arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۹۴۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴

جان کری از سمرقند به آستانه رفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جان کری از سمرقند به آستانه رفتوزیرامورخارجه آمریکا در چارچوب سفر به آسیای مرکزی یکشنبه شب به قزاقستان رفت. او پیش از این در شهر سمرقند با همتا یانش از پنج کشور منطقه نخستین ملاقات را در نشست موسوم به « 5+1» (کشور های آسیای مرکزی + آمریکا ) انجام داد.
 
به گزارش منابع خبری محلی، جان کری درآستانه با نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان و دیگر مسوولان عالیرتبه قزاق، مذاکرات دوجانبه برقرار می کند.
 
قرار است وزیر امور خارجه آمریکا در چهارمین نشست گفت و گوی راهبردی آمریکا و قزاقستان شرکت و در دانشگاه نظربایف سخنرانی کند.
 
کری روز گذشته در سمرقند بجز ملاقات با اسلام کریم اف رئیس جمهوری ازبکستان نشست ویژه ای را با همتا هایانش از پنج کشور آسیای مرکزی هم برگزار کرد.
 
به گزارش سفارت سفارت آمریکا در ازبکستان این نشست برای اولین بار در شکل جدید «5+1» (کشور های آسیای مرکزی + آمریکا ) انجام شد و قرار است که در آینده هم ادامه یابد.
 
به گزارش رسانه های محلی به نقل از رویترز جان کری در ابتدای ملاقات گفت که آمریکا از استقلال و یکپارچگی هر یک از کشورهای منطقه پشتیبانی می کند.
 
درپایان نشست در شهر سمرقند سند مشترکی صادر شد که در آن از افغانستان و رشد و توسعه آن مثل یک کشورمستقل و با فضای آرام پشتیبانی شده است.
 
دراین اظهارات آمده است که امنیت و توسعه افغانستان برای اعتدال اوضاع در کشور های منطقه آسیا مهم است.
 
براساس این سند مشترک، کشور های آسیای مرکزی عهده دار شده اند که همکاری ها را در دفاع از تهدید های فرامرزی و در مبارزه با تروریسم تقویت بخشند.
 
به نوشته خبرگزاری ها در ملاقات وزیران امور خارجه آمریکا و آسیای مرکزی از تهدید های چون گروه تروریستی«داعش»و خطر افزایش افراطی گرایی در آسیای مرکزی هم سخن به میان آمد.
برپایه این خبر ها بیش از هزار تن از شهروندان منطقه از طرف گروه «داعش» در عراق و سوریه می جنگند.
 
درهمین حال رسانه ها به این نکته اشاره کرده اند که جان کری درملاقات با رئیس جمهوری ازبکستان و وزیران امور خارجه کشور های آسیای مرکزی از اظهار نظر واضح خود در باره وضعیت حقوق بشر در منطقه خودداری کرده است.
 
درنشست خبری مشترک با اسلام کریم اف او فقط اظهار داشت که می خواهد با همتا یانش از منطقه در مورد مشکلات مردم منطقه و شرکت آن ها در جامعه شهروندی هم صحبت کند.
 
رویترز می نویسد،هنگامی که مقامات امنیتی خبرنگاران را از تالار بیرون می کردند یک خبرنگار آمریکایی ازاسلام کریم اف خواست که نظرش را درباره گزارش وزارت امورخارجه آمریکا در مورد وضعیت حقوق بشر در ازبکستان بگوید.دراین گزارش از تاشکند برای نقض حقوق بشر شدیدا انتقاد شده است. اسلام کریم اف وانمود کرد که این سوال را اصلا نشنیده است. جان کری به پاسخ این سوال پرداخت ، اما خبرنگار آن را نشنید زیرا کارمندان خدمات امنیتی او را فورا از تالار بیرون انداخته بودند.
 
درجریان سفر جان کری به منطقه سازمان های دیده بان حقوق بشر از او خواسته بودند که با مقامات آسیای مرکزی مسائل مربوط به وضع حقوق بشر و آزادی مطبوعات و آزادی های مذهبی را به میان گذارد .
 
کمیته حمایت از خبرنگاران از جمله از کری خواسته بود که مسأله فشار به رسانه های مستقل را مطرح کند.
 
درنامه ای با عنوان وزیر امور خارجه آمریکا، حامیان آزادی بیان خواسته بودند که جان کری آشکارا از مقامات این کشور ها آزادی خبرنگارانی که برای فعالیت صنفی خود در محبوس هستند را تقاضا کند.
 
«کمیته حمایت از روزنامه نگاران» گفته است که در آسیای مرکزی وضعیت آزادی بیان همچنان بد تر می شود».
 
حامیان حقوق بشر قوانین سنگین نظارت های اینترنتی را یاد آور شدند که خبرنگاران انتقادی وبلاگ نویس تحت تعقیب سیاسی قرار داشته و مورد حمله حبس و حتی قتل قرار می گیرند.
 
سفر جان کری به منطقه روز 31 اکتبر از قرقیزستان شروع شد و قرار است که روز دوم نوامبر از آستانه به دوشنبه پرواز کند. در پایتخت تاجیکستان او با امام علی رحمان رئیس جمهوری این کشور ملاقات خواهد کرد.
 
این نخستین سفر جان کری به پنج کشور آسیای مرکزیست.
منبع: ایرنا
منبع: ایرنا
برچسب ها: سمرقند ، کری
نظرات بینندگان