arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۷۱۱
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۱ - ۱۹ آبان ۱۳۹۴

انتقاد اتحادیه اروپا از سیاست های ترکیه و واکنش آنکارا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کمیسیون اروپا روز سه شنبه از ترکیه خواست که محدودیت در مورد آزادی رسانه ها را لغو کند و حقوق بشر را محترم بشمارد؛ انتقادهایی که ترکیه آن ها را «ناعادلانه و زیاده ازحد» قلمداد کرد.


به گزارش رویترز از بروکسل، کمیسیون اروپا در گزارش سالانه خود درباره ترکیه همچنین خواستار توقف مداخله دولت در کار دستگاه قضایی و از سر گیری مذاکرات صلح با شبه نظامیان در جنوب شرقی این کشور شد.

مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا که از یک دهه پیش آغاز شده تا حد زیادی به رکود کشیده شده است.

گزارش کمیسیون اروپا همچنین نسبت به تلاش رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای انجام اصلاحاتی در قانون اساسی که قدرت او را افزایش می دهد ابراز نگرانی کرد.

رویترز افزود: انتقاد کمیسیون اروپا - بازوی اجرایی اتحادیه اروپا - از ترکیه در لفافه ای دیپلماتیک پوشیده شده که این امر از حساسیت سیاسی تعامل با این کشور بزرگ و استراتژیک حکایت دارد بخصوص که اتحادیه اروپا در برخورد با مشکل آوارگان به همکاری آنکارا نیاز دارد.

این انتقادها در شرایط دشواری برای ترکیه مطرح شده چرا که در این کشور با شکست آتش بس، درگیری ها بین نیروهای امنیتی و نیروهای حزب کارگران کردستان (پ ک ک ) از سر گرفته شده است.

ترکیه در اولین پاسخ رسمی خود به گزارش کمیسیون اروپا از اقدامات امنیتی خود دفاع و اعلام کرد که به دنبال کردن اصلاحات و بالا بردن استانداردهای زندگی در ترکیه بنا بر معیارهای خود ادامه خواهد داد.

وزارت امور اروپایی ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: برخی از مطالب مطرح شده در گزارش کمیسیون اروپا بازتاب دهنده اصلاحات انجام شده در ترکیه در این زمینه ها نیست و همچنین ناعادلانه و زیاده از حد است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان