arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۰

تهران امروز: زمان آن فرا رسیده که دولت به انتقادات گوش دهد

زمانی که اجرای قانون هدفمندی‌یارانه‌ها آغاز شد، بدنه کارشناسی کشور از شیب تندی که دولت برای مرحله نخست جراحی اقتصاد برگزیده بود، شگفت‌زده شدند. نمایندگان مجلس نیز مغایرت شیوه اجرای دولت با آنچه در قانون پیش‌بینی کرده بودند را مشاهده می‌کردند هر چند که سخنی به انتقاد بر زبان جاری نمی‌ساختند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه تهران امروز در سرمقاله خود نوشت:

*زمانی که اجرای قانون هدفمندی‌یارانه‌ها آغاز شد، بدنه کارشناسی کشور از شیب تندی که دولت برای مرحله نخست جراحی اقتصاد برگزیده بود، شگفت‌زده شدند. نمایندگان مجلس نیز مغایرت شیوه اجرای دولت با آنچه در قانون پیش‌بینی کرده بودند را مشاهده می‌کردند هر چند که سخنی به انتقاد بر زبان جاری نمی‌ساختند.

*در آن روزها تمامی ارکان نظام به درستی به یاری دولت پرداختند و از رسانه‌ها گرفته تا نمایندگان مجلس، راه را برای حرکت به سمت اصلاح شرایط اقتصادی کشور باز کردند. اکنون نیز می‌توان با همین هدف به یاری دولت شتافت و این بار با ارائه انتقاد و نظرهای اصلاحی قوه مجریه را به سمت مسیر درست هدایت کرد. حال که همه دلسوزان نظام هدفمندی‌یارانه‌ها را لازمه سامان دادن به اوضاع اقتصادی کشور تشخیص داده‌اند و آغاز اجرای این طرح نیز موفقیت‌آمیز ارزیابی شده است، می‌توان به بهبود شیوه اجرا فکر کرد. در شرایطی که قانون هدفمندی‌یارانه‌ها چهارمین ماه خود را رو به پایان می‌بیند دیگر لازم نیست منتقدین را به اخلال‌گری اقتصادی متهم ساخت.

*موضوع قبوض نجومی گاز باب تازه‌ای را برای وارد شدن انتقادهای یارانه‌ای به دولت باز کرده است. ابراز نارضایتی عمومی و به تکاپو افتادن نمایندگان مجلس در سوال از دولت در این زمینه، شرایط را برای نظارت دقیق‌تر قوه مقننه نسبت به اجرای این قانون مهم فراهم ساخته است.

*نمایندگانی که تا پیش از این به این شکل با اعتراض موکلانشان مواجه نشده بودند، وظیفه خود می‌دانند که صدای اعتراض مردم را به گوش دولتیان برسانند و با راهکارهای قانونی از افزایش فشار به مردم جلوگیری کنند. روشی که دولت در آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی در پیش گرفته است چندان مورد تایید ساکنان خانه ملت قرار ندارد. مهمترین انتقاد آن‌ها نیز به شیب غیر ملایم اصلاح قیمت‌هاست. دولت اما همانطور که در لایحه هدفمندی‌یارانه‌ها گنجانده بود از ابتدا اعتقاد به اجرای سریع این طرح بزرگ اقتصادی داشت و برای آن سه مرحله را در نظر گرفته بود. پارلمان‌نشینان اما برای حفظ رضایت عمومی و کاهش فشار به اقشار مردم، اجرای 5 ساله هدفمندی‌یارانه‌ها با شیب ملایم را قانونی کردند.

*به نظر می‌رسد در این برهه، زمان آن فرا رسیده است که دولت با شنیدن صدای منتقدان و نمایندگان مجلس به اصلاح رویه آزادسازی قیمت‌ها بپردازد تا قانون هدفمندی‌یارانه‌ها به سلامت مسیر اجرا را از سر بگذراند. هدف اصلی پیشنهاددهندگان و منتقدان نیز دفع خطرات احتمالی از سر راه هدفمندی‌یارانه‌هاست تا طرحی که حالا به یک اصل در اقتصاد کشور بدل شده است، سرنوشت خوشایندی را تجربه کند. رسانه‌ها نیز با چنین هدفی پای در این مسیر نهاده‌اند تا با انتقال دیدگاه‌های کارشناسان و نمایندگان مردم، نقشه راه مطلوب‌تری را برای به مقصود رسیدن هدفمندی‌یارانه‌ها پیش روی مجری بگذارند.

نظرات بینندگان