند، ولی با یک باخت نظرات عوض می‌شد ولی رسم ما همیشه این بوده که از کسوت سرمربی دفاع می‌کنیم. حتی یک بار در هیأت‌رئیسه در مورد بودن یا نبودن آقای قطبی بحث کردیم و بعد تصمیم گرفتیم که ایشان بماند و همه ما حمایت کنیم.

*آقای کفاشیان شما با توجه به نهادهای مختلفی مثل کمیته فنی و هیأت‌رئیسه و کمیته تیم‌های ملی، از چند سرمربی انتخاب شده به صورت کامل حمایت می‌کنید؟

من از همه سرمربی‌هایی که تا به حال انتخاب شده‌اند دفاع می‌کنم.

*یعنی شما از مکانیزمی که همه آنها انتخاب کرده‌اند هم دفاع می‌کنید؟ اگر جواب شما بله است پس چرا به نتیجه نرسیدیم؟

ما نباید نتیجه‌گرا باشیم. نتیجه هیچ وقت وظایف را تعیین نمی‌کند. باید به کیفیت هم نگاه کرد.

*به نظر شما مهمترین اتفاق مهمی که در سال 90 رخ می‌دهد،‌ چیست؟

کفاشیان: رفتن به المپیک.

فتح‌ا...زاده: رفتن به المپیک.

* و فکر می‌کنید که می‌رویم؟

فتح‌ا...زاده: حتماً

کفاشیان: من هر تیمی را که گفتم موفق می‌شود، اوت شد. می‌خواهی این را بگویم نمی‌رویم که انشالله برعکس شود.

*راستی حاجی شما یک نوید دیگر هم داده بودید، رفتن از فدراسیون فوتبال!

کفاشیان:

حالا اگر آقای فتح‌ا...‌زاده کاندیدا بشود، شاید این کار را کردم. فعلاً که تصمیمی ندارم! شوخی سرتان نمی‌شود. فقط نشستند که من بگویم می‌روم تا جشن بگیرند (خنده جمعی).

نظرات بینندگان