arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۷۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۵ - ۳۰ آبان ۱۳۹۴

نیویورک تایمز: عربستان به دلیل تمرکز روی ایران از تهدید داعش بازماند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به دشمنی‌های عربستان با ایران نوشت: تمرکز افراطی سعودی‌ها روی ایران سبب شده است تا این کشور از تهدید اصلی علیه خود، ‌یعنی داعش غافل بماند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، زمان زیادی نمی‌برد تا شواهدی به دست آید که نشان می‌دهد عربستان بیش از اندازه درباره ایران و وسواس به خرج داده است. مکالمات اخیر مقامات دولتی، تحلیلگران و اعضای خانواده سلطنتی عربستان حاکی از آن است که این کشور تا چه اندازه از این که رییس‌جمهور اوباما راهی را برای حذف بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه از قدرت ارائه نکرده است، خشمگین هستند.

اسد السمان، یک کارشناس موسسه مطالعات دیپلماتیک عربستان گفت که این شکست استراتژیک و اخلاقی اوباما است.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت:‌ ایران یک چالش بزرگ برای عربستان است اما تمرمکز تک بعدی ریاض روی ایران سبب شده است تا سعودی‌ها از دیگر مسائل حساس منطقه که برخی‌شان بسیار به عربستان نزدیک هستند باز بمانند. گروه افراط‌گرای داعش مستقیم‌ترین تهدید است. این گروه در یک سال گذشته مسوولیت تعدادی از حملات در شرق عربستان را به عهده گرفته است که اغلب قربانیان آن را شیعیان تشکیل می‌دادند. مسأله‌ای که خود موجب افزایش تنش‌های فرقه‌یی می‌شود.

با این حال دولت عربستان تلاش بسیار کمی برای کاهش این تنش‌ها کرده است. شیعیان در واکنش به این حوادث خواستار تصویب قانونی علیه تبعیض‌نژادی شدند اما شورای مشورتی که یک نهاد نزدیک به پادشاه محسوب می‌شود حتی اجازه بحث درباره آن را نداد. در حقیقت عربستان سابقه بسیار ضعیفی در مبارزه با تروریسم دارد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، عربستان نه تنها تلاشی برای پایان دادن به این مناقشات نکرده است، بلکه نقشی محوری در برخی سیاست‌های منطقه‌یی‌اش شامل مداخله نظامی فاجعه بار در یمن دارد که به نظر نمی آید پایانی داشته باشد.

این دسیسه در کاخ پادشاهی عربستان بر ناآرامی‌ها و مشکلات این کشور که با مسائل و مشکلات اجتماعی نیز روبه‌رو است، افزوده است که از آن جمله می‌توان به کاهش قیمت نفت، داعش، یمن و به طور قطع رقیبش ایران اشاره کرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان