arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۲ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۰

ويکي ليکس: اسرائیل 6 سال پیش به این نتیجه رسیده که "امکان حمله به ایران نیست"

هاارتص اعلام کرد اسناد رسمی که سفارت امریکا در تل اویو در سال های 2005 و 2006 ارسال کرده است نشان می دهد مقامات ارشد تل اویو پنج سال و نیم قبل حمله ارتش اسرائیل را به تاسیسات هسته ای ایران را غیر ممکن اعلام کرده بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پایگاه اینترنتی روزنامه هاارتص اعلام کرد اسناد رسمی که سفارت امریکا در تل اویو در سال های 2005 و 2006 ارسال کرده است نشان می دهد مقامات ارشد تل اویو پنج سال و نیم قبل حمله ارتش اسرائیل را به تاسیسات هسته ای ایران را غیر ممکن اعلام کرده بودند.
 
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب؛ این اسناد رسمی جزو صدها هزار سندی است که پایگاه اینترنتی ویکی لیکس به طور انحصاری انها را در اختیار هاارتص قرار داده است.
 
در سند نخست که دوم دسامبر 2005 ارسال شده است ، دیپلمات های امریکایی اعلام کردند گفتگوهایشان با مقامات اسرائیلی مشخص می کند این احتمال وجود ندارد که به ایران حمله نظامی شود.
 
یک سند جامع تر که ژانویه 2006 ارسال شده است درباره جزئیات دیدار گری آکرمن سناتور امریکایی و دکتر اریل لویت معاون وقت کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل توضیح می دهد.
 
در این سند امده است لویت گفت بیشتر مقامات اسرائیلی معتقدند در تعامل با ایران راه حل نظامی امکانپذیر نیست.

مقامات اسرائیلی معتقدند ایران از حمله اسرائیل به راکتور اوسیراک عراق درس هایی اموخته و اجزای برنامه هسته ای خود را در سراسر ایران پراکنده کرده است و تعدادی از عناصر برنامه هسته ای تهران در مکان هایی قرار دارند که اسرائیل در باره انها اطلاعی ندارد.

در بخش های بعدی این گفتگو لویت به امریکایی ها گفت : پیش بینی مقامهای اسراییلی از برنامه هسته ای ایران ممکن است نادرست باشد زیرا تل اویو درک روشن و دقیقی از برنامه هسته ای ایران ندارد.
 
جمهوری اسلامی ایران بارها گفته بود که جنجال هر از گاه برخی رسانه ها در سالهای گذشته مبنی بر احتمال حمله نظامی از سوی اسراییل ، صرفا یک بلوف تبلیغاتی و عملیات روانی است زیرا تل اویو توان پیش بینی پیامدهای هرگونه حرکت بر ضد ایران را ندارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آشنا
|
GERMANY
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۱
0
0
خوشحالم که اینو میشنوم / اما دشمن خیلی حیله گره باید حواسمون جمع باشه
نظرات بینندگان