arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۰

با وجود مخالفت با واردات میوه، بازهم بازار مملو از این محصولات شد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه گفت: در حالی که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با درخواست واردات میوه برخی تا تاریخ 22 اسفند 89 به بهانه لوکس بودن مخالفت کرده بودند، اما در فاصله کمتر از یک هفته در ایام عید بازار مملو از این محصولات بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه گفت: در حالی که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با درخواست واردات میوه برخی تا تاریخ 22 اسفند 89 به بهانه لوکس بودن مخالفت کرده بودند، اما در فاصله کمتر از یک هفته در ایام عید بازار مملو از این محصولات بود.

سید رضا نورانی در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: اتحادیه صادرکنندگان سال 62 با هدف کمک به بخش صادرات تشکیل شد ولی متأسفانه از سال 78 که با نرخ 800 تومان دلار تثبیت شد تا سال 88 طی این مدت هزینه‌ها 20 درصد در سال بالا رفت و طی 10 سال گذشته حدود 200 درصد تورم ایجاد شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه افزود: قرار بود 30 درصد این افزایش تورم از طریق جایزه‌های صادراتی تامین شود اما تاکنون هیچ اقدام عملی دراین مورد نشده و در حال حاضر جایزه‌های صادراتی دو سال گذشته را هنوز دریافت نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه دولت باید 400 میلیارد تومان جایزه صادراتی به صادرکنندگان پرداخت کند، افزود: در این خصوص قول واگذاری سهام شرکت‌ها را داده‌اند که تاکنون واگذار نشده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه افزود: اگر کشور می‌خواهد به اشتغالزایی و خودکفایی برسد باید تولید‌کنندگان و صادرکنندگان تشویق شوند و اگر سیاست‌ ما وارداتی باشد باعث توقف تولید و صادرات متوقف خواهد شد.

نورانی افزود: متأسفانه در حال حاضر سیاست‌ها به نفع واردات است زیرا ارز ارزان قیمت را به واردات می‌دهیم و از واردات انواع محصولات خارجی نیز حمایت می‌شود و در اینصورت تولید‌کننده داخل نمی‌تواند با قیمت‌های وارداتی رقابت کند.

نورانی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت محصولات واردتی در کشور کمتر از قمیت محصولات تولید داخل است و دولت باید با حمایت‌های خود از بخش تولید این مشکل را برطرف کند.

وی افزود: صادرکنندگان باید در کنار این مشکلات موانع تحریم‌ها را هم دور بزنند که این مسئله برای آنها هزینه‌بر است و مشکلات صادر کنندگان را دو چندان کرده است.

نورانی با بیان اینکه جهاد اقتصادی با جهاد تولید آغاز می‌شود، گفت: در این سال باید علاوه بر افزایش تولید هزینه‌های تمام شده هم کاهش یابد و سیاست‌ها در جهت حمایت از تولید و صادرات باشد. در غیر این صورت تمام ذخایر کشور باید صرف واردات شده و تولید کشور روز به روز تضعیف می‌شود.

وی گفت: واردات میوه‌های لوکس همانطور که مسئولان بارها تاکید کرده اند باید متوقف شود اما هم‌اکنون بازار داخل مملو از میوه‌های لوکس مانند زردآلو، آلو، شلیل، انگور، آناناس، لیموترش، نارگیل، گلابی و هلو است که با قیمت‌های سرسام‌آوری که تنها بخش اندکی از مردم می‌توانند آن را تهیه کنند عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه با انتقاد از سیاست‌های متولیان واردات افزود: در صورتی که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای درخواست واردات یکی از اعضاء اتحادیه در تاریخ 22 اسفند 89 به صورت کتبی اعلام کرده که واردات محصولات لوکس ممنوع است اما چطور شده که اینگونه محصولات در ایام عید در بازار خودنمایی می‌کند در حالی که واردات این محصولات حداقل 60 - 45 روز طول می‌کشد پس این مطلب نشان دهنده این است که دست‌هایی در کار است که قوانین را تنها برای عده‌ای اعمال کنند و خیلی‌ها از این قوانین مستثنی هستند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه افزود: بانک‌ها باید برای حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش تولید باید مشوق‌هایی مانند افزایش سود بانکی و معافیت مالیاتی ارائه کند تا سرمایه‌گذاران برای این کار ترغیب شوند.
نظرات بینندگان